عصر خودرو

رئیس اتحادیه وارد‌کنندگان دارو تشریح کرد

مشکل سوئیفت و ال‌سی کجاست؟

عصر بازار- این روزها بحث باز بودن یا نبودن سوئیفت پس از اجرای برجام به یکی از داغ‌ترین موضوعات رسانه‌ای تبدیل شده و گاها از آن استفاده سیاسی نیز می‌شود، رئیس اتحادیه وارد‌کنندگان دارو نیز معتقد است که "بعضا افرادی که اصلا نمی‌دانند سوئیفت چیست درباره آن اظهارنظر می‌کنند؛ در حقیقت سوئیفت باز است و مشکلی ندارد اما بانک‌های بزرگ خارجی به دلیل ترس از جریمه‌های آمریکا علاقه‌ای به گشایش اعتبار اسنادی یا ال سی برای بانک‌های ایرانی ندارند".

مشکل سوئیفت و ال‌سی کجاست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ناصر ریاحی در توضیح مشکل سوئیفت و اعتبار اسنادی برای شرکت‌های ایرانی اظهار کرد: سوئیفت چیزی مثل رمز است که بانک‌های ایران را با بانک‌های خارجی ارتباط می‌دهد و حتی در زمان تحریم نیز سه بانک کارآفرین، سامان و خاورمیانه ارتباط‌شان با شبکه سوئیفت قطع نشده بود.

    وی با بیان این‌که برخی افراد اطلاعی از این که سوئیفت چیست ندارند و درباره‌ آن اظهارنظر می‌کنند، ادامه داد: در حال حاضر به جز سه بانک، تمامی بانک‌های کشور در سوئیفت عضو شدند، یعنی رمزی که ارائه می‌کنند از سوی بانک‌های خارجی قابل خواندن است؛ بنابراین اصلا هیچ مشکلی در بحث سوئیفت وجود ندارد.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان این‌که مشکل ارتباط شرکت‌های ایرانی در حال حاضر در بخش اعتبار اسنادی یا ال سی است، گفت: اعتبار اسنادی به این صورت است که تاجر ایرانی پول خود را در اختیار بانک طرف قرار‌داد خود قرار می‌دهد و یک ال سی با مشخصات کالای مورد نظر برای بانک فروشنده در کشور خارجی باز می‌شود که این ال سی برای بانک مورد نظر نیز شناخته شده است.

    ریاحی افزود: بانک خارجی نیز پس از تایید صحت اطلاعات توسط فروشنده خارجی اسناد را به بانک ایرانی منتقل می‌کند که زمان مذاکرات در این دوره نیز 21 روز است و در نهایت بانک خارجی پول فروشنده را پرداخت می‌کند و بانک داخل کشور نیز کارهای انتقال وجهی که از تاجر ایرانی دریافت کرده را به بانک خارجی انجام می‌دهد.

    وی با بیان این‌که در حال حاضر مشکل بزرگ کشور این است که بانک‌های بزرگ نمی‌خواهند با ایران ارتباط برقرار کنند، اظهار کرد: کمپانی‌هایی که با ایران کار می‌کنند اکثرا حساب‌شان در بانک‌های بزرگ اروپاست و این بانک‌ها با توجه به جریمه‌های سنگینی که در طول تحریم از سوی آمریکا شدند و به نوعی ترسیده‌اند می‌خواهند تا زمانی که خود بانک‌های آمریکا هم نسبت به ارتباط با بانک‌های ایرانی اقدام نکرده‌اند دست از این کار بکشند.

    رئیس اتحادیه وارد‌کنندگان دارو با بیان این‌که به این ترتیب بانک‌های ایران مجبورند با بانک‌های کوچک خارجی به عنوان واسطه بین بانک ایران و بانک‌های بزرگ کار کنند، گفت: این کار هم هزینه را افزایش می‌دهد و هم به زمان بیشتری نیاز دارد و با توجه به این‌که زمان مذاکره در ال سی 21 روز تعیین شده است، گاها اسناد بیات و تبدیل به مصیبت می‌شود، چرا که بانک‌ها باید اسناد را به نوعی رفاقتی قبول کنند.

    ریاحی تصریح کرد: بنابراین نتیجه این شده که سوئیفت برقرار است، اما امکان گشایش ال سی برای شرکت‌های ایرانی به دلیل عدم تمایل بانک‌های خارجی هنوز فراهم نشده و همان زمانی که در گذشته طول می‌کشید تا از طریق واسطه اقدام به انتقال وجه شود وجود دارد و هزینه‌ها نیز همان مقدار است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها