عصر خودرو

کاهش نرخ کارمزد بانکی موجب تعادل اقتصاد می‌شود

عصر بازار- یک اقتصاددان معتقد است که کاهش نرخ کارمزد بانک‌ها موجب به تعادل رسیدن اقتصاد داخلی و توسعه تولیدات درون مرزی خواهد شد.

کاهش نرخ کارمزد بانکی موجب تعادل اقتصاد می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بهنام ملکی اقتصاددان  گفت: یکی از موثرترین ارگان‌ها بر قیمت تمام شده کالاهای تولید داخلی بانک‌ها هستند به طوری که اگر هزینه کارمزد بانکی و سود بانکی کاهش یا افزایش یابد به همان میزان قیمت کالاهای تولیدی داخلی نیز افزایش و یا کاهش می‌یابد.

    وی افزود: بانک‌ها می‌توانند با عملکرد خود موجب تضعیف تولیدات داخلی شوند اما فراموش نکنید که سایر اجزا اقتصاد نیز بر روی آن تاثیرگذار است.

    ملکی سیستم بانکی ایران را یکی از نظام‌های دارای مشکل دانست و اظهار داشت: مشکلی که در روند بانکداری وجود دارد علاوه بر خود بانک بر سایر نهادهای اقتصادی نیز تاثیرگذار است.

    وی تاکید کرد: برخی نقدینگی های داخل ایران بر اثر تولید و زحمت نیست بلکه به صورت بادآورده از طریق فروش نفت به دست ما رسیده به همین دلیل اقتصاد ایران دچار دیابت پولی شده زیرا به ازای پول چاپ شده تولید افزایش پیدا نکرده است.

    ملکی تصریح کرد: چاپ پول بدون برنامه‌ریزی موجب عدم تعادل در سوددهی بخش‌های اقتصادی شده که به دنبال آن ما شاهد دو و یا چندگانگی سود بانکی و یا بهره هستیم.

    وی تاکید کرد: بخش تولیدی و مولد اقتصاد ایران سوددهی بسیار پایینی دارد که اگر این روند فعالیتی ادامه پیدا کند این بخش‌ها نمی‌توانند در مقابل فعالان اقتصادی همچنان دوام بیاورند.

    ملکی اظهار داشت: با چنین نگاهی به اقتصاد می‌توان دریافت که چرخه تولید و توسعه با سود بانکی در هم آمیخته نشده و زمانی که بانک‌ها جهت تزریق پول به بخش تولید عمل نمی‌کنند موجب کاهش تولیدات داخلی می‌شوند.

    وی عنوان کرد: کاهش کارمزد بانکی می‌تواند موجب تزریق وام‌ها و نقدینگی به بانک‌ها شود و در نهایت تولیدات داخلی نیز افزایش می‌یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها