عصر خودرو

برای سومین ماه متوالی

ایران نفت خود را ارزان‌تر از نفت عربستان قیمت‌گذاری کرد

عصر بازار- ایران برای پس گرفتن سهم خود در بازار نفت، قیمت نفت خود را نسبت به رقیبی همچون عربستان پایین آورده است.

ایران نفت خود را ارزان‌تر از نفت عربستان قیمت‌گذاری کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا،در شرایطی که تولیدکنندگان رقیب در به دنبال توافقی برای مهار افزایش سطح تولید نفت هستند، ایران برای پس گرفتن سهم بازار خود، قیمت‌گذاری سنتی را کنار گذاشته و حضور خود در بازار را افزایش داده است.

    شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که نفت خام میدان فروزان را برای تحویل در ماه مه در آسیا پایین‌تر از نفت متوسط عربی شرکت آرامکو عربستان خواهد فروخت.

    آمار بلومبرگ نشان می‌دهد، پس از اینکه ایران تا ماه فوریه به مدت هفت سال این نفت را گرانتر از نفت عربستان می‌فروخت، این سومین ماه است که به مشتریان تخفیف می‌دهد.

    یک مقام شرکت ملی نفت ایران که خواست نامش فاش نشود، شرکت ملی نفت ایران همچنین نفت سبک ایران را به مشتریان آسیایی 60 سنت ارزانتر از نفت معیار خاورمیانه خواهد فروخت.

    در شرایطی که تولیدکنندگانی همچون عربستان، بزرگ ترین عضو اوپک و روسیه قرار است 17 آوریل قرار است درباره برنامه تثبیت سطح تولید نفت به منظور رفع اشباع بازار مذاکره کنند، ایران مصمم است که سهم بازار از دست رفته خود در دوران تحریمها را پس بگیرد.

    انتظار می‌رود ایران برای جذب مشتری روی قیمت‌گذاری و افزایش عرضه تمرکز کند.

    جان دریسکول استراتژیست ارشد شرکت خدمات انرژی JTD که بیش از 30 سال در سنگاپور سابقه تجارت نفت خام و بنزین دارد گفت: بی شک از زمان لغو تحریمها ایران به نیرویی که در بازار روی آن حساب می‌شود تبدیل شده است.

    وی افزود: به بیان ساده ماموریت آنها پس گرفتن سهم بازار است.

    به گفته مقامات شرکت ملی نفت ایران، این شرکت نفت میدان فروزان برای تحویل در ماه می را به مشتریان آسیایی دو دلار و 43 سنت در هر بشکه ارزانتر از نفت عمان و دوبی خواهد فروخت.

    آمار بلومبرگ حاکی از اینست که این قیمت برای سومین ماه متوالی بشکه ای سه سنت ارزانتر از نفت مشابه متوسط عربی شرکت آرامکو است.

    این در حالیست که قیمت نفت فروزان در ماه فوریه هفت سنت در هر بشکه بالاتر از نفت مشابه عربستان بود.

    این مقام گفت: نفت سنگین ایران برای تحویل در ماه می با تخفیف دو دلار و 60 سنتی نسبت به متوسط عمان و دوبی فروخته خواهد شد و نفت سروش نیز پنج دلار و 65 سنت ارزانتر از نفت سنگین ایران است.

    در شرایطی که رقابت کلیدی برای سهم بازار در آسیا، بزرگترین منطقه مصرف کننده نفت جهان، شکل خواهد گرفت، دریسکول رقابت شدیدی را بین ایران و دیگر تولیدکنندگان خاورمیانه بر سر تولید در دیگر مناطق همچون مدیترانه و شمالی غربی اروپا متصور است.

    نفت برنت که معیار ارزشگذاری بیش از نیمی از نفت‌های جهان است، با 3.1 درصد افزایش 40 دلار و 67 سنت در هر بشکه داد و ستد شد. این در حالیست که قیمتها در 20 ژانویه تا 27 دلار و 10 سنت در هر بشکه سقوط کرده بود.

    عربستان اعلام کرده تنها در صورتیکه ایران نیز به برنامه تثبیت سطح تولید نفت بپیوندد، تولید خود را متوقف خواهد کرد. این در حالی است که کویت به طور ضمنی اعلام کرده که حصول توافق در این زمینه به حضور ایران وابسته نیست. اما ایران قصد دارد تولید نفت خود را تا پایان مارس 2017 به روزانه چهار میلیون بشکه برساند.

    محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان چند روز پیش گفت: ریاض بدون مشارکت ایران و دیگر تولیدکنندگان بزرگ در برنامه تثبیت سطح تولید نفت شرکت نخواهد کرد.

    این سخنان از سوی شاهزاده 30 ساله سعودی احتمالا امید‌ها برای رسیدن به یک توافق در زمینه توقف تولید را کمرنگ کرده است.

    پیشتر بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه به سیاست ایران در این زمینه گزارش داده بود که‌ انتظار می‌رود بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در نشست تولید کنندگان نفت برای توقف تولید در دوحه شرکت کند، اما وی با پیوستن به طرح تثبیت سطح تولید موافقت نخواهد کرد.

    نماینده کویت در اوپک گفت: تمام نشانه ها حاکی از این است که نشست 17 آوریل در دوحه قطر به یک توافق درباره تثبیت سطح تولید نفت منجر خواهد شد و این نشان می‌دهد که برنامه ایران برای افزایش تولید نفت خود توافقات صورت گرفته برای افزایش قیمت را برهم نخواهد زد.

    دریسکول گفت: حضور مجدد ایران به عنوان صادر‌کننده قابل اتکاء پس از تحریم‌ها وضعیت موجود غالب در اوپک که در مناظرات اخیر بر سر اجرای برنامه مهار افزایش تولید مشاهده شده، به چالش خواهد کشید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو