عصر خودرو

یک دهه مبادله ایران و هند به روایت نمودار

عصر بازار- در یک دهه اخیر تجارت ایران و هند بیش از دو میلیارد دلار افزایش یافته است. اما در این سال‌ها این روند چه نوسان‌هایی داشته و در آخرین کارنامه تجاری سالانه دو کشور بیشتر چه اقلامی حضور دارند؟

یک دهه مبادله ایران و هند به روایت نمودار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، سفر وزیر انرژی هند و هیأت همراه او به ایران در حالی انجام شد، که در یک دهه اخیر صادرات ایران به هند حدود 1.5 میلیارد دلار و واردات ایران از این کشور نیم میلیارد دلار افزایش یافته است.

    بر اساس آمارهای رسمی گمرک ایران، ارزش دلاری صادرات ایران به هند در این دهه با روندی صعودی از 836 میلیون دلار در سال 85 به دو میلیارد و 297 میلیون دلار در سال 94 رسیده است. بیشترین میزان صادرات ایران به هند نیز در سال 90 انجام شده است؛ در این سال ایران معادل دو میلیارد و 753 میلیون دلار کالا به هند صادر کرده است.

     ارزش واردات ایران از هند نیز در این یک دهه افزایشی قابل توجه داشته و از یک میلیارد و 439 میلیون دلار در سال 85 به دو میلیارد و 33 میلیون دلار در سال 91 و سپس به میزان چهار میلیارد و 275 میلیون دلار در سال 92 رسیده است. البته میزان واردات ایران از هند در سال 93 نسبت به سال 92 کاهش یافته و به میزانی معادل سه میلیارد و 782 میلیون دلار رسیده است. در سال 94 نیز این کاهش ادامه یافته و میزان کل واردات ایران از هند در 11 ماهه این سال به میزانی معادل دو میلیارد و 74 میلیون دلار رسیده است.

     

    ایران و هند چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟
    در سال 94 پنج قلم عمده صادرشده از ایران به هند فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی است و پنج کالای عمده وارداتی ایران از هند عبارتند از: برنج، محصولات تخت نوردشده از فولاد، کنجاله و سایر آخال‌های جامد، سنگ آهن و چای سیاه. با توجه به این کارنامه مبادله تجاری دو کشور با هم باید دید در آینده همکاری‌های دو کشور چه تغییراتی خواهد کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها