عصر خودرو

کارشناس بازار پتروشیمی مطرح کرد؛

بالابردن قدرت خرید تولیدکنندگان با فروش اعتباری محصولات در بورس کالا

عصر بازار: فروش اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس کالا و کاهش نرخ بهره در این روش، می تواند علاوه بر بالا بردن قدرت خرید واحدهای تولیدی، محرکی برای بازار مواد پتروشیمی باشد.

بالابردن قدرت خرید تولیدکنندگان با فروش اعتباری محصولات در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، جواد رضایی، کارشناس بازار پتروشیمی با بیان این مطلب گفت: با توجه به حصول توافق هسته ای و چشم انداز مثبت از تولید و صادرات محصولات پتروشیمی، به نظر می رسد که روزهای پر رونق و شلوغی در انتظار تالار پتروشیمی بورس کالای ایران باشد.

    وی در ادامه خاطر تاکید کرد: در حال حاضر معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران شفافیت لازم را دارد و به صورت هدفمند در حال برگزار شدن است، از این رو همسویی قیمت های داخلی و خارجی که در دستور کار مسوولان مربوطه قرار گرفته، می تواند تعیین قیمت های پایه را شفاف کرده و حجم معاملات را افزایش دهد.

    وی با اشاره به اینکه همواره بازار محصولات پتروشیمی به دلیل حساسیت و استراتژیک بودن، نیازمند شفافیت معاملات است، گفت: معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران در سال های اخیر سبب کارآمدی بازار این کالاها شده و اکثر محصولات به مصرف کنندگان فروخته شده است؛ در این بین مبادلات مواد پتروشیمی و فروش هدفمند محصولات به واحدهای پایین دستی، قبل و بعد از تاسیس بورس کالا قابل قیاس نیست به طوریکه امروز عمده مصرف کنندگان اصلی برای تامین نیاز مواد اولیه خود از بورس کالا هیچ نگرانی ندارند.

    رضایی با بیان اینکه رکود امروز بازار پتروشیمی به دلایل متعددی ارتباط دارد، گفت: کاهش حجم مصرف مواد به دلیل رکود اقتصادی حاکم بر کشور طی دو سال اخیر، نوسان نرخ ارز در هفته های گذشته، تناقض در پیش بینی اوضاع پتروشیمی ها پس از اجرای توافق هسته ای و تغییر فرمول قیمت گذاری طی دو هفته اخیر از مهم ترین عواملی است که باعث شده تا اکثر معامله گران در انتظار تثبیت شرایط و قیمت مواد باشند.

    این کارشناس بازار پتروشیمی اظهار کرد: از طرف دیگر هنوز قیمت برخی از محصولات پتروشیمی از نرخ جهانی آنها بالاتر است و از این رو خریداران این گروه از کالاها با تردید و احتیاط بیشتری در بازار داخل حرکت می کنند تا درصورت افت قیمت ها در  هفته های آتی وارد بازار شوند.

    برچسب ها