عصر خودرو

وزیر خارجه ایالات متحده:

امکان همکاری بانک‌های آمریکایی با ایران را فراهم می‌کنیم

عصر بازار- چهار روز پس از آنکه باراک اوباما گفت که دولت آمریکا تلاش می‌کند نگرانی‌های ایران درباره تحریم‌ها را برطرف کند، وزیر خارجه این کشور می‌گوید دولتش در تلاش است تا امکانی را فراهم کند که بانک‌های آمریکایی بتوانند در برخی زمینه‌ها با ایران مبادلات مالی داشته باشند.

امکان همکاری بانک‌های آمریکایی با ایران را فراهم می‌کنیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، «جان کری» روز سه‌شنبه با بیان اینکه آمریکا به سختی تلاش می کند تا در مورد ایران جانب انصاف را رعایت کند، تصریح کرد: باید به ایران اجازه داده شود به آنچه که در چارچوب برجام مستحق آن است، دست یابد و این حرفی است که هم رئیس‌جمهور آمریکا زده و هم من و هم وزیر خزانه‌داری آمریکا.

    اشاره جان کری احتمالا به صحبت‌های روز جمعه باراک اوباما در حاشیه نشست دو روزه امنیت هسته‌ای در آمریکا اشاره دارد که گفته بود: «آمریکا سعی خواهد کرد تا به شرکت‌های خارجی کمک کند تجارت آسان‌تری با ایران داشته باشند؛ اما تهران نیز باید به آنها اطمینان دهد که ایران مکان امنی برای سرمایه‌گذاری است.»

    اوباما البته گفته بود که با این حال بازگشت ایران به اقتصاد جهانی زمان می‌برد.

    اما آن‌گونه که ایرنا به نقل از شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی گزارش داده، جان کری درباره اجرای برجام گفته است: ایران تاکنون به تعهدات خود در برجام به خوبی عمل کرده است. بنابر این باید به این کشور اجازه داده شود به آنچه که در چارچوب برجام مستحق آن است، دست یابد.

    او گفت که دولت آمریکا تلاش می‌کند زمینه لازم را فراهم کند تا بانک‌های آمریکایی بتوانند در زمینه هایی که پس از توافق هسته‌ای ممنوعیتی برای آنها وجود ندارد، با ایران مبادلات مالی داشته باشند.

    این موضع‌گیری، تعدیل کننده اظهارات مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده محسوب می شود که دو روز پیش گفته بود دولت باراک اوباما «قصد نداشته و ندارد که به ایران اجازه دسترسی به نظام بانکی آمریکا را بدهد.»

    بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، صحبت‌های تونر، یک هفته بعد از انتشار اظهارات متفاوت جیکوب لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا منتشر می‌شد که گفته بود: «دولت آمریکا به طور جدی این موضوع را بررسی می‌کند که به ایران امکان استفاده از دلار آمریکا برای مبادلات تجاری را بدهد.»

    در حال حاضر بانک‌های آمریکایی حق ندارند با ایران معامله‌ داشته باشند و بانک‌های خارجی نیز در عمل نمی‌توانند به دلار با ایران معامله کنند زیرا دلار آن‌ها باید از سیستم مالی آمریکا عبور کند. این ممنوعیت، ارتباط مالی ایران و سایر کشور‌ها را مشکل کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها