عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته ای که گذشت شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین موضوع به عرضه های سنگ آهن، پذیرش و عرضه موفق کنسانتره سنگ آهن چادرملو و جذابیت طرح های عرضه مسکن در بورس کالا اختصاص داشت.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵:۰۰

    بررسی مزایای واقعی شدن قیمت سنگ آهن برای صنعت فولاد

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر؛ تحلیل گر ارشد بین المللی صنعت فولاد و سنگ آهن معتقد است برنامه ریزی اشتباه در سال های اخیر علاقمندی سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی را کم کرده است. کیوان جعفری طهرانی می گوید: فاصله نرخ سنگ آهن در داخل با نرخ جهانی بیش از دو برابر است و این فاصله نسبتا بالا علاقمندی به سرمایه گذاری را به شدت کاهش داده است و احتمالا کمبود مواد اولیه بالادستی دامن همه را در چند سال آینده می گیرد. به اعتقاد وی، رشد سرمایه گذاری در بخش معدن به سود صنعت فولاد کشور و تامین نیاز مواد اولیه این صنعت خواهد بود.

    ٣ مزیت بزرگ عرضه کالای شرکت ها در بورس کالا

    معاون پیشین دبیرکل بورس تهران می گوید که عرضه کالای هر شرکتی در بورس کالا، ظرفیت های جدیدی را مقابل آن شرکت در زمینه شفافیت معاملاتی، تسهیل فروش و کشف واقعی قیمت فراهم می کند و برای رسیدن به نتیجه مطلوب نهادهای سیاست گذار نباید وارد حوزه قیمت گذاری محصولات شوند تا براساس سازوکار بورس، نرخ واقعی محصول مشخص شود.

    قیمت رقابتی سکانس جدید بازار سنگ آهن

    مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو می گوید که در هفته اخیر نقطه عطفی در بازار سنگ آهن کشور اتفاق افتاد و با پرچمداری چادرملو، تابوی قیمت گذاری دستوری در بالادست زنجیره فولاد شکسته شد و برای نخستین بار 50 هزار تن کنسانتره تولیدی این شرکت در بورس کالا عرضه و در فضای کاملا رقابتی به فروش رسید.

    به گفته حسین اطمینان، استمرار عرضه ها در بورس کالا، قطعا نویدبخش سودآوری بیشتر برای شرکت چادرملو خواهد بود که سهامداران نیز از این موضوع منتفع خواهند شد.

    جذابیت طرح های عرضه مسکن در بورس

    محمدرضا تابش، عضو سابق شورای پول و اعتبار و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی می گوید که طرح و ایده پیش فروش متری مسکن و عرضه املاک افراد حقیقی و حقوقی و ارگان ها در بورس کالا جذاب است و قابلیت اجرا دارد.

    تابش با بیان اینکه نیاز به بررسی و آسیب شناسی طرح هایی از این دست با بهره گیری از ظرفیت بازار سرمایه در اقتصادمان ضرورت دارد، افزود: پیش فروش متری مسکن، طرحی بسیار پسندیده است به ویژه برای افرادی که توانایی تهیه مسکن را ندارند؛ البته در کشوری که تورم بالا را تجربه می کند باید تضمین برای اجرای چنین طرح هایی ایجاد شود تا بستر و مامنی برای اعتماد مردم و تحقق این طرح به وجود آید که ابزارهای بورسی می تواند تضمینی مناسب در اجرای دقیق اینگونه طرح ها باشد.

    خروج از نظام قیمت گذاری سیمان

    یک تولیدکننده سیمان راهکار اساسی حل گرانی قیمت در حوزه سیمان را ورود این محصول به بورس کالا دانست و گفت: اگر این موضوع اجرایی شود تولید و عرضه سیمان شفاف شده و قیمت ها تا حد مناسبی معقول خواهد بود حتی شاید روند کاهشی قیمت ها نیز بوجود بیاید.

    ابراهیم غلامزاده معتقد است با ورود سیمان به بورس کالا، این صنعت از قیمت گذاری خارج شده و سازوکار شفافی را پیدا خواهد کرد.

    برچسب ها