عصر خودرو

بازار سهام تشنه نقدینگی جدید

عقب‌گرد ۳۷۳ پله‌ای شاخص کل

عصر بازار- بازار سهام امروز نیز اگرچه از معاملات پرحجمی برخوردار بود، اما با وجود باقی ماندن برخی انتظارهای توام با بیم و امید همچنان برای کشاندن نقدینگی‌های پرقدرت چشم به دروازه‌های تالار شیشه‌ای دوخته است.

عقب‌گرد ۳۷۳ پله‌ای شاخص کل
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز 22 فروردین 94، با کاهش 373 واحدی به رقم 80 هزار و 280 واحد دست یافت.

    شاخص کل هم‌وزن نیز با 11 واحد رشد، عدد 13 هزار و 813 واحد را تجربه کرد.

    همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 494 واحدی به عدد 92 هزار و 533 واحد رضایت داد.

    شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 397 واحدی به عدد 56 هزار و 488 واحد رسید که شاخص بازار دوم با افت 2 واحدی عدد 173 هزا رو 723 واحد را برای خود ثبت کرد.

    امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با 6 واحد افت عدد 805 واحد را به نمایش گذاشت.

    بر اساس این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت مخابرات ایران با 105 واحد، ایران خودرو با 63 واحد و پالایش نفت بندرعباس با 49 واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

    در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت کشتیرانی ج.ا.ا با 41 واحد، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با 38 واحد و پتروشیمی جم با 24 واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

    بر اساس این گزارش،‌ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 377 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 455 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 118 هزار و 581 نوبت داد و ستد بود.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های فنرسازی خاور، مارگارین، حق تقدم خرید سهام نیرو کلر، اوراق مشارکت شهرداری مشهد، بیمه سامان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، توریستی و رفاهی آبادگران ایران،  مخابرات ایران متوقف شدند.

    امروز همچنین بلوک 14.7 درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان از سوی بانک سرمایه به طور یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم 400 تومان روی میز فروش بورس گذاشته شد که از سوی یک خریدار حقیقی خریداری شد. انجام این معامله بر روی نماد معاملاتی «وآذر» همزمان با معاملات دوطرفه به صف خرید یک میلیون سهمی این سهم انجامید.

    بر اساس این گزارش، امروز بازار سهام در حالی شاهد تقویت حجم و ارزش معاملات روزانه سهام نسبت به روز گذشته بود که در گروه خودرویی‌ها با وجود بازارگردانی و برخی معاملات درون‌گروهی اما افزایش عرضه سهام به ویژه از سوی سهامداران حقیقی این گروه به شکل‌گیری صف‌های فروش انجامید.

    در این گروه سایپا اگرچه با خبر پراکنی به دنبال تقویت قیمت سهام خود در بازار سهام است، اما غلبه عرضه بر تقاضا باعث شده تا در این شرکت برخوردار از حمایت دولت فعلا افقی برای رشد قیمت سهام وجود نداشته باشد.

    در گروه بانک‌ها نیز نزدیک شدن به موعد تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها اگرچه افزایش عرضه سهام را در این گروه در پی داشته اما تداوم بازارگردانی سهام روندی متعادل و رو به منفی را در گروه بانک‌ها پدیدار کرده است.

    امروز در بازار سهام، موضوع مصوبه هیات وزیران مبنی بر مشمول شدن افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به عنوان بخشی از حساب جمع حقوقی صاحبان سهام در ترازنامه شرکت‌ها و مشمول شدن هزینه استهلاک به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی باعث شده تا مباحث مختلفی میان کارشناسان و صاحب‌نظران بازار بر سر این موضوع مطرح شود.

    با این همه تمدید یک ساله افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی‌ داریی‌ها باعث شده تا بازار سهام فعلا خیالی راحت از این بابت داشته باشند.

    بر اساس این گزارش، بازار سهام این روزها اگرچه با گام‌هایی محتاطانه اما امیدوار قدم برمی‌دارد اما آنچه که مسلم است برای خروج از وضعیت راکد فعلی بیش از همه نیازمند نقدینگی‌های ملموس و تازه برای به گردش درآمدن در معاملات است.

    به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار با نزدیک شدن به موعد تسویه اعتباری کارگزاری‌‌ها در روزهای آینده و در عین حال انتظار برای مشخص شدن نتیجه برخی رخدادها از جمله نشست اعضای اوپک بر سر انجماد سقف تولید نفت خام و همچنین مشخص شدن تکلیف اعتبارات اسنادی گشایش شده از طریق شبکه سوئیفت در نیمه اردیبهشت ماه همچنان با شرایطی متعادل و فارغ از نشاط و شادابی همیشگی با بیم و امید در بازار حرکت کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها