عصر خودرو

خرید تضمینی دام عشایر از امروز در سراسر کشور آغاز می شود

عصر بازار- رئیس سازمان امور عشایر ایران از آغاز خرید تضمینی دام عشایر از روز دوشنبه ۱۷ خرداد در سراسر کشور خبر داد.

خرید تضمینی دام عشایر از امروز در سراسر کشور آغاز می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، شاهپور علائی مقدم با اعلام این خبر افزود: قیمت خرید تضمینی دام عشایر به صورت ترکیبی 45 هزار تومان و به ازای فروش هرکیلوگرم دام زنده به شرکت پشتیبانی امور دام، سه کیلوگرم جو یارانه ای نیز به عشایر داده می‌شود.

    وی در سفر به خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی گروه یک خشکسالی و کمبود بارندگی در کشور است، گفت: تفاهم نامه ای با محوریت تامین آب و علوفه دامی عشایر با استانداری خراسان جنوبی منعقد و ١۰ میلیارد تومان از سوی سازمان و ١۰ میلیارد تومان هم از سوی استانداری اختصاص داده شود تا مشکلات ناشی از اثرات خشکسالی در مناطق عشایری استان تاحدودی برطرف شود.

    علائی مقدم هدف خود از سفر به خراسان جنوبی را دیدار با عشایر و بررسی وضعیت خشکسالی در مناطق عشایری استان عنوان کرد و افزود: تأمین علوفه، خرید تضمینی دام، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و ارائه خدماتی از قبیل راه سازی، سوخت رسانی و آبرسانی به عشایر ضروری است.

    رئیس سازمان امور عشایر ایران اظهار کرد: جامعه عشایری بیشترین منفعت را برای کشور و کمترین هزینه را برای دولت دارند و برای توسعه پایدار و امنیت غذایی کشور تلاش می کنند.

    وی با اشاره به اهمیت تامین برق برای چادرهای عشایری، گفت: هرچند برق رسانی به عشایر وظیفه سازمان امور عشایر نیست ولی به خاطر عمق محرومیتی که در مناطق عشایری در این رمینه وجود دارد تمام تلاش خود را برای تامین برق در مناطق عشایری انجام می دهیم.

    علائی مقدم با اشاره به فعالیت های صندوق های خرد زنان عشایری، تاکید کرد: حمایت از این صندوق ها باید افزایش یابد تا موجب اشتغال بیشتر زنان عشایری شود و با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض بخشی از مشکلات آنان مرتفع شود.

    رئیس سازمان امور عشایر افزود: تسهیلات اختصاصی به عشایر باید از طریق تشکل‌ها و تعاونی های عشایری جذب و با برنامه ریزی و مدیریت و گردش صحیح برای عشایر مفید واقع شود.

    گفتنی است که رییس سازمان امور عشایر چندی پیش  از تشکیل ستاد ملی مدیریت و مقابله با اثرات خشکسالی در سازمان امور عشایر خبرداد و  اعلام کرد که این ستاد به دنبال تسهیلات لازم برای مدیریت و کاهش بحران خشکسالی است و به شورای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی پیشنهاد داده است تا برای جلوگیری از فروش دام به دلالان توسط عشایر، یک میلیون رأس دام عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور و همکاری تشکل‌های عشایری خریداری شود.

    پس از آن شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی نیز به منظور حمایت از دام عشایر تصویب کرد که قیمت خرید حمایتی دام عشایر به ازای هرکیلو دام زنده سبک عشایری 45هزارتومان باشد و شرکت پشتیبانی امور دام را به عنوان مباشر خرید تعیین کرد. همچنین مصوب شد که به ازای خرید هرکیلو گرم دام زنده سبک عشایری، معادل سه کیلوگرم جو وارداتی با قیمت مصوب از محل ذخائر راهبردی کشور به اتحادیه تعاونی های عشایری جهت تامین خوراک دام عشایر تحویل داده شود.

    برچسب ها