عصر خودرو

طی معاملات سهام در بورس تهران رخ داد

انعکاس خودرو در آینه شرکت‌های سرمایه‌گذاری

عصر بازار- طی معاملات روز گذشته در بورس تهران شاخص کل با افت ۹۹ واحدی به عدد ۸۰ هزار و ۶۴۵ واحد رسید. در حالی که معاملات سهام در تالار شیشه‌ای با رونق کمتری نسبت به سه ماه پایانی سال گذشته ادامه داشت، به نظر رسید که همچنان گروه خودرویی در مرکز توجه بازار قرار دارد.

انعکاس خودرو در آینه شرکت‌های سرمایه‌گذاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  طبق معمول هفته‌های اخیر بیشترین ارزش معاملات به گروه خودرو اختصاص یافت و این گروه بازدهی قابل قبولی را در معاملات خود ثبت کرد. پس از بازدید مدیران و فعالان حاضر در بازار سرمایه از گروه صنعتی سایپا در انتهای هفته گذشته انتظار می‌رفت که معاملات در نماد خساپا از حرارت خاصی برخوردار باشد. فعالان بازار از ابتدای ساعات معاملاتی در روز گذشته برای خرید سهام گروه خودروسازی سایپا صف خرید نسبتا قدرتمندی تشکیل دادند. فضای مثبتی که در این نماد به وجود آمده، به سایر نمادهای گروه نیز سرایت کرد بنابراین گروه خودرویی نه تنها در روز گذشته بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد بلکه توانست بازدهی قابل قبولی را برای سهامداران خود رقم بزند.

    در مجموع از میان 37 صنعت حاضر در بورس تهران، شاخص 16 صنعت با رشد مواجه شد و در طرف دیگر نیز شاخص 20 صنعت کاهش یافت. در میان این صنایع، بیشترین بازدهی به گروه‌های محصولات چوبی، زراعت، استخراج سایر معادن و سایر واسطه‌گری‌های مالی (لیزینگ) اختصاص یافت. پس از این گروه‌ها نیز گروه خودرویی بیشترین رشد شاخص را با افزایش 83/ 2 درصدی ثبت کرد. در طرف دیگر گروه‌های ساخت دستگاه‌های ارتباطی، استخراج زغال‌سنگ و سیمان نیز بیشترین افت را تجربه کرد. پس از رشد قابل توجه در گروه سیمانی طی معاملات هفته گذشته، اینک نوبت به شناسایی سود و افزایش فشار عرضه در نمادهای مختلف حاضر در این گروه رسیده است.

    افزایش نقدشوندگی سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری

    نکته قابل توجه این روزهای بازار، توجه ویژه فعالان بازار به گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. این گروه که از نظر ارزش بازار در میان 37 صنعت، رتبه یازدهم را به خود اختصاص می‌دهد، در روز گذشته به لحاظ ارزش معاملات پس از گروه خودرویی رتبه دوم را به خود اختصاص داد. بازار سهام تهران این روزها تحت تاثیر معاملات گروه خودرویی قرار گرفته است. شاید بیش از هر گروه دیگر، این گروه سرمایه‌گذاری است که بیشترین تاثیر را از معاملات گروه خودرویی گرفته است. این گروه با یک تاخر زمانی پس از آغاز رشد قیمتی در سهام شرکت‌های خودروسازی در پایان سال گذشته رشد خود را آغاز کرد. حال با توقف رشد هیجانی قیمت در گروه خودروسازی سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در زمینه خودروسازی نیز تقریبا متوقف شده است. اما افزایش ارزش معاملات در این گروه نشان می‌دهد که فعالان بازار با دقت روند قیمتی این گروه را رصد می‌کنند.

    طی معاملات روز گذشته بیشترین ارزش معاملات در این گروه به نماد «وساپا» (سرمایه‌گذاری سایپا) اختصاص یافت. پس از انتشار اخبار مربوط به گروه خودروسازی سایپا، تمام زیرمجموعه‌های این شرکت در روز گذشته با رشد تقاضا روبه‌رو شدند که سهام شرکت سرمایه‌گذاری سایپا نیز از این قاعده مستثنی نبود. در حالی که ارزش کل معاملات در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری رقمی حدود 32 میلیارد تومان بود، بیش از 93 میلیون سهم وساپا به ارزش بیش از 27 میلیارد تومان دست به دست شد. نمادهای و«بهمن» و «واتی» نیز در رتبه‌های بعدی ارزش معاملات روزانه این گروه قرار گرفتند. بیشترین رشد قیمت در میان نمادهای حاضر در این گروه به سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری بوعلی، توسعه صنعتی ایران و گروه صنایع بهشهر اختصاص یافت. در طرف دیگر نیز نمادهای «وصنعت»، «وبهمن» و «وملت» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. شاخص گروه شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی نیز در روز گذشته 81/ 0 درصد افت کرد. در این گروه «وبانک» بیشترین ارزش معاملات و «وصندوق» بیشترین رشد قیمتی را ثبت کرد. همچنین بیشترین کاهش قیمت در نماد «وغدیر» مشاهده شد.


    رفت و برگشت شاخص بانک ها

    شاخص گروه بانکی در روز گذشته طی یک رفت و برگشت در عدد 768 واحد ایستاد و بازدهی 47/ 0 درصدی را ثبت کرد. این در حالی بود که پیش از بازگشایی نماد «وبملت» (بانک ملت) فضای این گروه مثبت تر دنبال می‌شد. طی معاملات بازار سهام در روز گذشته نماد بانک ملت پس از یک هفته توقف بازگشایی شد. این نماد پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات مدیره، با محدودیت نوسان قیمت به تابلوی معاملات بازگشت. در ابتدا قیمت این سهم تا محدوده 5/ 2 درصد مثبت (260 تومان) نیز پیش رفت. اما پس از آن فشار فروش در این نماد باعث شد که نه تنها قیمت «وبملت» کاهش یابد، بلکه در سایر نمادهای بانکی نیز نوعی عقب نشینی از جانب خریداران رخ دهد. همین موضوع سبب شد که شاخص گروه بانکی در ابتدا تا محدوده 771 واحد پیشروی کند و در ادامه با کاهش 3 واحدی در عدد 768 واحد بسته شود.

    معاملات گروه بانکی در حالی نسبتا بی‌رمق دنبال می‌شود که پیش‌تر انتظار می‌رفت تب و تاب بیشتری در این گروه مشاهده شود. به نظر می‌رسد با وجود اخبار مثبتی که حول بانک‌های بورسی قرار گرفته است، انتظار بسیاری از فعالان این گروه هنوز برآورده نشده باشد. طی معاملات روز گذشته در این گروه، بیشترین ارزش معاملات به نمادهای «وبملت»، «وبصادر» و «وپارس» اختصاص یافت. بیشترین رشد قیمت نیز در این گروه به نمادهای «وپست»، «وپارس» و «وبملت» اختصاص یافت و در طرف دیگر نیز نمادهای «وپاسار»، «وسینا» و «وخاور» بیشترین زیان را ثبت کردند.

    گروه مخابرات و یک ابهام

    همچنین طی معاملات روز گذشته شاخص گروه مخابرات با 8/ 0 درصد افت مواجه شد. شاخص این گروه از ابتدای سال جاری زیان تقریبا 4 درصدی را ثبت کرده است. این کارنامه باعث شده که گروه مخابرات از ابتدای سال 95، جزو سه گروه زیان‌ده بازار قرار گیرد. در روز گذشته نماد معاملاتی شرکت مخابرات ایران (اخابر) با توجه به اعلام تنفس مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده (تصمیم گیری درخصوص افزایش سرمایه) به تابلوی معاملات بازگشت و با افت 34/ 1 درصدی مواجه شد. پیش از این نیز یک بار مجمع شرکت مخابرات ایران به تنفس خورده بود. با توجه به اظهارات اخیر وزیر ارتباطات در رابطه با احتمال تغییر هیات مدیره در این شرکت، این احتمال وجود دارد که تصویب افزایش سرمایه توسط سهامداران به زمان دیگری موکول شود. شاید همین موضوع سبب کاهش قیمت در نماد مذکور طی معاملات روز گذشته شده باشد.

    لاستیک و پلاستیک

    شاخص گروه لاستیک و پلاستیک نیز طی معاملات روز گذشته با رشد 128 واحدی (معادل 79/ 0 درصد) مواجه شد و بازدهی خود را در سال جاری به 7 درصد رساند. بیشترین ارزش معاملات در این گروه به نمادهای «پکرمان»، «پلاسک» و «پتایر» اختصاص یافت. همچنین نمادهای پلاسک (پلاسکوکار)، پکرمان (گروه صنعتی بارز) و پاسا (ایران یاساتایر) بیشترین رشد قیمت و پسهندح (حق تقدم صنایع لاستیکی سهند)، پتایر (ایران تایر) و پدرخش (درخشان تهران) بیشترین افت قیمت را به خود اختصاص دادند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها