عصر خودرو

رئیس اتاق تهران:

روابط ایران و هند از سطح مبادله کالا فراتر برود

عصر بازار- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران حجم ۱۵ میلیارد دلاری روابط ایران و هند را ناکافی دانست و گفت: دو کشور برای توسعه و تحکیم روابط نباید فقط به مبادله کالا بسنده کنند.

روابط ایران و هند از سطح مبادله کالا فراتر برود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، مسعود خوانساری عصر امروز (شنبه) در نشست تجاری ایران و هند که با حضور وزیران نفت دو کشور در اتاق تهران برگزار شد، افزود: سطح روابط ایران و هند در این سال از حجم 15 میلیارد دلار فراتر نرفته است؛ در حالی که ظرفیت های موجود حجم بیشتری از روابط را طلب می کند.

    وی گفت: اقتصاد دو کشور در بسیاری از زمینه ها مکمل یکدیگر است اما با تمام این امکانات و عوامل است.
    خوانساری اضافه کرد: روابط ایران و هند یکی از الگوهای خوب روابط بین المللی در دنیا است.
    وی افزود: ایران با جمعیت 80 میلیون نفری و همچنین حضور 400 میلیون نفر در کشورهای همسایه و منطقه، برخورداری از ثبات و امنیت، دسترسی آسان به راه های ترانزیتی شرق، غرب و شمال و جنوب یکی از کشورهای مهم جهان به شمار می رود.
    خوانساری گفت: هند نیز یکی از قدرت های نوظهور در منطقه و جهان است.
    رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: هند در دوران تحریم روابط خود را با ایران قطع نکرد و اکنون در شرایط پس از تحریم، زمینه برای گسترش روابط فراهم شده است.
    خوانساری افزود: زیرساخت های صنعتی و فناورانه باید بین کشورها پیوند ایجاد کند که در این زمینه سرمایه گذاری مشترک، ضامن بقای روابط اقتصادی بلندمدت است.
    وی گفت: هند در میدان های گازی ایران، پروژه های نفت و گاز، همکاری در بخش های بندری، دریایی و ریلی در ایران حضور دارد و می تواند سطح مناسبات خود را گسترش دهد.
    به گفته خوانساری، اتاق تهران بزرگ ترین تشکل بخش خصوصی با 15 هزار عضو فعال در شرکت های بزرگ و متوسط است که بسیاری از آنها با هند مبادله تجاری، صنعتی و فنی دارند و می توانند به عنوان یک اهرم تاثیرگذار عمل کنند.
    وی همچنین اعلام آمادگی کرد اتاق تهران در زمینه های مختلف و گسترش روابط تجاری و صنعتی بین دو کشور همکاری داشته باشد.
    وزیران نفت ایران و هند امروز (شنبه) سند همکاری در زمینه «توسعه میدان گازی فرزاد بی، همکاری های پالایشگاهی، صادرات نفت و فرآورده های نفتی ایران به هند و همکاری دو طرف در صنعت پتروشیمی» را امضا کردند.
    قرار است «دارمندرا پرادهان» وزیر نفت هند و منابع طبیعی هند، فردا (یکشنبه) در سفر به چابهار، از محل ساخت یک مجتمع پتروشیمی برای تولید کود شیمیایی بازدید کند. این مجتمع از سوی شرکت های هندی به بهره برداری رسیده است.
    دولت هند اکتبر 2014 ( آبان- آذر 1393) با سرمایه گذاری برای ساخت یک لنگرگاه باری چندمنظوره و دو پایانه کانتینری در بندر چابهار موافقت کرد.
    هند قرار است پنج میلیارد و 370 میلیون روپیه (نزدیک به 85 میلیون دلار) در توسعه بندر چابهار هزینه کند و یک میلیارد و 300 میلیون روپیه دیگر را در 10 سال آینده برای پایدارسازی این طرح از نظر تجاری اختصاص دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها