عصر خودرو

نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه شروع شد

عصر بازار- بیست و پنجمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه برای ترسیم نقشه راه همکاریهای اقتصادی و تجاری دو کشور در دوره پیش رو روز پنجشنبه در آنکارا شروع بکار کرد.

نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه شروع شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، ریاست این کمیسیون را از ایران محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری به عنوان نماینده رئیس جمهوری کشورمان در روابط با ترکیه و جودت یلماز وزیر توسعه و نماینده ویژه دولت ترکیه در روابط اقتصادی این کشور با ایران به عهده دارند.
    محمود واعظی شب گذشته در راس هیاتی وارد آنکارا شده است.
    کمیسیون تا فردا جمعه در آنکارا به کار خود ادامه می دهد.
    در نشست های کمیسیون، فرایند اجرایی تصمیمات اتخاذ شده در بیست و چهارمین نشست کمیسیون مشترک در تهران، مسائل باقیمانده از دستور کار نشست تهران و نقشه راه روابط دو کشور برای دوره جدید ترسیم خواهد شد.
    در این راستا، مسائلی چون توسعه دامنه اجرایی موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه، توسعه همکاریها در حمل و نقل و انرژی در دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
    روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه با اتمام مذاکرات کارشناسی، عصر جمعه به قونیه رفته و در مجمع کاری ایران و ترکیه که با شرکت کارآفرینان ایرانی و ترکیه ای در این شهر برگزار می شود، شرکت کرده و یادداشت تفاهم مربوط به کمیسیون مشترک و همچنین موافقتنامه ای در زمینه همکاریهای ایران و ترکیه در نظام بانکداری را امضا خواهند کرد.
    این نشست بطور دوره ای در ایران و ترکیه برگزار می شود و آخرین آن فروردین ماه سال 1393 در تهران برگزار شده بود.
    نشست کمیسیون در حالی برگزار می شود که روسای جمهوری دو کشور هدف 30 میلیارد دلاری را برای تجارت ایران و ترکیه تعریف کرده اند. اما در سالهای اخیر رقم تحقق یافته در مبادلات تجاری از این هدف دور بوده است.
    یکی از مهمترین موضوعات در کمیسیون بررسی راههای رفع موانع موجود بر سر راه توسعه مبادلات و ایجاد حوزه های جدید همکاری است.
    بررسی ها از آخرین داده های موسسه آمار دولتی ترکیه حاکیست، حجم مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه در دو ماه سال جاری میلادی به یک میلیارد و 324 میلیون و 779 هزار دلار رسید که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته 32.71 درصد کاهش دارد.
    ناظران آگاه در آنکارا با اشاره به اینکه در سال 2015 میلادی حجم مبادلات بازرگانی دو کشور با نزدیک به 29 درصد کاهش نسبت به سال 2014، به 9 میلیارد و 761 میلیون و 482 هزار دلار رسیده است، ابراز امیدواری می کنند که در سال جاری حجم مبادلات تجاری سالانه دوباره از سقف یک میلیارد دلار در ماه فراتر رود.
    در دو ماه نخست سال جاری میلادی صادرات ترکیه به کشورمان 16 درصد کاهش و واردات این کشور از ایران 41.3 درصد نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته کاهش دارد.
    در دو ماه نخست سال گذشته صادرات ترکیه به ایران از 667 میلیون و 853 هزار دلار بود که در این دوره به 561 میلیون و 103 هزار دلار و واردات این کشور نیز از یک میلیارد و 300 میلیون و 913 هزار دلار به 763 میلیون و 676 هزار دلار رسیده است تا حجم مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه در دو ماه اول سال با افتی به میزان 32.71 درصد روبرو شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو