عصر خودرو

رئیس سازمان توسعه تجارت:

وضع تجارت خارجی ایران بعد از تحریم بهتر از بقیه کشورها است

عصر بازار- رئیس سازمان توسعه تجارت دلایل کاهش حجم واردات و صادرات را تصریح کرد و گفت: با وجود تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت تراز تجاری کشور بعد از چند دهه مثبت شد.

وضع تجارت خارجی ایران بعد از تحریم بهتر از بقیه کشورها است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، ولی‌الله افخمی‌راد در مورد مثبت شدن رقم تراز تجاری کشور در سال 94، این گونه توضیح داد که علیرغم آنچه مخالفان دولت می‌‌گویند سال 94 به هیچ وجه سقوط تجارت خارجی نداشته‌ایم و با در نظر گرفتن مشکلاتی از جمله ناامنی‌های منطقه‌ای،‌مسائل سیاسی،‌محدودیت‌ها و تحریم وضعیت تجاری کشور مثبت بوده است.

    وی به آماری از شیب نزولی واردات و صادرات کشور اشاره کرد و گفت:‌ آمار واردات رسمی 22 درصد و صادرات 16 درصد کاهش داشته است و در واقع رقم واردات 6 درصد با صادرات فاصله دارد.

    معاون وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در پاسخ به اینکه برخی علت کاهش واردات را کاهش تولید و واردات کمتر مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای سرمایه‌ای عنوان می‌کنند که چندان مطلوب نیست،‌اظهار داشت:‌یکی از دلایل کاهش واردات متأثر از قیمت نفت بوده که باعث شده قیمت کالاهای اساسی در جهان مانند گندم کاهش یابد مضاف بر آنکه سعی کرده‌ایم، واردات کالاهای اساسی را نسبت به سال قبل آن کمتر انجام دهیم، تا حد امکان از تولید داخل استفاده نماییم.

    کاهش 50 درصدی واردات خودرو در سال 94

    افخمی راد در مورد واردات کالاهای مصرفی با دوام مانند خودرو نیز به این نکته اشاره کرد که در این زمینه نیز کاهش داشته‌ایم، تا حدی که واردات خودروی خارجی 50 درصد در سال 94 کاهش یافته است که این مسئله در حوزه لوازم خانگی هم صدق کرده و ممکن است برخی آن را به حساب رکود بگذارند، اما در مورد خودرو سیاست‌های اعمالی نتیجه داده است.

    وی در مورد نظر برخی در مورد کاهش مواد اولیه واحدهای صنعتی هم گفت: اگر چه ممکن است ثبت سفارش کاهش یافته باشد، اما واردات به نسبت ثبت سفارش کاهش نیافته است.

    رئیس سازمان توسعه تجارت در توضیح علت کاهش 16 درصدی صادرات کشور نیز گفت:‌ یکی از علت‌‌های کاهش صادرات غیرنفتی کاهش 52.5 درصدی صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی که همین امر در میانگین رقم صادرات تاثیر گذاشته و اگر میعانات را کم کنیم صادرات نفتی ما 2 درصد نسبت به صادرات قبلی آن کاهش یافته است که البته صادرات میعانات گازی به نوعی خام‌فروشی است و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید به سمت صادرات با ارزش افزوده برویم.

    افخمی راد کاهش قیمت ارز و ارزش پول برخی کشورهایی که ایران با آنها مبادله تجاری دارد عامل دیگری در کاهش صادرات برشمرد و افزود: یکی از آنها کاهش ارزش پول روسیه است که ما سال قبل 170 میلیون دلار با این کشور تجارت داشته‌ایم که به همین دلیل باز هم با کاهش زیادی روبه‌رو بوده‌ایم.

    مسئله دیگری که رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد کاهش صادرات به آن اشاره کرد،‌ افت قیمت نفت بود که در توان مبادلات تجاری بسیاری از کشورهای نفتی از جمله عراق تأثیر گذاشته، به طوری که اکنون عراق قادر به پرداخت هزینه خدمات فنی و مهندسی پیمانکاران ایرانی در این کشور نیست و می‌گوید خودتان بیایید پروژه اجرا کنید و هزینه‌اش را سه سال دیگر می‌دهیم که این امر امکان‌پذیر نیست.

    وی کاهش حجم تجارت با عربستان را یکی دیگر از مسائلی عنوان کرد که در رقم صادرات تا حدی حتی اندک تأثیر گذاشته و ادامه داد:‌ اگر نگاهی به کاهش شدید حجم تجارت کشورهایی مانند ترکیه، پاکستان و آذربایجان بیندازیم، آن وقت می‌توان نتیجه گرفت که کشوری همچون ما که تازه از برخی تحریم‌ها بیرون آمده وضعیت بسیار بهتری نسبت به بقیه دارد.

    رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تراز تجاری کشور بعد از دهه‌ها مثبت شده است،‌ تصریح کرد: از صادرکنندگان می‌خواهیم که به ما کمک کرده و برنامه عملیاتی تدوین کنند تا راهکاری بیابیم تا ببینیم چه می‌توان کرد تا صادرات 30 تا 40 درصد افزایش یابد.

    به گفته این مسئول، در بخش تجارت کشور ارائه مشوق‌های غیرنقدی برای توسعه صادرات و کمک به بهبود فضای کسب و کار از جمله سیاست‌های این سازمان برای ارتقاء وضعیت صادراتی کشور است و در عین حال حمایت از تولید کالای رقابت‌پذیر با هدف صادراتی را دنبال می‌کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها