عصر خودرو

ورود شرکت های SME و توسعه بازار ابزار مشتقه، اهداف بورس سعودی برای پیشرفت

عصر بازار- عربستان سعودی تصمیم دارد با افزایش تعداد شرکت های پذیرفته شده و همچنین تسهیل در ورود سرمایه گذاران خارجی، بورس خود را دو برابر کند.

ورود شرکت های SME و توسعه بازار ابزار مشتقه، اهداف بورس سعودی برای پیشرفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا،دولت این کشور تصمیم دارد با رونق خصوصی سازی، شرکت های خصوصی را ترغیب به ورود به بازار این کشور کند تا بازار این کشور توسعه یابد .

    محمد الجدعان، مدیر عامل نهاد نظارتی بورس عربستان در این خصوص بیان داشت: شاخص کل تداول در بورس عرستان با 170 شرکت فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون سهام 250 شرکت را پشتیبانی می کند در حالی که ارزش بازار به 380 میلیارد دلار رسیده است و هم اکنون با نرخ هفت ساله تولید ناخالص داخلی کشور برابری می کند .

    وی در این خصوص بیان داشت: دولت قصد دارد تا با این اقدام اطمینان یابد که بورس این کشور از لحاظ اندازه، در واقع یک نمایی از اقتصاد کشور است. در حالی که ارزش شرکت های ثبت شده در بورس عربستان هم اکنون 57 درصد تولید ناخالص داخلی است.

    در واقع این تلاش دولت عربستان برای افزایش مقیاس بورس سعودی، در راستای تلاش های این کشور برای جدایی از اقتصاد وابسته به نفت است که توسط پادشاه این کشور محمد بن سلمان وضع شده است.

    عرضه اولیه شرکت آرامکو

    عرضه اولیه شرکت آرامکو که در واقع عرضه بخش کوچکی از غول نفتی آرامکو،مالک بزرگترین صندوق ذخیره ارزی دنیا، محسوب می شود در سال جاری به سرانجام می رسد. با عرضه اولیه این سهم سالانه 100 میلیارد دلار تا سال 2020 میلادی توسط بورس، برای این شرکت تأمین مالی می شود .

    توسعه بورس این کشور و بازار اوراق قرضه با ورود شرکت های جدید، کلید اصلی تزریق نقدینگی تازه به اقتصاد عربستان خواهد بود.

    الجدعان در این خصوص ادامه داد: توسعه بازار ابزار مشتقه و اوراق قرضه و همچنین ایجاد تراست های سرمایه گذاری املاک و مستغلات می تواند موجب جهانی شدن بورس عربستان شود.

    این در حالی است که شاخص تداول از تاریخ 17 مارچ با رشد 1.4 درصدی رو به رو بوده است و توانسته میزان ضرر سالانه را به 10 درصد کاهش دهد.

    مدیر عامل نهاد نظارتی بورس عربستان در خصوص تسهیل ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار این کشور بیان داشت: با تسهیل ورود سرمایه گذاران خارجی از ماه ژوئن و کاهش قوانین سخت گیرانه در حدود 11 شرکت و سرمایه گذار خارجی وارد بورس عربستان شده اند و گواهی تأسیس موسسات سرمایه گذاری مرتبط با بازار سرمایه این کشور را اخذ کرده اند .

    وی افزود: این سرمایه گذاران که مجوز فعالیت در بازار عریستان را دارند در ماه مارچ 853 میلیون دلار سهم در این بازار خریداری کرده اند و این رقم به این معنی است که سرمایه گذاران خارجی در حدود 4.4 درصد از کل ارزش بازار بورس عربستان را در اختیار دارند.

    وی در ادامه گفت: نهاد نظارتی بورس عربستان در نظر دارد تا بازار ابزار مشتقه در این کشور را به بازاری "حرفه ای و پر جنب و جوش" تبدیل کند و برنامه های استراتژیکی مربوط به این روند توسعه ای را تا پایان سال اجرایی خواهد کرد.

    الجدعان ادامه داد: نهاد نظارتی بورس عربستان برای ایجاد بازار ثانویه نیز برنامه های مدونی دارد تا از این طریق، شرکت های SME (شرکت های متوسط و کوچک) را در این بازار وارد کند .

    محمد فیصل، مدیر تحقیقات شرکت ریاض کپیتال در این خصوص گفت:معرفی ابزارهای جدید اوراق مشتفه می تواند به کارایی بازار کمک شایانی کند و به سرمایه گذاران این امکان را می دهد تا ریسک حاصل از سرمایه گذاری های خود را پوشش دهد .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها