عصر خودرو

در مجمع «وبملت» چه گذشت

تبدیل ۹۲هزارمیلیارد ریال تسهیلات معوق بانک ملت به بدهی جاری

عصر بازار- روز گذشته مجمع عمومی عادی فوق‌العاده بانک ملت با دستور جلسه انتخاب عضو هیات مدیره برگزار شد.

تبدیل ۹۲هزارمیلیارد ریال تسهیلات معوق بانک ملت به بدهی جاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سهامداران بانک ملت روزگذشته جهت انتخاب یک عضو هیات مدیره به مجمع رفتند و دکتر تاجیک باغخواص به عنوان عضو پنجم هیات مدیره انتخاب شد.

    مدیران حاضر در این جلسه با اشاره به عملکرد مثبت این بانک در سال94 اعلام کردند: بانک ملت توانست در سال94 مطالبات معوق خود را معادل 10درصد کاهش دهد و به انضباط مالی مطلوبی دست یافتند.

    طی جلسه برگزار شده دیروز مسوولین به سوالات سهامداران پاسخ دادند. هیات رییسه مجمع در پاسخ به این پرسش که علت فشار فروش بالای سهامداران حقوقی در سهام چه بوده؟ اعلام کردند: الزام دولت و اورگان‎های دولتی مبنی بر فروش سهم عنوان کردند چراکه فروش سهام به دلیل سودآورنبودن آن نیست.

    در ادامه این جلسه هیات رییسه مجمع در رابطه با غرامت‌های دریافتنی از دولت انگلستان پاسخ دادند: هیات مدیره بانک به طور جدی پی‌گیر این موضوع است و امیدوریم به زودی زمان دریافت آن مشخص شود.

    بانک ملت با استناد به دو بخشنامه بانک مرکزی، 92هزار و 560میلیارد ریال از مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول خود را استمهال و به بدهی جاری تبدیل کرد.

    براساس صورت‌های مالی حسابرسی شده بانک ملت در دوره 6 ماهه اول سال گذشته این بانک بخشی از بدهی غیرجاری مشتریان به مبلغ 92هزار و 560میلیارد ریال را با شرایطی جدید استمهال و تقسیط آن را ضمن شناسایی درآمد ناشی از این فرایند به طبقه‌ای جاری منتقل کرده است.

    براساس گزارش حسابرس بررسی‌های به عمل آمده از ارقام استمهالی حاکی از عدم وصول مجدد بخشی از آنها در سررسید است. همچنین بر اساس بخشنامه‌های مورخ 21 فروردین91 و 14 اسفند ماه93 بانک مرکزی در خصوص تفکیک و طبقه‌بندی تسهیلات اعطایی و عدم برگشت ذخیره تسهیلات استمهالی و احتساب ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول لازم به طور کامل رعایت نشده است.

    در یادداشت‌های توضیحی مربوط به این بخش از گزارش حسابرس به بدهی شرکت ملی نفت و ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از محل صندوق انرژی پرداخته است. در یادداشت توضیحی 1-9 آمده است تسهیلات اعطایی ارزی شامل 160 هزار و 679 میلیارد ریال (معادل 4 میلیارد و 788 میلیون یورو) تسهیلات اعطایی به شرکت‌های ملی نفت و ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران است که از محل صندوق انرژی بوده که تا پایان دوره مورد گزارش مبلغ 65 هزار و 594 میلیارد ریال (معادل یک میلیارد و 955 میلیون یورو) از تسهیلات پرداختی به شرکت ملی نفت ایران سررسید گذشته بوده.

    تسهیلات مذکور طبق توافقنامه مورخ 26 اسفند 92 با شرکت مذکور با یک دوره تنفس 3 ساله به تعویق افتاده و به منظور وصول سود تسهیلات مزبور و اوراق مشارکت منتشر شده در یادداشت 2-16 صورت‌های مالی ماهانه مبلغ 50 میلیون یورو در حال وصول است(مبلغ 250میلیون یورو تاکنون وصول نشده است).

    طبق این گزارش با توجه به تضمین دریافتی و توافقنامه انجام شده ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول اختصاصی از این بابت در حساب‌ها منظور نشده است.
    همچنین مبلغ 39 هزار و 322 میلیارد ریال (معادل یک میلیارد و 172 میلیون یورو) از تسهیلات اعطایی به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران سررسید گذشته بوده که با توجه به تضمین دریافتی از شرکت یاد شده ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول اختصاصی از این بابت در حساب‌ها منظور نشده است.

    لازم به ذکر است مبلغ 600 میلیون یورو از این تسهیلات مربوط به شرکت ستاره نفت خلیج‌فارس بوده که شرکت ملی پالایش و پخش بازپرداخت این تسهیلات را به عهده نگرفته است.
    در بخش دیگری از گزارش حسابرس در خصوص مطالبات بانک به بدهی شهرداری تهران پرداخته شده و آمده است از مبلغ 6 هزار و 401 میلیارد ریال تسهیلات اعطایی ریالی به شهرداری تهران و مبلغ 181.1 میلیون یورو (اصل و بدهی) بابت اعتبارات اسنادی مربوط به شرکت‌های واگن‌سازی و مترو تهران می‌باشد که سررسید گذشته و معوق بوده لیکن بر اساس تفاهم‌نامه 22 فروردین ماه 1391 مورخ گردیده تا از محل عوارض تراکم ساخت ساختمان‌های بانک تسویه شود که مضافاً مبلغ 2 هزار و 842 میلیارد ریال بابت اعتبارات اسنادی شرکت واگن‌سازی اخذ و در سرفصل پیش‌دریافت و ثبت شده است.


    در سرفصل مطالبات از دولت حسابرس نوشته است مبالغ 4 هزار و 721 میلیارد ریال عمدتاً مربوط به هزینه اکچوئری قبل از خصوصی شدن بانک، اوراق مشارکت آب نیرو سال 1386 تسهیلات اعتباری بانک ABC بحرین و آذرقند نقده و همچنین سایر مطالبات پذیرفته نشده از سوی این سازمان به عنوان مطالبات از دولت می‌باشد که مستنداتی دال بر تعهد یا تحت تضمین دولت بودن ‌آنها به سازمان ارائه نشده است.

    از این رو صحت طبقه‌بندی اقلام فوق و همچنین 3 هزار و 443 میلیارد ریال سود آنها به عنوان بخشی از مطالبات از دولت برای این سازمان احراز نگردیده است.

    بعلاوه از بابت محاسبه سود دیرکرد مطالبات از دولت از سنوات قبل حدوداً مبلغ 13 هزار و 48 میلیارد ریال (شامل 4 هزار و 119 میلیارد ریال سود دیرکرد دوره مورد گزارش) در حساب‌ها منعکس گردیده است.

    شایان ذکر است که نرخ سود محاسبه شده توسط بانک بر اساس نرخ‌های عقود مبادله‌ای سالانه در حساب‌ها اعمال می‌گردد که مدارکی دال بر پذیرش نرخ‌های فوق توسط دولت ارائه نشده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها