عصر خودرو

پیش بینی ۹۵۵ میلیارد دلاری حجم تجارت جاده ابریشم

عصر بازار- تازه ترین آمار منتشر شده از سوی نهادهای اقتصادی چین حکایت از آن دارد که ارزش تبادلات تجاری پکن با حدود ۶۰ کشور دنیا از جمله ایران در حوزه جاده ابریشم به رقمی معادل ۹۵۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

پیش بینی ۹۵۵ میلیارد دلاری حجم تجارت جاده ابریشم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، بررسی ها نشان دهنده این واقعیت است که در طرح احیای جاده ابریشم چین، ایران یکی از مهمترین و زیربنایی ترین بخش های این طرح خواهد بود که رئیس جمهوری چین تلاش بسیاری برای اجرایی شدن آن دارد.

    ایران از نظر چین، عنصر مرکزی در کمربند اقتصادی جاده ابریشم است، کمربندی که به شدت برای تحقق آن تلاش می شود و بسیاری از کارشناسان، بخشی از این تلاش ها را گسترش نفوذ فرامرزی چین از طریق آسیای مرکزی به خلیج فارس و اروپا می دانند.

    اهمیت اجرای این طرح باعث شده تا وزارت بازرگانی چین اخیرا در گزارشی با بررسی مجدد راهبرد جاده ابریشم و راه ابریشم دریایی اعلام کند که حجم تبادلات تجاری که قرار است در این راه جدید صورت گیرد، معادل یک چهارم از کل تجارت چین با دنیا است.

    «شین دایانگ» سخنگوی این وزارتخانه در سخنانی اعلام کرده است که چین به همین منظور بیش از 50 مرکز و منطقه ویژه اقتصادی در کشورهای مرتبط با طرح احیای راه ابریشم ایجاد کرده که از جمله می توان به منطقه چین و بلاروس، چین ـ تایلند و چین و اندونزی اشاره کرد.

    گزارش های منتشر شده بیانگر این موضوع است که در سال گذشته میلادی شرکت های چینی برای اجرای برنامه های مرتبط با راه ابریشم نزدیک به 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند.

    این رقم در مقایسه با سال 2014 میلادی نشانگر 40 درصد افزایش است و وزارت بازرگانی از احتمالا فزونی گرفتن این سرمایه گذاری در سال جاری میلادی خبر داده است.

    وزارت بازرگانی چین اعلام کرده است که در سال گذشته میلادی کشورهای راه ابریشم یک میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری کرده اند که در مقایسه با یک سال قبل از آن پنج درصد افزایش نشان می دهد.

    ایده «یک کمربند - یک جاده» راهبرد توسعه جدیدی است که توسط رئیس جمهوری چین در سال 2013 مطرح شد و به کمربند اقتصادی جاده ابریشم جدید اشاره دارد و چین را از مسیر آسیای میانه به اروپا وصل می کند و جاده ابریشم دریایی نیز چین را به کشورهای جنوب شرقی آسیا، آفریقا و اروپا متصل می سازد.

    «مردم» ارگان حزب حاکم چین نیز امروز در گزارشی با انتشار تصویری از قطار باربری که برای اولین بار در 28 ژانویه (بهمن سال گذشته) از مسیر ریلی ابریشم و از شهر «یی وو» در شرق چین به تهران عزیمت کرد، نوشت: چنانچه کشورهای راه ابریشم، همانند ایران اینگونه همکاری های نزدیک با چین داشته باشند طبیعتا زیرساخت های منطقه ای با کمک یکدیگر به سرعت توسعه می یابد.

    چین برای اجرای این طرح یک صندوق ویژه با ارزش سرمایه 40 میلیارد دلار نیز در نظر گرفته و از سرمایه 100 میلیارد دلاری بانک زیرساختی توسعه سرمایه گذاری آسیایی (AIIB) نیز برای اجرای طرح های راه ابریشم بهره مند خواهد شد.

    همین اشتیاق چین است که سبب شد تا ایران به عنوان هیات موسس به عضویت بانک سرمایه گذاری توسعه زیرساخت آسیا (AIIB) درآید که تابستان سال گذشته اساسنامه آن امضا شد.

    برآوردها نشان می دهد که چنانچه طرح جاده ابریشم اجرایی شود ایران محل انتقال و گذر 12 میلیون تن کالا در سال خواهد بود.

    «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین پیش بینی کرده که در مدت یک دهه از راه اندازی این مسیر، ارزش تجاری آن برای کشورهای قرار گرفته در این مسیر که یکی از آنها ایران است به 2 هزار و 500 میلیارد دلار برسد.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها