عصر خودرو

درخواست از چین برای جمع‌آوری دکل جنجالی

عصر بازار- ویتنام از چین درخواست کرد دکل حفاری نفتی جنجالی در آبهای مورد مناقشه دو کشور را منتقل کند.

درخواست از چین برای جمع‌آوری دکل جنجالی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ویتنام از چین خواست برنامه‌های خود برای شروع حفاری در آب‌هایی که وضعیت آنها هنوز مشخص نشده است را متوقف کند. این امر تازه‌ترین نشانه تنش روزافزون بین این دو همسایه کمونیستی محسوب می‌شود.

    این دکل حفاری یک میلیارد دلاری که موضوع اصلی مناقشه دیپلماتیک دو کشور در سال 2014 بود وارد منطقه‌ای از خلیج تونکین در دریای چین جنوبی شده که ویتنام درباره آن می‌گوید: دو کشور هنوز درباره آن مذاکرات دارند.

    چین این دکل حفاری مورد مناقشه را هایانگ شیو 981 می‌خواند و ویتنام آن را دکل هایدونگ 981 نامگذاری کرده است.

    لی های بین سخنگوی وزارت خارجه ویتنام در بیانیه‌ای اعلام کرد: این کشور به شدت مخالف این دکل بوده و از چین می‌خواهد برنامه خود برای حفاری را لغو و فورا دکل حفاری هایدونگ 981 را از این منطقه خارج کند.

    چین بخش عمده ای از دریای چین جنوبی را که غنی از منابع طبیعی است متعلق به خود می‌داند و کشورهای برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز روی آن ادعا دارند.

    بین گفت: چین نباید هیچ گونه اقدام یک جانبه بیشتر که اوضاع را پیچیده می‌کند انجام دهد و برای صلح و ثبات در منطقه مشارکت عملی داشته باشد.

    دو سال قبل چین این دکل حفاری را به مدت 10 هفته در آب‌هایی که ویتنام منطقه اقتصادی انحصاری خود می‌داند دایر کرد که باعث بروز بدترین مناقشه بین دو کشور طی چند دهه اخیر و خشم و عصبانیت ملی‌گرایان ویتنامی شد.

    بسیاری از کارشناسان این اقدام را یک محاسبه اشتباه از سوی پکن می‌دانند که آمریکا از آن بهره خواهد برد. از زمان این مناقشه ویتنام بیشتر هر زمان دیگری به آمریکا نزدیک شده است.

    ویتنام به دقت تحرکات این دکل نفتی را دنبال می‌کند. این دومین بار است که ویتنام نسبت به فعالیت این دکل حفاری اعتراض کرده که هر دو بار با تغییر دولت در هانوی(پایتخت ویتنام) همزمان بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها