عصر خودرو

معاون وزیر راه و شهرسازی:

خروج بازار مسکن از رکود در نیمه دوم امسال

عصر بازار- معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح سیاست‌های این وزارتخانه برای رونق بازار مسکن از افزایش روزانه متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن خبر داد و گفت: نیمه دوم سال جاری بازار مسکن از رکود خارج می شود.

خروج بازار مسکن از رکود در نیمه دوم امسال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا،  حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به تحلیل و ارایه نقطه نظرات خود درباره بازار مسکن و تاثیر تسهیلات جدید مسکن که در اواخر سال گذشته برای متقاضیان مسکن ایجاد شد پرداختند.

    حامد مظاهریان در این برنامه ویژه خبری با اشاره به سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی برای خروج مسکن از رکود و تقویت آن گفت: یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن در سال گذشته افزایش توان خرید مسکن برای خانوارهای ایرانی با پرداخت تسهیلات مسکن تا 50 درصد قیمت واقعی آن بود که در همین ارتباط نیز با مصوبه شورای پول و اعتبار در اواخر سال 94 شاهد افزایش تسهیلات خرید مسکن از 35 به 160 میلیون تومان در شهرهای بزرگ، 120 میلیون تومان در شهرهای میانی و 80 میلیون تومان در شهرهای کوچک بودیم.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار، هنگام اعلام رسمی افزایش تسهیلات خرید مسکن، روزانه 135 نفر در بانک سپرده گذاری می‌کردند که در اسفندماه سال گذشته این رقم به 250 سپرده گذاری در روز رسید و در حال ارزیابی میزان استقبال و موفقیت اجرای این طرح هستیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی که بر انجام آن تاکید داریم کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و افزایش مدت بازپرداخت اقساط آن است که تلاش می‌کنیم آن را به سرانجام برسانیم.

    مظاهریان در تشریح وضعیت بازار کنونی مسکن گفت: رکود در بازار مسکن بدین معناست که بازده اقتصادی و فعالیت در آن کاهش یافته است در حالیکه ما شاهد افزایش تولید در بازار مسکن هستیم اما نکته این است که تقاضا متناسب با تولید مسکن نیست که تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی همسان کردن افزایش تقاضا و عرضه در بازار مسکن و همچنین حمایت همزمان از انبوه‌سازان و خانوارهای نیازمند مسکن است.

    این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تفاوت رونق بازار مسکن با رونق در بازار بورس، دلار، سکه و طلا افزود: بازار مسکن برخلاف بازار بورس، دلار، سکه و طلا که به سرعت به متغیرها پاسخ می‌دهد، روند پاسخ و واکنش سریعی ندارد. در حال حاضر ما شاهد مازاد تولید مسکن لوکس و مجلل در کشور هستیم که این تولید مورد تقاضای مردم نیست.

    مظاهریان ادامه داد: در سال 90، 300 هزار خانه خالی در تهران وجود داشت که بر اساس آمارها بیشتر آنها خانه‌های مجلل و لوکس بودند و معادل 20 میلیارد دلار سرمایه در آنها حبس شده بود.

    وی رونق بازار مسکن را بر کاهش بیکاری موثر دانست و گفت: اگر بازار مسکن رونق بگیرد علاوه بر تاثیری که بر کاهش بیکاری در کشور خواهد داشت به اجرای اقتصاد مقاومتی نیز کمک فراوانی می‌کند.

    مظاهریان شرایط کنونی کشور را یکی از دلایل تحرک ناکافی بازار مسکن اعلام کرد و در توضیح آن افزود: بانک‌های مقروض و کاهش قیمت نفت به میزان یک چهارم درآمدی که پیش‌تر داشت از جمله شرایطی است که تاثیر بسیار مستقیمی بر بازار مسکن گذاشته است. به همین دلیل نیز باید قدرت خرید مردم طبقات متوسط و پایین را بالا ببریم و نظام بانکی است که می‌تواند در این تصمیم تاثیرگذار باشد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با ورود تسهیلات جدید خرید مسکن انتظار داریم متقاضیان با جیبی پرپول‌تر وارد بازار مسکن شوند و با توجه به اینکه این سپرده گذاری در نیمه دوم سال می‌تواند در اختیار متقاضیان قرار بگیرد پیش‌بینی می‌کنیم که با اعطای این تسهیلات به مردم بازار مسکن رونق بگیرد.

    وی با اشاره به اینکه از خرداد سال جاری نخستین دسته از خریداران مسکن از تسهیلات جدید استفاده می‌کنند و وارد بازار می‌شوند گفت: پیش‌بینی و انتظار ما این است با توجه به اینکه در سه سال گذشته در قیمت مسکن رشدی نداشتیم در سال جاری نیز در قیمت مسکن رشدی را شاهد نباشیم و هم اکنون که بازار مسکن از حباب خارج شده بهترین زمان برای خرید مسکن خواهد بود.

    مظاهریان تاکید کرد: برنامه وزارت مسکن و شهرسازی تا افق 1405 خانه‌دار کردن دو دهک پایین جامعه و اقشار کم درآمد است که برای اجرای این برنامه 10 ساله نهادهای حمایتی نیز باید وارد شوند.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش عمده‌ای از منابع مالی دولت درگیر اتمام مسکن مهر است گفت: امیدواریم سال جاری سال اتمام مسکن مهر باشد هرچند پیش‌بینی ما این است موارد مشکل‌دار از واحدهای مسکن مهر باقی خواهند ماند. اما با پایان مسکن مهر، منابع دولت به سمت اجرای خانه‌دار کردن دو دهک پایین جامعه سوق پیدا می‌کند.

    مظاهریان در پایان صحبت‌های خود گفت: سال جاری برای اصلاح قانون مالیات از مسکن پیشنهادهایی ارایه می‌کنیم زیرا معتقدیم این قانون فشار زیادی را بر انبوه‌سازان مسکن تحمیل می‌کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها