عصر خودرو

تعرفه، مُسکن فولادی!

عصر بازار- تولید بیش از نیاز فولاد چین در سال گذشته زیان قابل توجهی را برای تولید‌کنندگان سبب شد که به همین دلیل کشور چین قصد دارد در سال جاری تولید خود را در فولاد ۲۰۰ میلیون تن کاهش دهد، از سوی دیگر دولت تعرفه واردات فولاد را در سال جاری افزایش داده است، اما عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد معتقد است که این افزایش تعرفه تنها می‌تواند به صورت مسکن برای فولاد عمل کند.

تعرفه، مُسکن فولادی!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سیدرضا شهرستانی با اشاره به ارزیابی وضعیت فولاد در سال گذشته اظهار کرد: در سال گذشته میلادی کشور چین به علت مازاد تولید نه تنها به برنامه‌ریزی برای تولید مورد نظر خود نرسید، بلکه به دلیل کاهش مصرف در چین مجبور به افزایش میزان صادرات فولاد خود شد که این موضوع قیمت فولاد در دنیا را به شدت کاهش داد و باعث زیان تولید‌کنندگان شد.

    وی افزود: در این میان کشورهایی همچون آمریکا حتی تا 255 درصد تعرفه هم برای واردات فولاد چین گذاشتند و در اروپا نیز بسیاری از کارخانه‌های تولید فولاد به تعطیلی کشانده شدند.

    عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد با بیان این‌که این اتفاق باعث زیان تولید‌کنندگان فولاد چین نیز شد، اظهار کرد: به همین دلیل تولید‌کنندگان فولاد این کشور تصمیم گرفتند تا در پنج سال آینده میزان تولید خود را 200 میلیون تن کاهش دهند و این خبر خوبی برای تولید‌کنندگان فولاد در دنیاست.

    شهرستانی با اشاره به کاهش میزان تولید فولاد چین، افزایش تورم و به تبع آن قیمت فولاد و کاهش تولید کارخانه‌های ایران به دلیل وضعیت وخیم رکود ادامه داد: هرچند چین میزان تولید خود را در سال 2016 نیز کاهش داده است، اما باز هم مازاد عرضه در بازار وجود دارد و به نظر می‌رسد تقاضایی که اکنون در بازار فولاد ایجاد شده تقاضای واقعی نیست.

    به گفته وی تا زمانی که پروژه‌های عمرانی و زیرساختی کشور راه نیفتند که متاسفانه به دلیل تغییر مجلس و انجام نشدن کامل برجام این موضوع محقق نشد تقاضای واقعی را در بازار فولاد نمی‌بینیم.

    عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد افزود: تنها راه گریز از این قضیه این است که سرمایه‌های خارجی به سمت بازار ایران روانه شود و در این صورت مسلما شاهد افزایش قیمت‌ها و بهبود وضعیت مصالح ساختمانی از جمله فولاد خواهیم بود.

    شهرستانی با بیان این‌که ممکن است چین به دلیل کاهش قیمت نفت، قیمت فولاد خود را مقداری کاهش دهد، گفت: با این روال پیش‌بینی می‌شود تا اواسط سال جاری تغییر خاصی در بازار فولاد دیده نشود و امیدواریم بتوانیم از نیمه دوم سال وضعیت بهتری را در فولاد ببینیم.

    وی با اشاره به افزایش تعرفه‌های واردات فولاد در سال 1395 نیز اظهار کرد: افزایش تعرفه‌ها تا حدودی باعث افزایش فولاد ایران شد، اما با توجه به این‌که واحد‌های تولیدی ما بهره‌های سنگین بانکی را می‌پردازند این تعرفه‌ها تنها به صورت مسکن عمل می‌کند.

    عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد تصریح کرد: همچنان معتقدیم تعرفه واردات فولاد باید تا 10 درصد دیگر افزایش یابد که البته بعید به نظر می‌رسد که این اتفاق عملی شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها