عصر خودرو

چرخش تجارت ایران به سوی امارات در ۱۴۰۰

عصر بازار- اتاق بازرگانی تهران به بررسی تجارت خارجی ایران در نخستین ماه از سال ۱۴۰۰ پرداخته که تغییرات مهمی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

چرخش تجارت ایران به سوی امارات در ۱۴۰۰
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بر اساس برآوردهای صورت گرفته از تجارت ایران در فروردین امسال، عدد کل صادرات غیرنفتی کشور به حدود سه میلیارد دلار رسیده است. این عدد در مقایسه با ماه قبل یعنی اسفند 1399، کاهش 22 درصدی را نشان می‌دهد که با توجه تعطیلات دو هفته‌ای نوروز موضوع عجیبی نیست اما در مقایسه با فروردین سال قبل، میزان صادرات کشور حدودا 80 درصد از نظر ارزشی و 56 درصدی از نظر وزنی رشد داشته است.

    این تفاوت حاکی از آن است که با گذشت حدود یک سال از درگیری ایران با شیوع ویروس کرونا، تجارت کشور راه خود را برای فعالیت زیر سایه این ویروس پیدا کرده است.

    در همین مدت ایران، 2.8 میلیارد دلار واردات کالا را نیز به ثبت رسانده که هرچند از نظر ارزشی افزایش 47 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد اما در همین مدت، وزن کالاهای وارداتی به ایران 18 درصد کاهش یافته است. این را می‌توان به معنی کاهش واردات مواد اولیه و افزایش واردات کالاهای صنعتی یا با ارزش افزوده بالاتر دانست که در بلندمدت به سود اقتصاد کشور خواهد بود.

    اتاق بازرگانی تهران، فهرست اصلی‌ترین شرکای تجاری کشور در فروردین 1400 را نیز منتشر کرده است. در حوزه صادرات، چین با 974 میلیون دلار و رشد واردات 86 درصدی، اصلی‌ترین مقصد کالاهای ایران بوده است. عراق با 428 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 417 میلیون دلار، ترکیه با 177 میلیون دلار و افغانستان با 175 میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند. در این میان رشد 149 درصدی واردات ترکیه از ایران در مقایسه با سال قبل، قابل توجه‌ترین تغییر در بازار صادرات ایران به شمار می‌رود.

    در حوزه واردات اما مهم‌ترین تغییر تجاری به ثبت رسیده است. بر خلاف سال‌های گذشته که چین همواره به عنوان اصلی‌ترین صادرکننده کالا به ایران شناخته می‌شد، آمار فروردین نشان می‌دهد که امارات متحده عربی این رتبه را در اختیار خود گرفته و اصلی‌ترین صادرکننده کالا به ایران شده است.

    در نخستین ماه سال جاری، امارات متحده عربی با افزایش 113 درصدی نسبت به سال قبل، 788 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است. پس از آن چین با 656 میلیون دلار، ترکیه با 247 میلیون دلار، هند با 133 میلیون دلار و روسیه با 132 میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار گرفته اند.

    در این آمار نیز در کنار صدرنشینی امارات متحده عربی، روسیه به عنوان یکی از کشورهای اورسیا به جمع صادرکنندگان اصلی کالا به ایران وارد شده و جای آلمان را گرفته که در آمارهای سال‌های گذشته معمولا در این رده قرار می‌گرفت.

    برچسب ها