عصر خودرو

اونس در هفته کاری گذشته ۴/ ۱درصد رشد کرد

شروع خوب فصل دوم طلا

عصر بازار- فلز زرد فصل دوم سال میلادی را هم خوب آغاز کرد. بهای اونس طلا که در سه ماه نخست سال با جهش بیش از ۱۵ درصدی روبه‌رو شده بود، در اولین هفته ماه آوریل با ۱۶ دلار رشد به قیمت ۱۲۳۸ دلار رسید.

شروع خوب فصل دوم طلا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، رشد 4/ 1 درصدی اونس طلا در هفته گذشته بیشترین رشد هفتگی این کالای گرانبها در 5 هفته گذشته بود تا با وجود برخی عوامل فشار، خوش‌بینی به روند کوتاه و میان‌مدت طلا ادامه داشته باشد. به این ترتیب رشد اونس تا این مقطع از سال 2016 به 68/ 16 درصد رسیده است. محتمل نبودن افزایش نرخ بهره آمریکا در آینده نزدیک و ادامه رویارویی اقتصادهای عمده با چالش‌های کوچک و بزرگ باعث شده سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای به ادامه رشد ارزش فلز زرد در هفته جدید کاری امید داشته باشند. پیش از آغاز هفته جدید، با مرور روزهای کاری هفته گذشته می‌توان به دید بهتری از بازار رسید.

    آغاز کاهشی

    فلز زرد اولین روز کاری هفته گذشته را تحت فشار افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام آغاز کرد. اونس در این روز با 7 دلار افت به قیمت 1215 دلار رسید. روز دوشنبه عامل بنیادین خاصی بازار طلا را تحت‌تاثیر قرار نداد. البته بازارهای سهام چین در این روز تعطیل بودند. شاخص دلار روز دوشنبه ابتدا با رشد خود به ضرر طلا کار کرد ولی بعد به کاهش روزهای قبل خود ادامه داد تا از افت بیشتر طلا جلوگیری کند. شاخص دلار روز دوشنبه به کف 7 ماهه رسید. همزمان شاخص نفتی نایمکس هم به کف 4 هفته‌ای رسید. گمان نمی‌رود که کشورهای تولیدکننده نفت در نشست اواسط آوریل به اشتراک نظری برای کاهش یا حتی حفظ سطح تولید برسندو این در روز دوشنبه عامل فشاری برای طلا بود. البته در برخی از مقاطع هفته، برخی معامله‌گران طلای سیاه به احتمال حفظ سطوح فعلی تولید صادرکنندگان عمده خوش‌بین شدند. ایران، روسیه، عربستان و چند تولیدکننده کوچک دیگر روز 17 آوریل نشستی برگزار خواهند کرد.

    جبران افت

    اما روز سه‌شنبه روز جهش بود. اونس در دومین روز کاری هفته با 16 دلار رشد به بهای 1231 دلار رسید. جهش این روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن و شناسایی سود معامله‌گران بود. این روند که بر روز چهارشنبه اثر گذاشت خود متاثر از روند افت روزهای دوشنبه و جمعه قبل از آن بود. روز سه‌شنبه روز تشدید نگرانی‌ها درباره یونان و همچنین انتشار داده‌های بد تازه‌ای از اتحادیه اروپا بود. در این روز افت بهای نفت خام هم دوباره باعث نگرانی‌ها درباره تورم معکوس شد. همزمان با افت بهای نفت خام که شاخص نایمکس را به کف 4 هفته‌ای جدید برد، شاخص دلار در دومین روز کاری هفته تقویت شد. تقویت دلار که نتیجه جهش اصلاحی روندی بود که پول آمریکا را به کف 7 ماهه برده بود، تنها جلوی رشد بیشتر طلا را گرفت. آنچه تقاضای طلا را در این روز تشدید کرد علاوه‌بر نگرانی‌های تورمی، افت شاخص‌های بورس‌های جهان بود.

    تکرار افت

    اونس روز چهارشنبه دوباره رو به افت گذاشت تا به قیمت 1222 دلار اول هفته بازگردد. افت 9 دلاری سومین روز کاری هفته عمدتا ناشی از تشدید ریسک‌پذیری در بازارهای سهام در روزی بود که انتشار صورت‌جلسه نشست پیشین کمیته بازار آزاد فدرال رزرو داده مهمی به معامله‌گران عرضه نکرد. با‌ آنکه در این روز تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن با کاهش مواجه شد، اونس از کف روزانه بالا آمد؛ چراکه عوامل خارجی مهم در بازار طلا به نفع فلز زرد کار کردند. چهارشنبه شاخص دلار تضعیف شد و بهای نفت خام رشد کرد. مهم‌ترین خبر بالقوه سومین روز کاری هفته انتشار صورت‌جلسه نشست پیشین کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود که در عمل بازارها را تکان نداد. در متن این صورت‌جلسه هیچ داده غیرمنتظره یا تعجب‌آمیزی وجود نداشت. براساس این صورت‌جلسه، اعضای این کمیته در نشست قبلی در مورد افزایش نرخ‌های بهره در ماه آوریل بحث کرده‌اند، اما بیشتر اعضا با این افزایش مخالف بوده‌اند. بازارهای سهام جهان روز چهارشنبه دارای ثباتی نسبی بودند که در پی فشار فروش روزهای قبل ایجاد شده بود. البته بازارهای سهام چین در این روز وضعیت خوبی نداشتند. در ابتدای روز نگرانی درباره آینده اقتصاد چین بازارها را نگران کرد، اما وقتی اعلام شد که شاخص مدیران خرید کائیکسین در ماه مارس روی 2/ 52 واحد ایستاده است، کمی از نگرانی‌ها کاسته شد. همزمان پوشش کوتاه‌مدت و شناسایی سود در بازار نفت خام هم ریسک‌پذیری را در بورس افزایش داد.

    جبران دوباره

    اما پنج‌شنبه روز جهشی دوباره بود. اونس در این روز 18 دلار افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 1240 دلار رسید. این جهش قابل‌توجه عمدتا ناشی از تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین تضعیف دلار بود. آنچه در این روز موج تازه‌ای از نگرانی‌ها را باعث شد شکست همه‌پرسی‌ای درباره روابط تجاری با اتحادیه اروپا و اوکراین در هلند بود که نگرانی‌ها درباره همه‌پرسی ماه ژوئن بریتانیا را تشدید کرد. این همه‌پرسی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خواهد بود. پنج‌شنبه شاخص دلار هم به کف 8 ماهه رسید که به رشد بیشتر قیمت طلا کمک کرد. در چهارمین روز کاری هفته بیشتر بازارهای سهام تضعیف شدند تا فلز زرد نفع بیشتری ببرد. معامله‌گران بورس در این روز هم مانند ماه‌های گذشته به روند بهای نفت خام توجه داشتند. پنج‌شنبه نفت خام حدود نیمی از رشد روز چهارشنبه را از دست داد. عامل دیگری که معامله‌گران سهام را در این روز نگران کرد، ادامه رشد ارزش ین ژاپن بود. ین ژاپن که از پناهگاه‌های ارزی است در روزهای نگرانی‌های اقتصادی تقویت می‌شود. ین در مقابل دلار آمریکا به بالاترین نرخ برابری در 5/ 1 سال گذشته رسیده است.

    پایان آرام

    روند بهای طلا در روزهای قبل از جمعه نشان‌دهنده تبعیت بخش عمده‌ای از معامله‌گران از تحلیل‌های فنی بود، اما از دست رفتن توان معامله‌گرانی که در طول هفته بارها مسیر طلا را عوض کرده بودند در روز جمعه به ثبات نسبی فلز زرد منجر شد. اونس روز جمعه را با نوسان آغاز کرد اما در نیمه دوم روز به نوسان پیرامون مرز 1240 دلار روآورد. در نهایت اونس با 2 دلار افت روی قیمت 1238 دلار ایستاد. روز جمعه چند عامل به ضرر طلا کار کردند. اول اشاره روز پنج‌شنبه جنت یلن، رئیس فدرال رزرو و یکی دیگر از اعضای کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا به ادامه احیای اقتصاد ایالات‌متحده و احتمال افزایش بیشتر نرخ‌های بهره بود که به ضرر طلا تمام شد. دوم بازارهای سهام جهان هم روز به نسبت خوبی را پشت‌سر گذاشتند. اما افت شاخص دلار و نگرانی‌های اقتصادی همراه با تحلیل رفتن توان معامله‌گران فنی باعث شد اونس در نهایت تکان چندانی نخورد. روز جمعه بهای نفت خام به امید حفظ سطح تولید صادرکنندگان عمده، با افزایش روبه‌رو شد. به این ترتیب اونس در هفته‌ای که گذشت باز هم رشد کرد تا امید به ادامه رشد آن تداوم داشته باشد. در آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو هم سرمایه‌گذاران خرد و هم کارشناسان حرفه‌ای به افزایش بیشتر بهای فلز زرد در هفته کاری پیش‌رو رای داده‌اند. 

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها