عصر خودرو

طی هفته گذشته در بازار فلزات چه گذشت؟

عقب‌نشینی قیمت‌ها به نفع خریداران

عصر بازار: بازار داخلی فلزات پایه در شرایطی هفته گذشته را پشت‌سر گذاشت که روند قیمت‌ها به‌شدت تحت‌تاثیر نرخ ارز و بهای فلزات جهانی قرار گرفته بود.

عقب‌نشینی قیمت‌ها به نفع خریداران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، البته بازار داخلی مدتی است که با تاثیر مذاکرات هسته‌ای و خوش‌بینی از رونق اقتصادی در مسیر ریزشی حرکت کرده است، اما این در شرایطی است که به گفته یکی از کارشناسان بازار فلزات پایه، خوشبختانه معامله‌گران ما طی این سال‌ها درکی یافته‌اند که معاملات خود را بر پایه و اساس شنیده‌ها تغییر نمی‌دهند، البته در گذشته این‌طور نبود و بازار با هر خبر مثبت یا منفی به سرعت تحت‌تاثیر قرار می‌گرفت.

    به این ترتیب مبادلات از شروع هفته با روند نوسانی آغاز شد و قیمت فلزاتی همچون قلع و نیکل اعم از نیکل اینکو یا انواع متفرقه آن روند صعودی در پیش گرفتند. این در حالی است که مس و آلومینیوم با کاهش قیمت رو‌به‌رو شدند، همچنین قیمت‌های سرب، روی و قلع نیز بدون تغییر تا انتهای هفته باقی ماندند.

    کارشناسان معتقدند مراجعه متقاضیان خرید طی هفته گذشته به بازار فلزات در مقایسه با کسادی هفته ما قبل آن، هم‌اکنون فروشندگان را امیدوار به بهبود فضای معاملاتی کرده است. فعالان بازار پیش‌بینی کرده‌اند که فلزات رنگی در کوتاه‌مدت به دلیل نوسان نرخ ارز با همین روند به معاملات ادامه خواهند داد. البته این در شرایطی است که روند قیمت‌ فلزات در بورس لندن را هم در میان‌مدت نمی‌توان نادیده گرفت و از آنجا که بازار جهانی این محصولات بیشتر تمایل به کاهش قیمت دارند، در نتیجه به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت شاهد افت بیشتر قیمت‌ها باشیم.

    از طرفی نیز با اینکه فعالان بازار معتقدند در حال حاضر قیمت‌ها در بازار آزاد با توجه به شرایط موجود به صرفه نیست، اما با آرامشی که بعد از نتایج قطعی مذاکرات در بازارهای کالایی به وجود آمده، روند قیمتی ثابتی را برای این محصولات در بلندمدت شاهد خواهیم بود. البته در حال حاضر نیز امیدواری تجار به تغییر شرایط اقتصادی تحت‌‌تاثیر اخبار منتشر‌شده مثبت، بیشتر شده است.

    همچنین کارشناسان معتقدند با بهبود روابط خارجی و برداشته شدن یا تعدیل تحریم‌ها، وضعیت اقتصاد کشور رو به بهبود خواهد رفت و با وارد کردن مواد اولیه ارزان برای تولید برخی از فلزات پایه در داخل کشور، به زودی شاهد افزایش تولیدات خواهیم بود؛ البته باید منتظر ماند و دید آیا سیاست‌های دولت قادر به رفع کوتاه‌مدت مشکلات موجود هست یا خیر.

    پیش‌بینی کاهش قیمت مس در بورس کالای ایران
    هفته گذشته قیمت معاملات مس در بازار آزاد کاهش یافت، این در حالی است که کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند به دلیل نوسانی بودن نرخ ارز و کاهشی بودن میانگین هفتگی این فلز در بورس جهانی لندن احتمال نزول نرخ این فلز سرخ برای روز یکشنبه آینده در بورس کالای ایران وجود دارد، البته این در شرایطی است که به دلیل کمبود تقاضای مس طی هفته گذشته به نظر می‌رسد این محصول طی هفته جاری تقاضای بیشتری را تجربه کند.

    نیکل به سمت صعود
    از آنجا که نیکل نسبت به سایر فلزات دیگر از تاثیر‌پذیری بیشتری برخوردار است؛ به همین دلیل روند صعودی خود را با توجه به جو مثبت بازار آغاز کرده و نسبت به‌ هفته ماقبل افزایش 200 تومانی در هر کیلو را تجربه کرده است. بنا بر پیش‌‌بینی‌های آگاهان اقتصادی، قیمت این فلز تا انتهای ماه مرداد افزایش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

    روی در انتظار کاهش قیمت
    با اینکه قیمت روی نسبت به فلزات دیگر در ‌مدت اخیر در بازار آزاد با ریزش کندی همراه بوده است، اما گزارش‌های منتشرشده از سوی رویترز نشان می‌دهد تولید این فلز در معادن جهان در حال افزایش است؛ البته این رشد تولید به اندازه‌ای نیست که از بازار انتظار می‌رود؛ اما همین خبر بر کاهشی شدن قیمت آن در بازارهای جهانی و بالطبع در بازار داخلی با توجه به شرایط داخلی تاثیر بسزایی داشته است.

    پیش‌بینی مسیر صعودی بازار آلومینیوم
    بازار آلومینیوم نیز با اینکه‌ مدت زیادی است در رکود به‌سر می‌برد، نسبت به فلزات دیگر در این‌مدت نزول بیشتری را شاهد بوده است اما از آنجا که این فلز هم‌اکنون در بازار آزاد بالاتر از نرخ جهانی به فروش می‌رسد، بنا بر پیش‌بینی‌های کارشناسان افزایش نرخ در بازار‌های جهانی موجب رشد بیشتر نرخ آلومینیوم در بازار داخلی تا پایان ماه جاری خواهد شد.

    برچسب ها