عصر خودرو

امضا دو قرارداد صنعتی و معدنی به ارزش ۹۵ میلیون یورو در سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران

عصر بازار- در سفر نخست وزیر و هیات ایتالیایی به کشورمان دو قرارداد صنعتی و معدنی به ارزش ۹۵ میلیون یورو امضا می شود.

امضا دو قرارداد صنعتی و معدنی به ارزش ۹۵ میلیون یورو در سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، دبیر شورای اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت روز دوشنبه افزود: از مجموع 26 قرارداد و تفاهم نامه امضا شده بین جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا،هشت قرارداد وارد مرحله اجرایی شده است.
    علی محمد گودرزی اضافه کرد: برای انجام سرمایه گذاری های مشترک و اجرای پروژه ها، لازم است هر چه سریعتر بانک های ایتالیایی با بانک های ایرانی ارتباط برقرار کنند و تسهیلات لازم برقرار شود.
    وی همچنین بر برقراری بیمه های صادراتی تاکید کرد و گفت: پس از سفر رئیس جمهوری ایران به ایتالیا و عقد قراردادهای مختلف، تاکنون قراردادهای «شرکت نیرو تابلو، ایدرو، سازندگان دستگاه های دیالیز، شرکت تجهیزات تام کار، توسعه پرواز یزد، ایمیدرو و کارگاز سیستم» به مرحله اجرا رسیده است.
    این قراردادها در زمینه های مختلف معدنی، نیرو، هوا و فضا، پزشکی، حمل و نقل، نفت و گاز و صنعتی بوده است.
    متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا فردا (سه شنبه) در صدر هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر می کند.
    وی در سفر رسمی دو روزه خود به ایران با مقامات بلند پایه کشورمان از جمله حسن روحانی رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو خواهد کرد.
    رنتزی همچنین در همایش بزرگ اقتصادی که با حضور مدیران شرکت ها، تجار و بازرگانان دو کشور برگزار خواهد شد، سخنرانی می کند.
    مناسبات اقتصادی ایران و ایتالیا قدمت دیرینه دارد. در این میان مناسبات مشترک فقط پس از وقوع جنگ جهانی دوم برای 6 سال قطع و سپس با استقرار صلح، دوباره با ابعاد وسیع تری آغاز شد. قرابت های فرهنگی از یک سو و مکمل بودن اقتصادهای دو کشور از سوی دیگر، بسترهای مناسبی برای بسط روابط ایران و روسیه فراهم کرده است.
    ایتالیا به عنوان یکی از چهار قدرت برتر اتحادیه اروپا (پس از انگلیس، فرانسه و آلمان) و یکی از اعضای مهم هشت کشور صنعتی جهان (G8) جایگاه مهمی از نظر اقتصادی، صنعتی و تجاری در سطح منطقه ای و جهانی دارد؛ جایگاه صنعتی این کشور این امکان را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده تا برخی نیازهای خود را از ایتالیا تأمین کند تا آنجا که در ردیف مهمترین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا قرار گیرد.
    بر اساس گزارش اداره آمار ایتالیا، مبادلات تجاری ایتالیا و ایران از سال 2002 تا 2011 روندی صعودی داشته است طوری که پس از کاهش مختصری که سال 2009 و آن هم بواسطه بحران اقتصادی بین المللی به چشم می خورد؛ سال 2011 حجم مبادلات تجاری دو کشور به بالاترین سطح یعنی هفت میلیارد یورو رسیده بود اما در سال های بعد، تشدید تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا و اتحادیه اروپا و در کنار آن اعمال محدودیت های شدید مالی و تجاری سبب شد مبادلات تجاری ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله ایتالیا با کاهش شدیدی روبه رو شود.
    سال 2013 با به صفر رسیدن حجم مبادلات سوختی و نفت - یکی از اصلی ترین اقلام وارداتی کشور ایتالیا از ایران- آن هم بدلیل اعمال تحریم های نفتی از سوی اتحادیه اروپا (از اول جولای 2007) و گاز (از اول دسامبر 2012)، تراز تجاری ایتالیا در رابطه با ایران برای نخستین بار مثبت شد.
    با توجه به آمار مبادلات اقتصادی ایران و ایتالیا از سال 2013 میلادی تاکنون، صادرات و واردات دو کشور در حال حرکت به سوی توازن نسبی است.
    در جدول تراز تجاری دو کشور، ایران سال 2013 با واردات یک میلیارد و 56 میلیون یورویی از ایتالیا در مقابل صادرات بیش از 137 میلیون یورو، واردات هفت برابری داشته است. در حالی که در سال 2014 واردات از ایتالیا در همین میزان تقریبا ثابت مانده یعنی یک میلیارد و 156 میلیون یورو و در مقابل 440 میلیون یورو به این کشور کالا صادر شده که نشانه افزایش بیش از دو برابری صادرات ایران به ایتالیاست.
    در 6 ماهه نخست 2015 نیز طبق آمار، واردات ایران از ایتالیا بیش از 563 میلیون یورو بود که این رقم معادل دو برابر صادرات به این کشور یعنی 251 میلیون یورو است.
    بررسی آمار اعلام شده نشان می دهد میزان واردات از ایتالیا در این مدت تغییری نکرده، اما صادرات ایران نسبت به سال 2013 تقریبا 2.5 برابر شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها