عصر خودرو

نماینده دولت ترکیه در روابط با ایران:

در دوران توسعه اقتصادی کنار ایران خواهیم بود

عصر بازار- جودت یلماز نماینده دولت آنکارا در روابط با ایران با تاکید بر اینکه ترکیه همواره در دوران تحریم و در مذاکرات در سطح بین المللی در کنار ایران بوده است، گفت: می خواهیم در دوران پساتحریم در توسعه اقتصادی نیز در کنار دولت ایران باشیم.

در دوران توسعه اقتصادی کنار ایران خواهیم بود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، وی این مطلب را در مجمع کاری ایران و ترکیه که به میزبانی اتاق بازرگانی قونیه و با حضور نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور ترکیه و نماینده دولت ترکیه در روابط با ایران، نمایندگان مجلس و نمایندگان نهادها و موسسات مهم صنعتی و بازرگانی، کارآفرینان دو کشور، در این شهر برگزار گردید، عنوان کرد.
    او با تاکید بر اینکه تمامی راههای گفت و گوی بین دو کشور باز است و هر دو کشور این درک را دارند که اجازه ندهند نقاط دارای اختلاف نظر در برخی مسائل منطقه ای مانعی برای توسعه روابط دو جانبه باشد، گفت: می دانیم دولت ایران به اقتصاد اهمیت زیادی می دهد و ما می خواهیم در دوره جدید نیز در کنار ایران باشیم. ترکیه امکانات خوبی با توجه به مشترکات زیاد با ایران دارد تا در دوره رشد و توسعه اقتصادی ایران سهیم باشد.
    او تصریح کرد در نقطه عطف بسیار مهمی در روابط با ایران هستیم. ایران و ترکیه اگر روابط بسیار فشرده ای داشته باشند این تضمینی جدی برای رشد و توسعه و رفاه هر دو ملت خواهد بود که بازتاب منطقه ای آن بسیار ارزنده است.
    واعظی و یلماز به دنبال دو روز مذاکرات فشرده در بیست و پنجمین دور کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در آنکارا به پیشنهاد نخست وزیر ترکیه با قطار پرسرعت به قونیه سفر کرده و در مجمع کاری ایران و ترکیه در این شهر شرکت کردند.
    در این نشست محمود واعظی و جودت یلماز نماینده دولت آنکارا در روابط با ایران بر همت دولت های دو کشور در رفع موانع موجود و بسترسازی برای همکاری بخش های خصوصی ایران و ترکیه تاکید کردند.
    واعظی طی سخنانی با اشاره به جایگاه معنوی قونیه گفت: وجود مقبره مولانا در این شهر سرمایه مشترک دو کشور است که به این بهانه باید این استان را با استانهای کشورمان را گره بزنیم.
    وی با اشاره به توافق مقامات دو کشور برای امضای سند پایانی بیست و پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در قونیه، گفت: بدینوسیله خواسته شد تا بر اهمیت این شهر به عنوان وصله مهمی در روابط تاریخی و فرهنگی دو کشور تاکید گردد.
    واعظی گفت: در سفر اواخر اسفند ماه گذشته احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه به تهران در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی تصمیم گرفته شد کمیسیون مشترک هر چه زودتر برای شتاب دادن به همکاریهای اقتصادی دو کشور تشکیل شود، نشست های کمیسیون مشترک در آنکارا و فونیه را بسیار موفق ارزیابی کرد و گفت: در این نشستها تصمیم گرفته شد موانعی که باعث حرکت کند فرایند همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه می شود، از میان بردارند.
    او با اشاره به مذاکرات مفید و سازنده خود با نخست وزیر، وزرای خارجه، گمرک و تجارت، اقتصاد، ارتباطات و حمل و نقل و توسعه ترکیه گفت: اعتقاد داریم ما به عنوان نمایندگان عالیرتبه دوکشور ایران و ترکیه کاری جز این نداریم که بستر لازم را برای همکاریهای بخش های خصوصی فراهم کنیم.
    واعظی افزود: در این کمیسیون به ویژه در بخش گمرک مشکلات موجود به طور شفاف مطرح شد و خوشبختانه هم در ارتباط با گمرک و هم در ارتباط با حمل و نقل مقرر شد تا سریعا مشکلات رفع شود.
    او با اشاره به اینکه داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با مسئولان ترکیه ای (امروز یکشنبه) به مرز رفتند تا در محل مسائل و مشکلات را بررسی کنند، گفت: در هر دو سوی مرز ضمن بررسی کارکرد گمرک از مسوولین پایانه های مرزی گوربولاغ و بازرگان در خصوص نواقص و مشکلات موجود و راههای افزایش کارایی این پایانه ها کسب اطلاع کرده و برای رفع مشکلات گزارش خودرا به طور سریع اعلام می کنند، تا حل و فصل شود.
    واعظی گفت: در ارتباط با مسائل بانکی، جلسه مهمی در آنکارا با حضور وی و حودت یلماز برقرار شد و مژده می دهیم که بخش مهمی از مشکلات بانکی در روابط حل شده است.
    نماینده ویژه رئیس جمهوری افزود: فرهنگ ما ایرانی ها این است، دوستانی را که در زمان سخت در کنار ما بودند، فراموش نمی کنیم. یکی از دوستانی که در زمان تحریم در کنار ما بود، ترکیه است. ما سعی می کنیم در بعد از تحریم ها تجار و فعلان بخش صنعت ترکیه برای حضور در ایران را تشویق کنیم. دکتر روحانی در جلسه ای که با داوداوغلو در تهران داشت، تاکید کرد که به همکاری و تعمیق روابط با ترکیه اهمیت می دهیم.
    وی با اشاره به اینکه تصمیم گرفته شد دامنه کالاهای مشمول موافقتنامه تجارت ترجیحی توسعه داده شده و موانع آن رفع شود، گفت: سیف گاردها ( سیاست های حمایتی از تولیدات داخلی ) از سوی هر دو کشور حذف می شوند.
    سیاست های حمایتی ترکیه از شماری از کالاهایی که ایران قدرت رقابت خوبی از آن در بازار این کشور دارد، موجب شده است تا صادرات غیر نفتی ایران به ترکیه با موانع روبرو شود. با این اقدام انتظار می رود تا حدی موانع بر سر راه صادرات کالاهای غیر نفتی ایران به ترکیه برداشته شود.
    او با اشاره به این اظهارات که گفته است، باید به دنبال ابتکارات جدید برای ارتقای مناسبات باشیم تا هم تجار ترک و ایرانی احساس برد برد داشته باشند و بدانند منافع آن ها تضمین شده است و دولت ها پشتیبان آن می باشند، گفت: ایران از این ایده حمایت می کند.
    واعظی بحث دیگر را همکاریهای علمی، آموزشی و دانشگاهی دانست و گفت: هدف این است که روابط با ترکیه به طور متوازن در همه زمینه ها توسعه داده شود. همچنین تصمیمات خوبی در زمینه برق، گاز پتروشیمی، صنایع و کشاورزی گرفته شده است.
    او گفت: تصمیم گرفته شده که بین ایران و ترکیه همکاریهای استانی گسترش داده شده و نشست کارآفرینان با حضور وزرای مسنول دو کشور شروع خوبی برای این همکاری خواهد بود.
    جودت یلماز وزیر توسعه ترکیه هم سخنان خود را با خوش آمد گویی به زبان فارسی شروع کرد و گفت: از دیدار شما خوشحالیم.
    او با اشاره به اینکه قونیه امسال پایتخت فرهنگی دنیای اسلام می باشد و در سال آینده مدینه و در سال 2018 نیز تبریز پایتخت فرهنگی اسلام خواهد بود، گفت: از اینکه هیات ایرانی را در شهر داوداوغلو نخست وزیر ترکیه میزبانی می کنیم خوشحالیم و سلام های داوداوغلو را به میهمانان ایرانی ابلاغ می کنم.
    وی با اشاره به مذاکرات بیست و پنجمین دور کمیسیون مشترک گفت: کمیسیون بسیار مهم و مفید و سازنده ای برگزار شد که در آن ابعاد مختلف در روابط دو کشور بررسی و تصمیمات مهمی اتخاذ گردید.
    یلماز با تاکید بر اینکه ایران و ترکیه دو کشور دوست و برادر و دارای سنت کشورداری قدیم و جایگاهی بسیار مهم در منطقه هستند گفت: جمعیت این دو کشور بیش از 150 میلیون نفر و قدرت خرید این دو کشور از نظر برابری قدرت خرید بیش از 3 تریلیون دلار است که نشان می دهد بازار بسیار مهمی است.
    او گفت: روابط ایران و ترکیه بسیار مهم است و هم افزایی بسیار مهمی در منطقه ایجاد می کند. در هر زمینه که روابط دو کشور به پیش می رود هم دو کشور هم منطقه و هم جهان استفاده می کنند.
    نماینده دولت آنکارا در روابط با ایران تاکید کرد: بازگشت ثبات و امنیت به منطقه در سایه روابط خوب دو کشور ایران و ترکیه خواهد بود و آنکارا از این منظر به روابط دو کشور اهمیت زیادی می دهد. دو کشور جایگاه برتری برای ارتباط با شرق و غرب دارند. ترکیه در انرژی هم مصرف کننده و هم گذرگاه مهمی برای انتقال انرژی ایران به غرب است. به عبارتی روشن تر ایران و ترکیه مکمل یکدیگر هستند. روابط در دوره حزب آک خوب توسعه یافته است اما کافی نیست. در دوره اخیر مهمترین پیشترفت، انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی است که پیشرفت مهمی است و می خواهیم که این موافقتنامه بطور موثر اجرا و توسعه یابد.
    وزیر توسعه ترکیه فهرست کالاهای مشمول تجارت ترجیحی را نا کافی دانست و گفت: باید افزایش اده شوند. در این راسا در سال جاری 30 کالای دیگر را به موافقتنامه اضافه خواهد شد. توافقنامه دیگری است که به عنوان تسهیل تجاری بین ایران و ترکیه است و در نظر است این موافقتنامه به زودی به امضا برسد.
    او تشویق بخش های خصوصی دو کشور برای سرمایه گذاری های متقابل در خاک یکدیگر و کشورهای ثالث را با اهمیت توصیف کرد و گفت: در سال جاری نشست هایی برای معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در ایران و ترکیه برگزار خواهد شد.
    یلماز امضای موافقتنامه ای بین اتاق ایران و اتحادیه اتافها و بورس های کالایی ترکیه را در خصوص تشکیل دادگاه داوری تحولی مهم در راه تسریع در حل اختلافات احتمالی تجاری بین بخش های خصوصی از راه کم هزینه دانست و گفت: موضوع دیگر تجارت با پولهای ملی دو کشور است که اراده سیاسی رهبران دو کشور بر آن است و در سال گذشته یک سوم تجارت دو کشور با پول ملی انجام شد و در دوره جدید برای ارتقای آن کوشش خواهیم کرد.
    او گفت: در زمینه انرژی، اعم از گاز نفت و برق همکاریها افزایش خواهد یافت. دو طرف ظرفیت انتقال برق را با اضافه کردن ایستگاههای تقویت برق در مرز از 450 مگاوات تا 1300 مگاوات افزایش می دهند. هدفی داریم تا در مرز یک شهرک صنعتی مشترک تشکیل دهیم در این زمینه دوباره فعالیت ها را احیا خواهیم کرد.
    نماینده دولت آنکارا با اشاره به اینکه هشتمین کمیسیون مشترک حمل و نقل در سال جاری برگزار می شود افزود: در زمینه ارتباط ریلی قرار است با اضافه کردن نقاط ارتباط ریلی همکاریهای دو کشور در این زمینه با اراده سیاسی توسعه داده شود.
    او گفت: پایانه های مرزی دو کشور در شان روابط نیست باید هرچه زودتر بازسازی شوند. ترکیه ساخت پایانه مرزی اسن دره نقطه مقابل مرز سرو را تمام کرده است و با حضور نخست وزیر و مقامات ایرانی گشایش خواهد یافت. مرز گوربولاغ نقطه مقابل مرز بازرگان برای عبور کامیونها دو ردیفه شده ولی مشکلات ساختاری است که سرمایه گذاری جدیدی در آن انجام خواهد شد. مرز کاپی کوی نیز مرز مهمی است که این مرز علاوه بر ارتباط ریلی برای عبور وسائط نقلیه سبک باز شد و در نظر است با اتمام طرح تعریض جاده رازی به خوی، برای حمل و نقل وسائط نقلیه سنگین نیز توسعه داده شود.
    او گفت: همه این اقدامات برای باز کردن راه همکاری بخش های خصوصی دو کشور است. صرف با همکاری نهادهای دولتی نمی توان از همه ظرفیتهای کاری دو کشور استفاده کرد. لذا می خواهیم که بخش خصوصی بیش از پیش فعال باشد. در این راستا نقش شورای بازرگانی ایران و ترکیه بسیار مهم است. داوداوغلو نیز برای نشان دادن اهمیت نقش بخش خصوصی در سفر خود در آستانه نوروز به ایران روسای بیش از 100 شرکت مهم ترکیه را همراه برد.
    یلماز سرمایه گذاریهای موجود را کافی ندانست و گفت: بیش از 4000 هزار شرکت ایرانی در ترکیه فعال هستند ولی مجموع سرمایه آنها کمتر از 100 میلیون است. او گفت: سرمایه گذاری شرکتهای ترکیه در ایران نیز ناکافی است.
    وی با اشاره به اینکه فضای مثبت جدیدی در روابط ایجاد شده، گفت: در ماه مارس صادرات ترکیه به ایران 44 درصد افزایش داشته است. در سال گذشته نزدیک به 10 میلیارد دلار تجارت داشتیم که در کوتاه مدت می خواهیم فراتر از 30 میلیارد دلار برویم.
    وزیر توسعه ترکیه گردشگری هم فصل دیگری از روابط دو کشور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر شرکت هواپیمایی ترکیه به شش نقطه در ایران پرواز دارد. ولی هنوز خط پروازی بین قونیه و ایران نیست. ترکیش ایر در این زمینه تقاضایی دارد. می خواهیم سفرهای مستقیم داشته باشیم که این به توسعه گردشگری و همکاریهای اقتصادی کمک زیادی خواهد کرد.
    او از دنیای کار هر دو کشور خواست تا بروکراسی و دولتهای هر دو کشور را در جهت توسعه و تعمیق روابط همواره تحت فشار قرار داده و با پیشنهادات و رهنمودهای خود دولت ها را برای گامهای مشخص در راه توسعه و تعمیق روابط وادارند.
    در ادامه بخش سخنرانی های افتتاحیه مجمع کاری ایران و ترکیه و در خاتمه بیست و پنجمین دور کمیسیون مشترک اقتصادی سه سند همکاری در زمینه نقشه راه همکاریهای ایران و ترکیه در دوره جدید، روابط بانکی و تشکیل دادگاه داوری بین اتاق های بازرگانی دو کشور به امضا رسید.
    یادداشت تفاهم مربوط به بیست و پنجمین دور کمیسیون مشترک اقتصادی، از سوی محمود واعظی نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور ترکیه و رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک و جودت یلماز نماینده دولت آنکارا در روابط با ایران و رئیس طرف ترک کمیسیون مشترک و وزیر توسعه ترکیه امضا شد.
    سند دیگر مربوط به همکاریهای بانکی و شروع فصل نوینی از روابط بانکی ایران و ترکیه در دوران پساتحریم است.
    این سند نیز از سوی واعظی و یلماز امضا شد.
    سند سوم نیز یادداشت تفاهم بین اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اتحادیه اتاقهای بازرگانی و بورسهای کالایی ترکیه است. براساس این سند، دادگاه داوری برای رسیدگی به اختلافات در معاملات و قراردادهای بین بخش های خصوصی دو کشور تشکیل می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها