عصر خودرو

دژپسند:

تورم مزمن اقتصاد را آسیب‌پذیر کرده است

عصر بازار- معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با انتقاد از وابستگی اقتصاد کشور به نفت، مفهوم اقتصاد مقاومتی را تاب‌آوری در مقابل تهدیدات، توانمندسازی در استفاده از تحولات فناورانه و برخورداری از قدرت بالای برگشت به سیر تعادلی جدید می‌داند.

تورم مزمن اقتصاد را آسیب‌پذیر کرده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، فرهاد دژپسند امروز در همایش اقتصاد مقاومتی با اشاره به این‌که خروجی این همایش سندی خواهد بود که مبنای راه طی امسال و سال آتی قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند اقتصاد مقاومتی تنها به معنای تاب‌آوری اقتصادی است اگرچه بن‌مایه آن نیز همین است.

    وی ادامه داد: رویکرد‌های اصلی اقتصاد مقاومتی درون‌زا کردن، برونگرا بودن، عدالت‌بنیان کردن، مردمی‌ کردن و دانش‌بنیان کردن است.

    معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به این‌که محیط اقتصاد کلان کشور طی مواجهه مزمن با تورم دو رقمی آسیب‌پذیر شده است، عنوان کرد: از سوی دیگر استفاده غیربهینه و نامناسب از ذخائر زیرزمینی موجب شده بودجه و نرخ ارز به نوسانات نفتی متکی باشد و چنان تابع آن شود که با تحولات بازار نفت تب و لرز کند و از سوی دیگر نرخ رشد و نوآوری نیز در کشور پایین است.

    دژپسند ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های محیط اقتصاد ایران در حال حاضر توسعه نیافتگی بازار مالی، تولید ملی کم‌عمق و غیر رقابتی و رشد پایین و ناپایدار و برون‌زا است.

    وی با بیان این‌که برنامه‌های توسعه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با یکدیگر رابطه عموم و خصوص مطلق نداشته و در برخی جنبه‌ها با یکدیگر یکسان هستند، درباره‌ی 12 برنامه ملی اقتصاد مقاومتی گفت: این برنامه‌ها شامل بهره‌وری، پیشبرد برون‌گرایی، ارتقاء توان تولید ملی، عدالت‌ بنیان‌ کردن، برقراری انضباط مالی، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی، سالم‌سازی، افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز، هدفمندی یارانه‌ها، مردمی کردن و سیاست‌های پولی و ارزی می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها