عصر خودرو

حجتی اعلام کرد:

برنامه های بخش کشاورزی در سال ۹۵

بهینه سازی ۲۵۰ هزار هکتار اراضی

عصر بازار- وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه تلاش می کنیم تا تمام حق بیمه محصولات کشاورزی را دولت بپردازد، گفت: در سال ۹۵، ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی برای افزایش بهره وری مصرف آب بهینه سازی می‌شود.

برنامه های بخش کشاورزی در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، محمود حجتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه اکنون دغدغه تولید کنندگان محصولات کشاورزی عرضه این محصولات و بازاریابی آنهاست افزود: در دو سال پیش مشکل بخش کشاورزی بیشتر تأمین نهاده ها بود که با تصمیم های گرفته شده و اعمال سیاست ها، اکنون هیچ مشکلی در بخش نهاده ها وجود ندارد.

    وی افزود: اکنون سیب درختی، پرتقال و سیب زمینی با مشکل عرضه به بازار روبروست که با کنترل واردات تلاش می‌کنیم این محصولات به بازار راه یابد. ظرفیت تولید سیب درختی کشور سه میلیون و 400 هزار تن اما بازار مصرف آن حدود دو و نیم میلیون تن است.

    وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در بخش صادرات محصولات کشاورزی مشکل جدی وجود دارد و باید برای صادرات این محصولات تصمیمات جدی گرفته شود، گفت: نداشتن سابقه در صادرات، محدودیت در ارتباط با دیگر کشورها، نبود پیمان‌های منطقه ای و تعرفه های ترجیحی از موانع صادرات انبوه محصولات کشاورزی به بازارهای بین المللی است.

    حجتی افزود: اکنون در بازارهای جهانی عرضه و تقاضا رقابتی است و انواع یارانه های صادراتی برای عرضه محصولات کشاورزی از طرف کشورها اختصاص داده می شود. برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی در پی افزایش یارانه صادراتی، تغییر رویکرد تجار برای صادرات به جای واردات و ایجاد صادرکنندگان عمده هستیم.

    وی با اشاره به اینکه سال گذشته صد هزار تن تخم مرغ و 50 هزار تن مرغ به کشورهای همسایه صادر شد، افزود: برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه نیاز به ایجاد زیرساخت های تفاهمی، حل مسائل فنی و قرنطینه ای و کاهش قیمت تمام شده کالاها است.

    وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه ظرفیت صادرات مرغ و تخم مرغ کشور چند صد هزار تن است، اظهار داشت: دولت باید همزمان از تولید کنندگان و مصرف کنندگان حمایت کند، همچنین قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی دستوری نیست بلکه سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان، قیمت ها را در بهره وری میانگین مشخص می کند.

    وی افزود: گندم، روغن، شکر و برنج جزو کالاهای اساسی است که دولت بر قیمت آنها نظارت دارد و این بر اساس چارچوب گروه یک محصولات کشاورزی است. تراز غذای کشور در سال 92 منفی هشت میلیارد دلار، در سال 93 منفی پنج و نیم میلیارد دلار و پارسال به منفی سه و دو دهم میلیارد دلار رسیده است.

    وی با بیان اینکه در برنامه سه تا پنج ساله تلاش می کنیم تراز غذای کشور صفر شود، گفت: کاهش تراز غذای کشور 30 درصد به علت کاهش قیمت های جهانی و 70 درصد به علت افزایش تولید و صادرات و کاهش واردات بوده است.

    وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای افزایش بهره وری در بخش آب پیش بینی شده بود در سال 94، 200 هزار هکتار از اراضی کشور بهینه سازی شود اما با کمبود منابع، 150 هزار هکتار آن محقق شد.

    حجتی با بیان اینکه برای سال 95 و با تامین منابع، 250 هزار هکتار از اراضی برای افزایش بهره وری مصرف آب بهینه سازی می شوند، افزود: این موضوع و موضوع مکانیزاسیون کشاورزی و کشت ماهی در قفس از جمله برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در محقق کردن اقتصاد مقاومتی است.

    وی با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس بیش از یک میلیون تن به ظرفیت کنونی 900 هزار تنی تولید شیلات می افزاید، گفت: سال گذشته پرورش ماهی در قفس آغاز و 4000 تن تولید شد که امسال این میزان با برنامه ریزی انجام شده به 20 هزار تن افزایش می یابد.

    وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است 200 هزار تن ماهی به روش کشت در قفس تولید شود، اظهار داشت: برای افزایش بهره وری آب، برنامه توسعه گلخانه ها را در دستور داریم زیرا مصرف آب در گلخانه در مقایسه با عرصه 8 تا 10 درصد کاهش می یابد.

    حجتی با بیان اینکه به عنوان نمونه، برای تولید یک کیلو خیار در عرصه 40 لیتر آب اما در گلخانه فقط 4 لیتر آب مصرف می شود، گفت: برای افزایش بهره وری مصرف آب و پرورش ماهی در قفس هیچ محدودیتی در ارائه تسهیلات مالی وجود ندارد.

    وی با اعلام اینکه یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به 550 هزار هکتار از اراضی خوزستان اختصاص یافت که اجرای آن به سرعت پیش می رود، افزود: اکنون به 200 هزار هکتار آبرسانی شده است و در سال 96 نیز به 220 هزار هکتار از این اراضی آب رسانی می شود.

    وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با تصویب دولت، از محل صندوق توسعه ملی به طور سنواتی سالانه 10 درصد ریالی و مبلغی به صورت ارزی در اختیار جهاد کشاورزی قرار داده می شود. 500 میلیون دلار نیز در اختیار منطقه سیستان برای آبرسانی به وسیله لوله به مزارع قرار داده شده است.

    به گفته وزیر جهاد کشاورزی، به هم خوردن تعادل سفره های آب زیرزمینی به علت سوء مدیریت بوده که برای این مسئله چاره اندیشی شده است. حجتی گفت: دولت اکنون 85 درصد برای سیستم های نوین آبیاری به کشاورزان به صورت بلاعوض کمک می کند.

    وی افزود: اگر کشت عرصه خیار به گلخانه منتقل شود، یک میلیارد مترمکعب آب کشاوزری در کشور صرفه جویی می شود که معادل چهار برابر آب سد کرج است. حجتی گفت: با اصلاح بذر و فصل کشت چغندر نیز میزان مصرف آب در هکتار از 15 هزار متر مکعب به 5 هزار متر مکعب کاهش می یابد.

    وی افزود: برای بیمه محصولات کشاورزی صندوق بیمه دولتی است و بیمه محصولات کشاورزی حمایتی است و تجاری نیست.   وزیر جهاد کشاورزی گفت: حق بیمه 25 درصد ارزیابی خسارت را کشاورزان پرداخت و 75 درصد را دولت پرداخت می کند. تلاش می کنیم 100 درصد این میزان را دولت پرداخت کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها