عصر خودرو

نایب رئیس اتاق ایران و چین:

کاهش ۲۰ درصدی سهم ایران از تجارت جهانی

عصر بازار- نایب رئیس اتاق ایران و چین گفت: اگرچه تراز تجاری ایران در سال ۹۴ مثبت شده، اما سهم کشور از تجارت جهانی ۲۰ درصد کاهش یافته و فعالیت قاچاقچیان در کشور ۴ برابر فعالان رسمی اقتصادی است.

کاهش ۲۰ درصدی سهم ایران از تجارت جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، مجیدرضا حریری در مورد مثبت شدن تراز تجاری کشور که در سال 94 بعد از 4 دهه در صادرات غیرنفتی محقق شده است، اظهار داشت: از سال 1352 و از زمانی که نفت گران شد، تراز تجاری کشور ما مثبت نبوده و همیشه واردات بر صادرات چربیده است.

    وی به این نکته اشاره کرد که همیشه در دنیا از نظر علم تجارت برای ارائه آمار، صادرات نفتی و غیرنفتی را از یکدیگر جدا نمی‌کنند، اما در کشور ما از آنجایی که نفت کاملاً دولتی است و درآمدهای ماحصل از آن صرف خرج جاری دولت می‌شود، این اتفاق افتاده و همواره صادرات غیرنفتی در کنار واردات محاسبه شده است که از یک جهت‌ هم بد نیست و گر نه با احتساب فروش نفت سال‌های سال است که تراز تجاری ما مثبت است.

    این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: که آمار واردات که از سوی گمرک 42 میلیارد اعلام شده درست نیست و با احتساب 19 میلیارد کالای وارداتی قاچاق به بالای 60 میلیارد دلار می‌رسد، مضاف بر آنکه صادرات ما هم با احتساب فروش نفت در حدود همین رقم است.

    رئیس سابق کمیسیون واردات اتاق ایران در مورد تراز تجاری سایر کشورها و مقایسه آن با کشورمان، گفت: کشور ما جزء 30 اقتصاد بزرگ دنیاست و کمتر کشورهای اقتصادی وجود دارد که تراز تجاری‌شان مثبت بوده و اختلاف آن با وارداتشان زیاد باشد، به عنوان مثال کشور چین که بزرگترین صادرکننده دنیاست، از طرف دیگر بزرگترین واردکننده هم است.

    وی در کنار اتفاق مثبتی که در این زمینه افتاده، هشدار داد که اگر چه در سال 94 تراز تجاری کشور مثبت شده، اما 20 درصد از سهم خود را از تجارت جهانی از دست داده‌ایم، تا جایی که طبق آخرین آمار تجارت جهانی در سال 2013، 38 هزار میلیارد دلار حجم تجارت دنیا بوده است که سهم ما با احتساب قاچاق و فروش نفت حدود 120 میلیارد دلار یعنی کمتر از 0.3 درصد بوده است.

    حریری اضافه کرد: در حالی که 1.2 درصد جمعیت دنیا و یک درصد اقتصاد دنیا را تشکیل می‌دهیم و حجم تجارت ما باید 3 برابر میزان فعلی شده و به رقمی حدود 380 میلیارد دلار برسد.

    به گفته این فعال اقتصادی 80 درصد کالاهایی که از گمرکات رسمی کشور وارد می‌شود، مستقیم به خطوط تولید می‌رود که این کالا بیش از 25 درصد کاهش یافته یعنی تقاضا برای تولید 25 درصد کمتر شده است.

    نایب رئیس اتاق ایران و چین با اشاره به اینکه طبق آمارها میزان واردات کالاهای مصرفی ساخته شده از گمرکات مانند پوشاک و لوازم آرایشی به حدود 4 میلیارد دلار رسیده است، افزود: این در حالی است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده که بالغ بر 18 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد شده یعنی قاچاقچیان 4 برابر فعالان اقتصادی قانونی در سال گذشته فعالیت داشتند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها