عصر خودرو

یک کارشناس ارزش گذاری سهام خبر داد

پرسش‌های بی‌پاسخ در صورت‌‌های مالی خودرویی‌ها

عصر بازار: اظهارات مدیر عامل ایران خودرو در روز گذشته اگر چه سهام خودرویی ها در بورس را روی مدار مثبت نوسان مثبت قیمت ها قرارداد اما برای رسیدن به واقعیت هنوز با احتمال و یا حدس و گمان مواجه است.

پرسش‌های بی‌پاسخ در صورت‌‌های مالی خودرویی‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، هاشم یکه زارع هفته گذشته از بازگشت شرکت مرسدس بنز به ابزار ایران خبرداده و گفته است: " دفتر بنز در ایران طی 2 یا 3 ماه آینده افتتاح خواهد شد و در زمینه تولید خودروهای تجاری یک قرارداد 10 ساله به زودی با شرکت بنز امضا خواهیم کرد که تولید کامیون، اتوبوس و ون را شامل می‌شود." به گفته وی "شرکت بنز اعلام آمادگی کرده که 30 درصد از سهام ایدم که در تبریز تولید موتورهای بنز را انجام می‌داد، خریداری کند و در آنجا موتورهای روز را تولید کند."

    مدیرعامل ایران‌خودرو  از سرگیری فعالیت شرکت بنز در شرکت محورسازان ایران خودرو برای تولید اکسل خبر داده و گفته است:" یک قرارداد 5 ساله نیز برای تولید خودروهای سواری بنز به زودی امضا خواهد شد به‌طوری‌که شرکت ستاره ایران که واردکننده بنز بوده و شرکت تاپ‌خودرو که تولیدکننده سواری بوده به زودی کار عرضه و تولید خودروهای بنز در ایران را آغاز خواهند کرد." به گفته وی شرکت بنز آمادگی خود را برای خرید 50 درصد از سهام شرکت ستاره ایران اعلام کرده‌ است.

    یکه‌زارع همچنین از مذاکره با شرکت فولکس واگن آلمان سخن گفته و جایگزینی این شرکت به جای پژو فرانسه و همچنین کم رنگ شدن حضور چینی ها در بازار خودرو کشور را احتمالی دانسته که ممکن است اتفاق بیافتد.

    اظهارات مدیر عامل ایران خودرو در روز گذشته اگر چه سهام خودرویی ها در بورس را روی مدار مثبت نوسان مثبت قیمت ها قرارداد اما با برای رسیدن به واقعیت هنوز با احتمال و یا حدس و گمان مواجه است.اعلام علاقه خرید سهام شرکت تولیدی و خدماتی تجارت ستاره ایران از سوی  مرسدس بنز در حالی مطرح شده که این شرکت با سرمایه یک میلیون تومانی با زیان انباشته 8 میلیارد و 717 میلیون تومانی مواجه است.

    اسماعیل غلامی ، حسابرس  و کارشناس قیمت گذاری سهام با اشاره به ظرفیت بازار تولید و فروش صنعت خودرو درایران ، می گوید: بررسی ها نشان می دهد که در شهرهای بزرگ کشور بیش از 95 درصد خانواده های ایرانی از خودرو سواری برخوردارند.

    وی افزود: سرمایه گذاری که قصد حضور در بازار داخلی خودرو ایران دارد باید قبل از هر چیز ظرفیت بازار و رقبای خود را مد نظر قرار دهد.بازار خودرو ایران در حال حاضر به لحاظ رشد کمی و توسعه ای به مرحله ایی رسیده که اغلب مردم علاقه مند به مصرف خودرو با کیفیت در راستای افزایش رفاه هستند، بنابراین از خرید خودروی خارجی بدشان نمی آید اما به دلیل قدرت پایین خرید هنوز این مطلوبیت برای همه مصرف کنندگان قابل تخصیص نیست.

    غلامی با بیان اینکه در بازار داخلی خودرو هم اکنون دو قشر مصرف کننده برای خودروهای لوکس و خودروهای سواری ارزان قیمت وجود دارد، عنوان کرد: علاقه برای واردات خودروی بنز در شرایطی خواهد بود که ایران خودرو علاقه به تولید خودرو های تجاری برای اقشار پردرآمد جامعه را داشته باشد در این صورت باید به رقبای این محصول در بازار مصرف داخلی توجه کرد. باید دید در کنار برند های معروف دنیا چند خودرو سواری بنز در نمایشگاههای اتومبیل به معرض دید گذاشته می شود؟ آیا ذائقه مصرف کنندگان خودرو های گران قیمت تغییر نکرده است؟

    معاون اسبق سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه سرمایه گذار خارجی از قبیل مرسدس بنز به دنبال تولید و سرمایه گذاری در بازار مصرف خودرو ایران نیست، گفت: آلمانی ها و یا فرانسوی ها به دنبال فروش محصولات خود هستند و بازار ایران را مصرفی می نگرند. موضوع سهامداری برای سرمایه گذاری خارجی یعنی مشارکت و این در حالی است که با توجه به ساختار فعلی اقتصاد کشور چنین دیدگاهی بسیار سطحی نگری است.

    وی هشدار داد: مدیران و مسئولان کشور نباید در مواجهه با سهامداران در بازار سهام به خبرهایی اکتفا کنند که بسیار سطحی و مبتنی بر خوش خیالی است. بازار سرمایه ایران با ابهام های مختلفی همچون نرخ خوراک پتروشیمی و یا قیمت گذاری سنگ آهن و سایر مشکلات ساختاری مواجه است و حال آنکه انتظار برای ورود سرمایه گذار خارجی برای سهامداری در چنین بازاری بعید به نظر می رسد.

    اگر چه توافق با غرب یک رخداد واقعی است اما تا زمانی که برنامه های بلند مدت دولت در صنعت و قوانین سرمایه گذاری  در زمینه واردات و صادرات و مشارکت سرمایه گذاری خارجی مشخص نباشد نمی توان به سهیم شدن سرمایه خارجی و ایرانی دل بست.

    غلامی با اشاره به شرکت های تلفیقی و تابعه بورس و غیر بورسی  خودروسازان گفت: توصیه می شود مدیران خودرویی در بازار سرمایه با خبرهای هیجانی به سمت شعار دادن و از آنطرف سهام بازی با کسب منفعت برای عده ای قلیل سوق پیدا نکنند. باید از کسانی که امروز از سرمایه گذاری خارجی سخن می گویند پرسید که تا کنون چند شرکت تابعه و تلفیقی آنها سودآور بوده و نحوه شناسایی سود و ارایه گزارش های مالی آنها در افزایش سرمایه ها چگونه بوده است. چرا خودرویی‌های بورس همواره شرکت های خود را بطور درون گروهی به خودشان می فروشند و سود شناسایی می کنند ولی باز هم زیانده هستند؟

    به اعتقاد این عضو جامعه حسابداران رسمی تا زمانیکه قراردادهای جدید خودروسازان با سرمایه گذاران منعقد و بطور رسمی آثار آن در صورت های مالی ننشیند فعالان و سهامداران بازار سهام بی دلیل به حرف ها و ادعاهای عنوان شده اکتفا نکنند که موجب زیان دیدن آنها خواهد شد.

    این کارشناس مالی آشنا به صنعت خودرو سازی کشور با بیان اینکه صنعت خودرو ایران توان صادرات خودرو به صورت قطعات سوار نشده خودرو( SKD) به بازارهای جهانی را به دلایل بنیادی ندارد ، افزود: خارجی ها فقط می خواهند در ایران برای محصولات خودشان بازار گرمی  کنند. در بازار ایران به دلیل بهای تمام شده بالا و هزینه های مالی سنگین و نیز عدم تخصیص وام بانکی به آنها در کنار تورم نیروی انسانی ؛ تولید خودرو قابل رقابت با مدل های خارجی نیست مگر آنکه دولت بخواهد در این زمینه تعرفه خاصی را برای مصرف کننده داخلی تعریف کند.

    باید از خودروسازان پرسید در جزیره کیش به عنوان یک منطقه آزاد،  هم اکنون چند نفر سوار پژو و سمند ایرانی می شوند ؟ آیا میزان استفاده از خودروهای خارجی قابل قیاس با داخلی در این منطقه به عنوان نمونه هست؟

    غلامی با توصیه به سهامداران مبنی بر هوشیاری در سرمایه گذاری در بازار سهام ، عنوان کرد: به هر ترتیب تولید کننده علاقه مند به رشد قیمت سهام خود است اما سهامدار فارغ از خبرهای اغواکننده باید قبل از هر چیز مطمئن شود که آیا قراردادی بسته می شود یا نه  و پس از آن بررسی کند که با چه برنامه ای خودروساز می خواهد تولید داشته باشد. در عین حال برنامه مشخص برای میزان ظرفیت و اینکه امکان صادرات چه نوع خودرویی از ایران فراهم می شود نیز مورد بررسی قرار گیرد.

    وی یادآور شد: طی دو سال گذشته قیمت سهام شرکت های خودرویی سوار بر خبرها و شایعه سازی ها در نوسان بوده و جالب اینکه تا کنون از بازار خودرو ایران صادرات خودرو تجاری صورت نگرفته است.

    غلامی گفت: بهای تمام شده تولید خودرو در ایران  نسبت به خارج از کشور بسیار بالا است، خودروسازان اورپایی فقط می خواهند در بازار ایران کالای خود را بفروشند. چطور می شود کمپانی‌های  کیا و هیوندایی از طریق واردات به توسعه شرکت کرمان موتورز منتهی می شود اما ایران خودرو با ورادات خودروی خارجی با زیان مواجه شود؟ این زیان از چه محلی محقق شده است؟

    به گفته وی خودروساز خارجی در صنعت خودرو ایران فقط با هدف فروش کالای خود منعفت خواهد داشت.

    برچسب ها