عصر خودرو

بزرگترین تولیدکننده سنگ‌آهن جهان پیش‌بینی کرد؛

بهبود قیمت سنگ‌آهن تا ۵سال آینده

عصر بازار- بزرگترین صادرکننده سنگ‌آهن دنیا در مورد قیمت این کالا برای ۵ سال آینده بسیار خوش‌بین است و این در حالی است که بزرگترین تولیدکننده فولاد دنیا، فولاد کمتری نسبت به گذشته تولید خواهد کرد.

بهبود قیمت سنگ‌آهن تا ۵سال آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، وزارت صنعت استرالیا در چشم‌انداز سه‌ماهه خود -که روز جمعه منتشر شد- با بهبود چشم‌انداز خود از رسیدن قیمًت سنگ آهن به 41 دلار و 30 سنت در ماه دسامبر اعلام کرد: «هر تن سنگ‌آهن در سال 2016 به طور میانگین 45 دلار قیمت خواهد داشت.»

    با بسته‌شدن معادن پرهزینه، تولیدکنندگان استرالیایی، حمل‌ونقل دریایی را تقویت خواهند کرد و قیمت‌ها در سال آینده مجددا به سطح 56 دلاری خواهد رسید. براساس برآورد این وزارتخانه، در سال 2018 هر تن سنگ‌آهن 61 دلار و 40 سنت و در سال 2021 هر تن سنگ‌آهن 64 دلار و 70 سنت خواهد شد.

    پس از اینکه سیاست‌گذاران چینی اعلام کردند که برای حمایت از رشد در بزرگترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن آماده هستند، این کالای اساسی با رشد قیمت غیرمنتظره‌ای در سال 2016 مواجه شده است. در حالی که نوسانات رشد، تردیدهای بسیاری را به وجود آورده است، بانک‌هایی نظیر گروه گلدمن‌ساکس پیش‌بینی نزولی خود را مجددا تکرار کرده‌اند.

    دانیل هاینس، تحلیلگر ارشد کالای گروه بانکداری ANZ در سیدنی اعلام کرد: «افزایش صادرات در نتیجه تعطیلی ادامه‌دار صنعت داخلی چین بوده است.  این یک ارزیابی منصفانه در خصوص بازار در میان‌مدت تا بلندمدت خواهد بود.»

    بر اساس گزارش متال بولتن، پیش‌بینی وزارت صنعت استرالیا به سنگ‌آهن معیار 62 درصد استرالیا مربوط می‌شود. ماده خام تحویل داده شده به بندر کینگ‌دائو چین، با رشدی 23 درصدی در سه ماهه نخست سال، در روز جمعه 54 دلار و 3 سنت به ازای هر تن قیمت داشت. معاملات آتی آسیا در روز جمعه با سقوط مواجه شد و قرارداد SGX نیز با افت یک درصدی در سنگاپور 49 دلار و 9 سنت برای هر تن معامله شد.

    در حالی که اقتصاد چین به کندی حرکت کرده و سیاست‌گذاران اقتصاد را از سرمایه‌گذاری به مصرف انتقال داده‌اند، تولید و تقاضای فولاد در این کشور که نیمی از عرضه جهانی محسوب می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تولید فولاد چین در سال جاری از 806 میلیون تن در سال 2015 به 781 میلیون تن کاهش پیدا خواهد کرد. این گزارش همچنین پیش‌بینی کرده که تولید فولاد چین در سال 2021 به 706 میلیون تن کاهش پیدا کند.

    بر اساس اظهارات وزارت صنعت استرالیا، محموله‌های سنگ‌آهن از استرالیا در سال جاری احتمالا به 846 میلیون تن و تا سال 2017 به 881 میلیون تن افزایش خواهد یافت. در میان مدت، صادرات تسوط گسترش تولید از سوی گروه ریوتینتو حمایت خواهد شد. تا سال 2021، محموله‌های دریایی نیز به 926 میلیون تن خواهد رسید.

    پروژه روی‌هیل در معدن غنی از سنگ‌آهن پیلبارا در غرب استرالیا در نظر دارد تا تولید خود را به 55 میلیون تن افزایش دهد. این پروژه در ماه دسامبر صادرات خود را آغاز کرده و ماه گذشته اولین محموله خود را در چین تخلیه کرد.

    برزیل و استرالیا، بزرگترین عرضه‌کنندگان سنگ‌آهن دنیا، در حدود 90 درصد از مبادلات تجاری جهانی را در سال 2021 تشکیل خواهند داد که بیش از سهم 77 درصدی این دو کشور در سال گذشته خواهد بود. حتی با وجود کمرنگ شدن تقاضای فولاد چین، واردات این کشور در سال جاری بیش از 1 میلیارد تن افزایش یافته و این میزان در 5 سال آینده هم در همین سطح باقی خواهد ماند. چین تا سال 2021 احتمالا 98 درصد از نیاز سنگ‌آهن خود را از طریق بازارهای خارجی خریداری خواهد کرد. این میزان در سال 2015 در حدود 83 درصد گزارش شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها