عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه:

بورس گزینه اصلی جذب نقدینگی در سال ۹۵ است

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: رکود حاکم بر بازارهایی چون سکه، ارز، خودرو و مسکن می تواند موجب شود تا بورس به عنوان یکی از گزینه های سرمایه گذاری در سالجاری مورد بررسی و دقت سرمایه گذاران قرار گیرد.

بورس گزینه اصلی جذب نقدینگی در سال ۹۵ است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، زینب قائد رحمتی گفت: رسیدن قیمت سهام شرکتها به سطح جذاب، در کنار توافق هسته ای و اجرای برجام از جمله دلایل رونق بازار سرمایه و افزایش شاخص و قیمتها در بورس در ماههای گذشته است و ادامه خوشبینی‌ها به بهبود شرایط اقتصادی کشور موجب شده تا سال خوبی برای بازار سهام در سال 95 پیش بینی شود.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته رسیدن برجام و رفع تحریم ها به فاز عملی و تاثیرپذیری بنگاهها و صنایع از این رویداد مثبت موضوعی است میان مدت، که به گذر زمان احتیاج دارد و در این راستا موضوعاتی چون نرخ دلار در بودجه و تک نرخی شدن آن می تواند تعیین کننده باشد.
    وی اضافه کرد:‌ همچنین تصویب نهایی بودجه سالجاری که با تاخیر به مجلس فرستاده شده است نیز می تواند موجب شفاف شدن تصمیم گیری و برنامه ریزی شرکتها و در پی آن معاملات سرمایه گذاران در بورس شود.
    قائد رحمتی در خصوص دلایل تاثیرپذیری مثبت بازار سهام از کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: در صورت کاهش نرخ سود سپرده بانکی انتظار می رود بخشی از سرمایه مردم به سمت بازار سرمایه حرکت کند؛ بعلاوه این که کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نیز می‌تواند به تامین نقدینگی در بنگاه‌های اقتصادی و افزایش سودآوری آنها کمک کند.
    وی در ادامه رونق گروه خودرویی در بورس اذعان داشت: همانگونه که انتظار می رفت گروه خودرویی یکی از گروههای پیشتاز بورس پس از رسیدن به توافق و رفع تحریم ها باشد و بر این اساس شاهد هستیم که در سه ماه گذشته نمادهای این گروه سود قابل توجهی را نصیب سهامداران خود کرده و کلیت بازار سهام و شاخص را تحت تاثیر خود قرار داده است.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که اثرگذاری رفع تحریم و اجرایی شدن برجامه بر صنعت خودروی کشور موضوعی زمان بر است گفت: در صورتی که معاملات این گروه کلیت بازار سهام و شاخص بورس را تحت تاثیر قرار دهد می تواند برای بازار نگران کننده باشد.
    وی در پیش بینی وضعیت بورس در سال 95 اذعان داشت: علاوه بر اجرای عملی برجام و حل مشکلاتی چون سوئیفت، تک نرخی شدن ارز، کاهش نرخ سود و تسهیلات بانکی، مواردی چون قیمت جهانی نفت و رشد قیمت فلزات اساسی می تواند شرایط بورس در سالجاری را بهبود ببخشد.
    این کارشناس بازار سرمایه همچنین یکی از آزمونهای پیش روی بازار سهام در هفته های پیش رو را رسیدن فصل مجامع عنوان کرد و افزود: شرکت‌هایی که سود نقدی خوب و به موقع را برای سهامداران خود تقسیم می‌کنند، شرایط بهتری برای رشد دارند و می توانند برای سهامداران بورسی جذاب باشند.
    وی ادامه داد: تثبیت نرخ ارز هم یکی از عواملی است که در صورت انجام می تواند سال خوبی را برای اقتصاد و بورس کشور رقم بزند، چرا که تک نرخی شدن ارز نوسانات آن را از بین می برد و این اتفاق می تواند سودآوری بازار ارز را کاهش داده و بخشی از سرمایه ها را به سوی بورس سوق دهد؛ بعلاوه این که تک نرخی شدن ارز موجب می شود تا بنگاههای واردات و صادرات محور با برنامه ریزی دقیق تری اقدام به ادامه فعالیت کنند.
    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر عرضه های اولیه بر بورس نیز تصریح کرد: عرضه های اولیه از جمله عواملی هستند که حجم بازار سهام را بزرگتر می‌کنند.
    وی همچنین در خصوص تاثیر افزایش جهانی نفت بر بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به رفع تحریم ها و افزایش صادرات نفت کشور، درآمدهای ارزی دولت از محل صادرات نفت افزایش یافته که این مورد در کنار موضوعاتی چون تسهیل معاملات تجاری و نقل و انتقال پول و صادرات کالا و نیز امکان افزایش تامین مالی خارجی می تواند شرایط خوبی را برای اقتصاد و بورس در سال جاری رقم بزند.
    قائد رحمتی در ادامه با اشاره به این که هر چند اجرای برجام و رفع تحریم ها برای اقتصاد و بازار سرمایه موضوعی مهم و مثبت است گفت: با این وجود بسترهای لازم برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی هنوز در کشور فراهم نیست.
    وی همچنین با بیان این که صنایعی چون خودروسازی، بانکداری، حمل‌ونقل، لیزینگ، پالایشگاهی و دارویی از رشد مناسبی در سال 95 برخوردار خواهند شد تصریح کرد: ورود سرمایه‌گذاران خارجی، افزایش قیمت جهانی نفت و در پی آن جبران کسری بودجه در صورت رخداد می تواند شرایط مناسبی را برای بورس کشور رقم بزنند. بعلاوه این که رکود حاکم بر بازارهایی چون سکه، ارز، خودرو و مسکن هم می تواند موجب شود تا بورس به عنوان یکی از گزینه های سرمایه گذاری در سالجاری مورد بررسی و دقت سرمایه گذاران و نقدینگی جامعه قرار گیرد.
    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص احتمال وقوع نزول شدید شاخص و قیمتها در بورس 95 گفت: با توجه به ورود نقدینگی جدید به بورس و افزایش حجم معاملات، وقوع چنین اتفاقی در بورس بعید بنظر می رسد، البته به شرطی که اتفاق خاصی چون اعمال تحریم های جدید و تنش های سیاسی برای کشورمان اتفاق نیفتد.
    وی با تاکید بر این که تا زمانی که نقدینگی جدیدی وارد بازار می شود و حجم معاملات افزایش می یابد، نباید نگران افت شدید شاخص و قیمتها در بورس بود اظهار داشت:  فراهم آوردن بسترهای لازم و نیز جذب سرمایه‌گذاران خارجی می تواند شرایط مثبت بورس در سالجاری را ادامه دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها