عصر خودرو

مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان مطرح کرد:

نقدینگی پاشنه آشیل روند صعودی بازار

عصر بازار- یکی از مهمترین مسائلی که طی چند ماه اخیر در بازار اثرگذار بوده، به جریان نقدینگی بازار برمی گردد. جریان نقدینگی بازار متأثر از رشد قیمت و اخبار مثبت ناشی از اجرایی شدن برجام و رفع ریسک های سیستماتیک افزایش پیدا کرده است.

نقدینگی پاشنه آشیل روند صعودی بازار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمودرضا خواجه نصیری مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان، با بیان مطلب فوق درباره شرایط بازار سرمایه در نخستین روزهای معاملاتی سال جاری گفت: از هفته دوم سال جدید، شاخص روند متعادل و به دور از نوسانات زیاد را در پیش گرفت و تا حد قابل توجهی از هیجانات بازار کم شده است.

    وی در ادامه افزود: سرمایه گذاران که بیشترین ارزش و حجم معاملات را در این مدت رقم زدند، سهامداران حقیقی هستند بنابراین سرمایه گذارانی که رفتار هیجانی در خرید و فروش دارند، روند آتی بازار را تعیین می کنند و مشخص می کنند که آیا روند ماه های گذشته تداوم پیدا می کند یا در آینده نزدیک به پایان می رسد.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه روند صعودی بازار را در ماندگاری هیجان در بازار و تداوم سودآوری در بازار خواند و گفت: شرط بقای روند فعلی بازار به میزان هیجان سهامداران برای معامله در بازار برمی گردد بنابراین اگر این هیجان مثبت از بین برود، ورود سرمایه گذاران جدید و در نتیجه ورود پول های جدید را با چالش مواجه کند.

    وی تصریح کرد: اگر سرمایه گذاران انگیزه شان از بین برود یا سطوح قیمتی که در بازار وجود دارد را با توجه به اطلاعات اقتصادی و شرایطی که در بازار وجود دارد، مناسب ببینند از معامله کردن منصرف می شوند و شاید نسبت به نقد کردن منابعشان مصرتر شوند و این نقطه همان نکته ای است که می تواند روی سرمایه گذاری افراد پر معامله تر بیشتر تأثیر بگذارد و بیشتر شاهد فروش در این دسته از گروه ها باشیم.

    خواجه نصیری اظهار داشت: ممکن است علیرغم اینکه سرمایه گذاران اعتقادی به گران بودن سهم نداشته باشند ولی اعتقاد داشته باشند که بازار در این میان استراحتی خواهد کرد. همین امر زمینه ای می شود که بخشی از سرمایه گذاران هیجانی که به دنبال سودهای خیلی کوتاه مدت هستند، دست از معامله بردارند و این رفتار ممکن است حجم معاملات را کم کند.

    این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه در این مقطع حفظ نقدینگی در بازار اصلی ترین کار است، تصریح کرد: چنانچه نقدینگی در بازار حفظ و نقدینگی جدید به بازار وارد شود به ادامه روند صعودی بازار کمک لازم می شود که بخشی از این جریان نقدینگی می تواند از طریق سرمایه گذاران حقوقی و بخشی از آن به واسطه سرمایه گذاران خارجی انجام بپذیرد، تا منابع جدید را به بازار تزریق کنند.

    مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان درباره چشم انداز سال 95 بازار سرمایه گفت: فاکتورهای تأثیر گذار در بازار زیاد است اما آنچه از شواهد و قراین به نظر می رسد، سودآوری بازار سرمایه و شرکتها در سال 95 از 94 بهتر است و این نکته ای است که نمی تواند به راحتی منکر آن شد، اما اینکه این سودآوری چه تأثیری در بورس دارد و اثر آن در بورس چگونه خواهد بود، قطعاً در صنایع مختلف یکسان نیست و طبیعتاً انتظار سودآوری از گروه های مختلف با توجه به حجم ظرفیت هایی که دارند، متفاوت است.

    خواجه نصیری خاطرنشان کرد: رشد شرکت ها و بهبود شرکت ها به لحاظ فضای معاملاتی وجود دارد و همچنین برخی صنایع می توانند نسبت به شرایط موجود بهبود پیدا کنند اما میزان آن متأثر از نقدینگی است که وارد بازار می شود. و اینکه آیا نقدینگی در بین صنایع به طور مناسب توزیع می شود یا اینکه فقط برخی صنایع از این حجم نقدینگی بهره مند می شوند.

    وی افزود: همانطور که در اواخر سال 93 انتظار داشتیم که در سال 94 بازار رشدی بیشتر از میانگین سایر بازارهای رقیب خواهد داشت امروز نیز معتقدیم که بازار سرمایه در سال 95 نیز بالاتر از سود بانکی و سایر بازارها، به سرمایه گذاران خود سود می دهد اما ممکن است در کل سال کامل توزیع نشود و در چند ماه کمتر و در چند ماه بیشتر باشد.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها