عصر خودرو

کمک بازار سرمایه برای خروج صنعت فولاد از رکود؛

تامین مالی ارزان فولادسازان از طریق بورس کالا

عصر بازار- از ابتدای فعالیت بورس فلزات تاکنون، معاملات سلف ۲و ۳ماهه مورد توجه فولادسازان قرار دارد؛ همچنین از سال گذشته با توسعه معاملات اوراق سلف موازی محصولات مختلف در بورس کالای ایران، این ابزار به منظور تامین مالی و سرمایه در گردش تولیدکنندگان با استقبال زیادی مواجه شده است.

تامین مالی ارزان فولادسازان از طریق بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از صمت، تامین مالی صنایع همواره یکی از دغدغه‌های بسیار مهم تولیدکنندگان محسوب می شود. در این میان فولادسازان نیز به عنوان گروهی از بزرگترین تولیدکنندگان فعال در کشور با مشکلات تامین نقدینگی برای راه‌اندازی پروژه‌های جدید روبه‌رو هستند، اما نمی‌توان از نقش بازار سرمایه چشم‌پوشی کرد؛ زیرا این بازار در همه نقاط دنیا به عنوان اولویت نخست تولیدکنندگان برای تامین مالی به شمار می‌آید. در حال حاضر بورس کالا نیز ابزارهای متنوعی را برای تامین مالی تولیدکنندگان فولاد فراهم کرده، به طوری که  برخی کارشناسان معتقدند، فولادسازان باید  با انواع این روش‌ها آشنایی بیشتری پیدا کنند و این موضوعی است که دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز به آن اشاره می کند.

    طراحی و اجرای ابزارهای جدید

    رسول خلیفه سلطان به نقش بورس کالا در تامین مالی شرکت‌های تولیدکننده فولاد اشاره کرد و گفت: بورس کالای ایران در مسیر طراحی و اجرای ابزارهای جدید برای تامین مالی تولیدکنندگان قرار گرفته که این اتفاق می‌تواند به صنایع مختلف کمک شایانی کند. وی ادامه داد: با توجه به تامین مالی موفقیت‌آمیز تولیدکنندگان سنگ‌آهن در سال گذشته از طریق انتشار اوراق سلف موازی، بورس کالا می‌تواند برای تامین مالی صنعت فولاد در هر دو بازار داخلی و خارجی تاثیرگذار باشد.

    خلیفه سلطان با توجه به شرایط کنونی بازار نقدی محصولات فولادی گفت: درحال‌حاضر معاملات محصولات فولادی در بازار آزاد به صورت نقدی انجام می‌شود، اما از سال‌ها قبل در بورس کالا، معاملات سلف چند ماهه با توجه به اخذ تضامین از طرفین معامله در جریان است که این روش نیز به تسهیل معاملات فولادی‌ها می‌انجامد.

    وی افزود: بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه که در تکاپوی به جریان انداختن تامین مالی برای تولیدکنندگان صنایع مختلف است، می‌تواند جایگزین مناسبی برای تامین مالی از طریق بانک‌ها باشد. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد به لزوم فرهنگ‌سازی در این زمینه اشاره کرد و گفت: بورس کالا با برگزاری همایش‌ها، اطلاع‌رسانی از طریق راه‌های مختلف و دعوت از فولادسازها و اجرای عملیات معاملاتی در حضور آنها، می‌تواند فولادسازان را با فرآیندهای نوین معاملاتی و ابزارهای جدید تامین مالی آشنا کند. همچنین انجمن فولاد ایران برای آشنایی بیشتر با ابزارهای تامین مالی تولیدکنندگان، آمادگی خود برای همکاری با بورس کالا را اعلام کرده است.

    خلیفه سلطان در پاسخ به این سوال که آیا بورس کالا می‌تواند بستر مناسبی برای صادرات محصولات فولادی باشد؟ گفت: امید است با کاهش هزینه معاملات تولیدکنندگان در سال جاری، شاهد آغاز صادرات فولاد از طریق بورس کالای ایران باشیم.

    سهولت تامین نقدینگی

    با توجه به آنکه بازار سرمایه در هر کشور یکی از بهترین مکان‌ها برای تامین مالی به شمار می‌آید، درنتیجه می‌تواند مورد توجه همه تولیدکنندگان ازجمله فولادسازان نیز قرار گیرد. در این باره مدیر معاملات کالایی کارگزاری نهایت‌نگر معتقد است، تولیدکنندگان فولاد در کشور می‌توانند به کمک ابزارهای موجود در بورس کالا نقدینگی‌های مورد نیاز خود را راحت‌تر به‌دست آورند.

    احمد بیات به فعالیت فولادسازان از ابتدای راه‌اندازی بورس کالا در کشور اشاره کرد و افزود: شرکت‌های بزرگ فولادی از ابتدا تاکنون در این بازار فعال بوده‌اند و بورس کالا نیز همواره درصدد بوده تا ابزارهای نوینی را برای تامین نقدینگی این گروه فراهم کند.

    وی ابزار سلف را یکی از مهم‌ترین ابزارهای تامین مالی فولادی‌ها در کشور دانست و بیان کرد: در سال‌های اخیر ابزار سلف مورد توجه فولادسازان قرار گرفته بود و درحال‌حاضر نیز ابزار سلف موازی توانسته کاربرد مناسبی برای فولادسازان داشته باشد تا آنها بتوانند راحت‌تر منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق بازار سرمایه تامین کنند.

    مدیر معاملات کالایی کارگزاری نهایت‌نگر با اشاره به اینکه ابزار سلف موازی استاندارد مدت‌زمان عرضه فولاد را افزایش داده است، اظهار کرد: فولادسازان با استفاده از ابزار سلف می‌توانستند محصولات خود را 2 تا 3ماه زودتر به فروش برسانند، اما سلف موازی تسهیلات بیشتری را برای فولادسازان رقم زده، به طوری‌که این گروه از تولیدکنندگان می‌توانند فولاد خود را از طریق این اوراق در بورس کالا یک‌سال قبل از سررسید به فروش برسانند و پول خود را دریافت کنند و به این ترتیب تامین مالی آسان‌تری انجام دهند.

    بیات با اشاره به اینکه اوراق سلف موازی ریسک قیمتی معاملات را نیز کاهش می‌دهد، بیان کرد: به این ترتیب هنگامی که قیمت فولاد بالا برود، با استفاده از این ابزار، فولادسازان می‌توانند معاملات فروخته‌شده را از خریدار مجدد خریداری کنند و از بابت نوسان قیمت تاثیر بگیرند که به آن اختیار خرید و فروش گفته می‌شود.

    کاهش هزینه‌ها

    در این‌باره یکی از کارگزاران بورس کالا نیز عقیده دارد که فولادسازان کشور می‌توانند به راحتی از طریق بورس کالا به تامین مالی بپردازند. سیاوش سلیمانی در گفت‌وگو با صمت به انواع اوراق سلف در بورس کالا اشاره کرد و گفت: فولادسازان با استفاده از این اوراق می‌توانند به تامین مالی با هزینه کمتر بپردازند، زیرا جذب نقدینگی از راه‌های دیگر هزینه‌های بیشتری را برای تولیدکنندگان به همراه دارد.

    وی یکی از راه‌های تامین مالی فولادسازان را اوراق سلف موازی استاندارد دانست و بیان کرد: این اوراق برای محصولاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ارزش سرمایه‌گذاری داشته باشند که فولاد هم می‌تواند یکی از این کالاها به شمار آید.

    سلیمانی با اشاره به اینکه هزینه‌های اولیه اوراق سلف موازی زیاد است، اظهار کرد: براین اساس این اوراق در حجم زیادی معامله می‌شود تا بتواند برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه باشد. وی با اشاره به اینکه اوراق سلف موازی استاندارد به نوعی ابزار سرمایه‌گذاری نیز محسوب می‌شود، بیان کرد: این اوراق دارای سود تضمین‌شده هستند. به این ترتیب افرادی که آنها را خریداری می‌کنند، سود مناسبی را به‌دست می‌آورند و حتی با افزایش قیمت محصولات -برای نمونه فولاد - نیز می‌توانند از این میزان تفاوت قیمت منفعت کسب کنند.

    سلیمانی با اشاره به اینکه پرداخت مابه‌التفاوت سود برای فولادسازان این اوراق نیز توجیه اقتصادی دارد، بیان کرد: فولادسازان می‌توانند از منابع مالی که از طریق فروش این اوراق به‌دست می‌آورند، برای افزایش میزان تولید یا راه‌اندازی خطوط تولید جدید استفاده کنند.

    این کارگزار بورس کالا در ادامه بیان کرد: در صورتی که پس از راه‌اندازی پروژه‌های جدید، محصول مورد نظر نیز افزایش قیمت پیدا کند، خریداران اوراق سلف موازی استاندارد نیز از این افزایش قیمت منتفع خواهند شد و سود بیشتری به‌دست می‌آورند.

    سخن آخر...

    به طور کلی تولیدکنندگان و فولادسازان فعال در کشور، تامین مالی خود را از طریق بانک‌ها انجام می‌دهند، در صورتی که در کشورهای دیگر، تامین مالی کوتاه‌مدت تنها به وسیله بازار پول انجام می‌شود و تامین نقدینگی میان و بلندمدت از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود. بنابراین نیاز است علاوه بر طراحی ابزارهای نوین در بورس کالا، به تولیدکنندگان فولاد نیز اطلاع‌رسانی مناسبی شود تا از ابزارهای مناسب در بورس کالا استفاده کنند و همچنین از این طریق هزینه‌های خود را کاهش دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها