عصر خودرو

خوش‌بینی فولاد به اقتصاد سال۹۵

عصر بازار- با توجه به اجرایی‌شدن برجام و رفع قدم‌به‌قدم محدودیت‌های بین‌المللی چشم‌انداز خوبی برای همه بازارهای فعال در کشور قابل پیش‌بینی است.

خوش‌بینی فولاد به اقتصاد سال۹۵
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، رفع تحریم‌ها باعث تسهیل مراودات بین‌المللی می‌شود که آثار آن بر سودآوری شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه قابل تامل است. در این میان میزان سودآوری تولیدکنندگان فولاد در سال‌های اخیر به دلیل رکود اقتصادی داخلی و خارجی با کاهش شدیدی روبه‌رو شده بود اما کارشناسان معتقدند، این گروه از تولیدکنندگان در سال 95 و در صورت بهبود شرایط با رونق نسبی روبه‌رو خواهند شد و روزهای بهتری را برای سهامداران خود رقم خواهند زد.

     


    مهیا شدن شرایط
    یکی از کارشناسان ارشد بازار سرمایه معتقد است، در صورتی که شرایط مناسبی برای فولادی‌ها مهیا نشود، چشم‌انداز سودآوری صنایع فولادی در سال 95 تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نخواهد کرد.
    محمدعلی احمدزاده اصل  رشد گروه فولادی‌ها را نیازمند تغییرات در دوران پسابرجام دانست و بیان کرد: نباید انتظار زیادی از گروه فولادی‌ها به‌ویژه در گزارش‌های 3ماهه نخست سال 95 داشت، زیرا هرگونه تغییری در میزان فروش و سودآوری این صنایع، به زمان به نسبت بیشتری نیاز دارد.
    وی با اشاره به اینکه در پسابرجام ورود سرمایه‌گذاران به داخل کشور با سهولت بیشتری انجام می‌شود، بیان کرد: در صورتی که فولادسازان بتوانند شریک خارجی برای خود پیدا کنند، به‌طور قطع می‌توانند طرح‌های بیشتری را راه‌اندازی کنند و میزان تولید و در نتیجه میزان فروش خود را افزایش دهند.
    احمدزاده‌اصل دستیابی به منابع ارزان‌قیمت مالی را یکی دیگر از نتایج اجرایی‌شدن برجام خواند و اظهار کرد: در سال‌های اخیر به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی تولیدکنندگان داخلی از جمله فولادسازان نمی‌توانستند نقدینگی مورد نیاز خود را با قیمت‌های مناسب به‌دست آورند اما درحال‌حاضر این امکان برای آنها وجود دارد که منابع مالی خود را با قیمت پایین‌تری خریداری کنند که همین موضوع موجب کاهش هزینه‌هایشان خواهد شد تا آنها نیز بتوانند طرح‌های خود را با کمک سرمایه‌گذاران خارجی پیش ببرند.
    وی یکی دیگر از راه‌های بهبود وضعیت مالی و به دنبال آن سوددهی فولادی‌ها را فروش دارایی‌های غیرمولد آنها دانست و بیان کرد: در سال‌های اخیر تولیدکنندگان فولادی با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و در برخی مواقع مشاهده شده این گروه از تولیدکنندگان دارایی‌هایی در اختیار دارند که در میزان فروش و افزایش محصولات آنها نقشی ندارد. به این ترتیب با فروش آنها می‌توانند بخشی از مشکلات مالی خود را حل کنند.
    احمدزاده‌اصل با اشاره به اینکه فولادسازان نباید باعث هدررفت منابع خود شوند، بیان کرد: بنابراین بهتر است تولیدکنندگان فولادی برای کاهش هزینه‌ها و در نتیجه افزایش سودآوری خود، در زمینه‌هایی که دارای مزیت هستند و از بازدهی بالایی برخوردارند، خود را تقویت کرده و به گونه‌ای رفتار کنند که بخشی از فعالیت‌های چرخه تولیدی‌شان را برون‌سپاری کنند. به این معنا که از سرمایه‌گذاران خارجی برای توسعه این بخش بهره ببرند.
    وی با اشاره به اینکه چنین رویکردی برای آینده می‌تواند روند جدیدی را در زمینه تولید فولادسازان به همراه داشته باشد، اظهار کرد: در صورتی که وضعیت فناوری و مالی فولادسازان بهبود پیدا کند و در عین حال ساختار سرمایه‌گذاری‌های‌شان بهینه شود، بازار سرمایه نیز از این بابت مورد توجه قرار می‌گیرد و سهام این گروه از استقبال بیشتری برخوردار خواهد شد.

     


    بهبود وضعیت فولادی‌ها
    مدیر صندوق سرمایه‌گذاری تدبیرگران فردا نیز معتقد است، وضعیت تولیدکنندگان فولاد در سال 95 بهتر از سال94 می‌شود و در مسیر بهتری گام برخواهند داشت اما رشدها در 3ماهه نخست سال 95 نمایان نخواهد شد و به مدت‌زمان بیشتری نیاز است.
    علیرضا مستقل  با اشاره به اینکه به‌طور کلی چشم‌انداز این صنعت فولاد مانند گذشته درخشان نخواهد بود، بیان کرد: وضعیت فولاد در داخل کشور به تحولات قیمتی این محصول در اقتصاد خارج از کشور به‌ویژه کشور چین، اقتصاد داخلی و همچنین میزان نرخ ارز بستگی دارد که با توجه به شرایط موجود، این بازار نمی‌تواند رشدهای چشمگیر گذشته را تکرار کند.
    وی به رکود اقتصادی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال قبل رکود بسیار سنگینی بر کشور حاکم بود و محصولات فولادی بسیار کمی مورد استفاده قرار گرفت. به همین دلیل فولاد بسیار زیادی در انبارها انباشته شد و میزان فروش این گروه با کاهش بسیار زیادی روبه‌رو شد.
    مستقل در ادامه بیان کرد: با افت فروش فولادی‌ها، میزان سودآوری این گروه نیز کاهش یافت و قیمت سهام آنها نیز در بازار سرمایه روزبه‌روز کاهش بیشتری را تجربه کرد.
    وی با اشاره به اینکه رونق اقتصادی مشکل فروش شرکت‌های فولادی را تاحدودی مرتفع خواهد کرد، افزود: در صورتی که امسال رکود اقتصادی در کشور کمتر شود، فروش شرکت‌ها بهتر از سال گذشته خواهد شد و با این میزان افزایش، شاهد کاهش موجودی انبار شرکت‌های فولادی خواهیم بود. به این ترتیب حجم و تناژ فروش آنها نسبت به سال گذشته افزایش خوبی را تجربه خواهد کرد و نرخ‌ها نسبت به گذشته افزایش می‌یابد.
    مستقل اظهار کرد: در چنین مواقعی سودآوری فولادسازان بیشتر خواهد شد و در نتیجه قیمت سهام آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و از رشد نسبی برخوردار خواهد شد.

     


    چشم‌انداز مثبت
    مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان نیز چشم‌انداز بازار فولاد پس از اجرای برجام در دوره پساتحریم را مثبت ارزیابی کرد و گفت: سال 95، تقاضا برای خرید فولاد افزایش پیدا می‌کند و با اجرای برجام، بازار داخلی فولاد در سال 95 رونق می‌گیرد.
    اردشیر سعدمحمدی با بیان اینکه چین عمده سیاستگذاری بازار فولاد را انجام می‌دهد، گفت: اغلب تحلیل‌های بین‌المللی حاکی از آن است که در سال 2025 مصرف محصولات فولادی پس از جهشی یکباره به مرز توقف می‌رسد به همین دلیل بازار فولاد تحت تاثیر عواملی است که سیاستگذاران دنیا در آن نقش دارند.
    وی افزود: چرخه تولید و فروش فولاد در تمام دنیا تحت تاثیر قرار گرفته و از آنجایی که عمده تولید و صادرات فولاد با چین است، سیاست پولی انقباضی به کار گرفته از سوی این کشور هم تعیین‌کننده مسیر این بازار است.
    سعدمحمدی با بیان اینکه این روزها فولادسازان در انتظار رفع مشکلات جهانی هستند، گفت: پیش‌بینی می‌شود معاملات فولاد در بازار داخلی پس از سال 95 تغییر پیدا کند زیرا شرایط مذاکرات ایران با کشورهای دیگر بهبود پیدا کرده و روند مذاکرات به لحاظ اجرایی، شکل دیگری پیدا خواهد کرد چراکه امکان ورود سرمایه جدید فراهم می‌شود.
    سعدمحمدی درباره پیش‌بینی بازار در سال 95 بیان کرد: به نظر می‌رسد، پس از رکود ادامه‌دار و کاهش ساخت‌وساز، امسال تقاضا برای خرید فولاد افزایش پیدا کند.


    سخن آخر...
    بخش عمده مصرف فولاد در بازار منوط به رونق بخش ساخت‌وساز و پروژه‌های زیرساختی است. رکود در بازار داخلی فولاد در یکی دو سال اخیر عمیق بوده و این موضوع به‌صورت مستقیم بر تقاضای فولاد در بازار تاثیر گذاشته است. کاهش تقاضای فولاد در بازار داخلی باعث شده که از یک سو بخش تولید فولاد مجبور شده که شیفت‌های کاری خود را کاهش دهد و میزان تولید و ظرفیت مورد استفاده واحدها را پایین بیاورند که در نتیجه آن، میزان فروش محصولات با کاهش روبه‌رو شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها