عصر خودرو

استمرار روند کاهشی قیمت طلای جهانی

عصر بازار- طلای جهانی تحت تاثیر آمار اشتغال بهتر از حد مطلوب در آمریکا که احتمال افزایش زودتر از موعد نرخهای بهره در این کشور را تقویت کرد و در نتیجه به تقاضا برای این فلز ارزشمند ضربه زد، در نخستین روز معاملات هفته جاری با کاهش روبرو شد.

استمرار روند کاهشی قیمت طلای جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با 0.4 درصد کاهش، به 1216.91 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز جمعه 0.8 درصد اُفت کرده بود.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن با 0.3 درصد یا 4.50 دلار کاهش، در 1219 دلار ایستاد. قیمت طلا تا پایان معاملات روز جمعه 12.10 دلار یا یک درصد کاهش یافته و در 1223.50 دلار بسته شده بود.

    این فلز زرد روز پنج شنبه سه ماهه اول را با 16.4 درصد رشد به پایان رساند که بهترین رشد قیمت سه ماهه در 30 سال اخیر بود. با اینهمه کاهش قیمت اخیر طلا، این فلز را به سطح روانی مهم 1200 دلار نزدیک کرده و اگر به پایین این سطح سقوط کند ممکن است فروش گسترده را بدنبال داشته باشد.

    طلا از ابتدای امسال تاکنون با پایین آمدن انتظارات برای افزایش نرخهای بهره آمریکا و همچنین ریزش گسترده بازارهای سهام جهان و نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی که تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی امن را تقویت کرد، حدود 15 درصد رشد قیمت ثبت کرده و بهترین عملکرد را در میان کالاها داشته است.

    اما طلا به افزایش نرخ‌های بهره حساس است، زیرا بالاتر رفتن نرخهای بهره هزینه نگهداری این فلز زرد را افزایش می دهد و به جذابیت سرمایه گذاری آن در مقایسه با دارایی‌های رقیب مانند سهام و اوراق قرضه لطمه می‌زند.

    گزارش وزارت کار آمریکا در روز جمعه نشان داد اقتصاد این کشور در ماه مارس 215 هزار شغل جدید ایجاد کرد که بهتر از رقم 203 هزار شغل مورد پیش بینی اقتصاددانان بود. معامله گران پس از انتشار این گزارش زمان مورد پیش بینی برای افزایش نرخها را از دسامبر به نوامبر جلو بردند. در حالیکه بانکهای بزرگ وال استریت در نظرسنجی رویترز همچنان انتظار دارند نرخهای بهره در ژوئن افزایش پیدا کند.

    به گفته سام لاگلین، تحلیلگر گروه ام کی اس، سطح حمایتی طلا در کوتاه مدت در حدود 1215 دلار و پس از آن در سطح 1210 دلار قرار دارد.

    از سوی دیگر آمار کمیسیون معاملات آتی آمریکا نشان داد موضع سرمایه گذاران در بازار طلا تا حدودی زیادی مثبت است و مدیران سرمایه و صندوقهای پوشش ریسک گزینه‌های خرید طلا را در هفته منتهی به 29 مارس به بالاترین سطح از اواخر سال 2012 به این سو افزایش داده اند. دارایی‌های صندوق "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس با پشتوانه طلاست، روز جمعه 0.15 درصد کاهش یافت و به 818.09 تن رسید اما همچنان نزدیک به بالاترین میزان دو سال گذشته قرار دارد.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.01 درصد اُفت، 15.026 دلار بود. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.3 درصد افزایش، 951.6 دلار بود و هر اونس پالادیم 1.48 درصد کاهش یافت و 557.25 دلار معامله شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها