عصر خودرو

ثبات نسبی سنگ‌آهن جهانی در پی افزایش عرضه

عصر بازار- قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی روز پنجشنبه آسیا به یک ثبات نسبی رسید. علاقه کم به خرید سنگ‌آهن بعد از صعود سه‌ماهه گذشته و رشد عرضه موجب پایین‌آمدن قیمت فولاد و ثابت ماندن قیمت سنگ‌آهن شد.

ثبات نسبی سنگ‌آهن جهانی در پی افزایش عرضه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، دانیل هاینس،‌ تحلیلگر ارشد بازار کالا در ANZ‌ اعلام کرد:‌ «سنگ‌آهن در فاصله ژانویه تا مارس با رشد 24 درصدی در قیمت مواجه شد که ناشی از رونق بازار فولاد چین و افزایش قیمت فولاد بود. اما این صعود در نهایت کوتاه مدت خواهد بود چرا که مسئله ظرفیت مازاد ساختاری که بازار با آن سروکار دارد بدان معناست که در نهایت تولید فولاد کمتر شده و تقاضا برای سنگ‌آهن ضعیف‌تر خواهد شد.»

    در میان چشم‌انداز تیره و تار سنگ‌آهن و فولاد، گروه معدن‌کار استرالیایی آریوم بعد از فروپاشی برنامه سرمایه‌گذاری مجدد 927 میلیون دلاری، و در معرض خطر قرار دادن هفت هزار کارمند خود به صورت داوطلبانه درخواست عمومی شدن کرد.

    بر اساس این گزارش قرارداد ماه سپتامبر سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان با رشدی 0.4 درصدی 377.5 یوآن ( 58.31 دلار) برای هر تن معامله شد که فاصله چندانی از سطح 368.5 یوآنی روز چهارشنبه‌( پایین‌ترین سطح یکماه اخیر) ندارد. در بورس سنگاپور نیز هر تن سنگ‌آهن ماه می با اندکی تغییر 50 دلار و 92 سنت معامله شد.

    معاملات آتی فولاد چین نیز در روز پنجشنبه با ضعف مواجه شد. قراردادهای ماه اکتبر میلگرد در بورس آتی شانگهای با افتی 0.3 درصدی 2178 یوآن برای هر تن ارزش داشت.

    بر اساس اعلام معامله‌گران، در هفته جاری،‌ فعالیت معاملاتی بسیار محدودی در بازارهای فیزیکی سنگ‌آهن مشاهده شده است. این در حالی است که در اوایل ماه مارس هفته‌ها خرید توسط معامله‌گران و کارخانه‌ها موجب افزایش قیمت سنگ‌آهن به بالاترین سطح 9 ماه اخیر خود شده بود.

    بر اساس آمار محاسبه شده توسط شرکت مشاور استیل‌هوم، با توجه به تقاضای ضعیف، میزان موجودی انبارهای سنگ‌آهن در بنادر چین در اول آوریل به 97 میلیون تن رسید که بیشترین مقدار از اواخر آوریل 2015 بوده است.

    بر اساس آمار TSI، هر تن سنگ‌آهن برای تحویل فوری به بندر تیانجین چین با افتی 0.4 درصدی در روز چهارشنبه، 53 دلار و 80 سنت معامله شد.

    هاینس اظهار کرد: « به نظر من در چند ماه آینده، احتمالا شاهد افت اندک قیمت‌ها خواهیم بود. ولی ما هنوز احساس می‌کنیم که وخامت را پشت سر گذاشته‌ایم. ما شاهد بازگشت قیمت‌ها به زیر 40 دلار نخواهیم بود. »

    بر این اساس سنگ‌آهن در ماه دسامبر با لمس قیمت 37 دلار برای هر تن، ضعیف‌ترین عملکرد خود را از سال 2008 تجربه کرده بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها