عصر خودرو

تحلیلگران بانک بارکلیز بررسی کردند؛

به پایان موج صعودی کامدیتی ها نزدیک می شویم؟

عصر بازار- بر اساس گزارش بانک بارکلیز؛ کامدیتی ها یکی از جذاب ترین بازارها برای سرمایه گذاری در سال جاری میلادی تلقی می شوند.

به پایان موج صعودی کامدیتی ها نزدیک می شویم؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، کامدیتی ها در بین سایر دارایی ها در سه ماهه ابتدایی سال 2016 بازده مثبتی را ایجاد کردند که این امر فعالان بازار را به سرمایه گذاری در این بازارها تشویق نمود بطوریکه بر اساس تازه ترین آمار منتشر شده؛ سرمایه گذاری در این بازارها در دو ماه ابتدایی سال به بیش از 20 میلیارد دلار رسید که بیشترین سطح از سال 2011 میلادی تا کنون محسوب می شود.

    اما برخی از کامدیتی ها مانند مس و نفت خام  به دلیل عدم بهبود واقعی بازارها، در معرض ریسک بالای افت قیمت، در بازه زمانی کوتاه مدت قرار دارند بطوریکه احتمالا این دو کامدیتی نسبت به سطوح قیمتی فعلی، کاهش 25 درصدی را تجربه خواهد کرد، در نتیجه نفت خام به کمتر از 30 دلار در هر بشکه و مس به کمتر از 4000 دلار در هر تن تنزل خواهد نمود. به این ترتیب سرمایه گذاری در این بازارها در سه ماهه دوم سال جاری چندان رضایت بخش نخواهد بود که دلایل متعددی در این امر دخیل می باشد که از آن جمله می توان به عدم بهبود قابل توجه عوامل بنیادی، افزایش ظرفیت تولید و رشد موجودی ها علی الخصوص در بازارهای مس و نفت خام اشاره کرد.
    موارد فوق می تواند بازار کامدیتی ها را با چالش هایی مواجه سازد و موج تازه ای از تسویه قراردادها و نقد کردن سرمایه ها را به وجود آورد که این امر زمینه ساز کاهش 25 -20 درصدی قیمت ها از سطوح فعلی خواهد شد. به گفته تحلیلگران بارکلیز، میانگین بهای نفت خام در سه ماهه دوم سال جاری به 34 دلار کاهش خواهد یافت و در فصل چهارم سال با روند افزایشی به 45 دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.
    یکی از دلایل صعود بازارهای مس و نفت خام در چند هفته اخیر، افزایش سرمایه گذاری در بازارهای کالایی چین و پیش بینی افزایش مصرف این کشور عنوان شده است. اما بانک بارکلیز معتقد است تغییری در وضعیت اقتصاد این کشور رخ نداده است و درباره تحقق پیش بینی ها همچنان تردیدهایی وجود دارد که در نتیجه به فروش سریع کامدیتی ها دامن خواهد زد و قیمت ها را با کاهش بیشتری مواجه خواهد ساخت.
    به گفته تحلیلگران بارکلیز؛ در حال حاضر زود است قضاوت کنیم که موج تازه سرمایه گذاری ها در بازارهای کامدیتی، نوید بخش رونق دوباره بازارها در بلندمدت است یا خیر، اما با توجه به ضعف عوامل بنیادی، به نظر می رسد به زودی به پایان این موج صعودی نزدیک شویم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها