عصر خودرو

توافق جدید نفتی تهران-بغداد؛

ایران و عراق قرارداد فروش گازوئیل امضا می‌کنند

عصر بازار- قرارداد جدید صادرات دو میلیون تن گازوئیل ایران به عراق به زودی امضا می‌شود تا عراق به بزرگترین مشتری گازوئیل ایران تبدیل شود.

ایران و عراق قرارداد فروش گازوئیل امضا می‌کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، هم اکنون ایران ظرفیت مازادی برای تولید و عرضه گازوئیل در اختیار دارد و از این رو صادرات این محصول استراتژیک نفتی با اولویت کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه در دستور کار قرار گرفته است.

    اسماعیل حشم فیروز مدیر صادرات و واردات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به صادرات روزانه 2 میلیون تن گازوئیل به عراق، گفت: قرارداد جدید صادرات گازوئیل به این کشور همسایه در سال‌جاری تمدید خواهد شد.

    همزمان با صادرات گازوئیل به عراق، صدور این فرآورده نفتی به اقلیم کردستان عراق هم یکی از اولویت های صادراتی ایران در سال‌جاری است، ضمن آنکه سال گذشته بیش از پنج میلیون لیتر گازوئیل به این منطقه صادر شده است.

    سال گذشته نزدیک به دو میلیارد لیتر گازوئیل از سوی ایران به کشورهای مختلف جهان از جمله عراق، اقلیم کردستان عراق، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و برخی از کشورهای آفریقایی صادر شده است.

    بر این اساس حجم صادرات گازوئیل ایران به عراق و افغانستان به عنوان دو مشتری سنتی، سال گذشته با افزایش قابل توجه همراه شده که با بازگشایی یک ترمینال جدید پیش‌بینی می‌شود حجم صادرات این فرآورده نفتی به عراق در سال 1395 با افزایش بیشتری همراه شود.

    سید رمضان هاشمی مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کرمانشاه با اشاره به آغاز صادرات گازوئیل از مرز خسروی به مقصد عراق، گفت: برای نخستین بار صادرات گازوئیل ایران به عراق از پایانه خسروی هم کلید خورده است.

     با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز طبیعی، ظرفیت مازادی برای تولید و عرضه انواع فرآورده‌های نفتی پیش روی ایران باز شد به طوری‌که سال گذشته برای نخستین بار به صادرکننده بزرگ گازوئیل تبدیل شد.

    با این وجود سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام مشکلات متعددی برای صادرات انواع فرآورده‌های نفتی ایران به ویژه گازوئیل و گاز مایع ایران به وجود آورده به طوری‌که قیمت گازوئیل صادراتی ایران از تنی 970 دلار به 280 دلار کاهش یافته است.

    از سوی دیگر، به دلیل افزایش عرضه گازوئیل در بازار توسط کشورهای مختلف و کاهش قیمت‌ها، برنامه‌های صادرات این فرآورده استراتژیک نفتی ایران محقق نشده و آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد حجم صادرات به جای 500 هزار به 300 هزار تن کاهش یافته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها