عصر خودرو

قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی با جهت‌گیری صعودی اعلام شد

قرائن متناقض، یکی پس از دیگری

عصر بازار- جهت‌گیری افزایشی قیمت‌ها در بازار محصولات پتروشیمی با فاکتور جهش قیمت‌های پایه وارد مرحله جدیدی شده تا جایی که رشد نرخ‌های اعلامی در کنار رکود تقاضای مؤثر، می‌تواند به وخامت اوضاع دامن بزند. با توجه به این وضعیت به نظر نمی‌رسد که رشد قیمت‌ها به‌صورت کامل به بازار داخلی منتقل شود هرچند که جهت‌گیری صعودی موجود حفظ خواهد شد. این وضعیت شائبه رکود تورمی در بازار پتروشیمی‌ها را در بازار پدید آورده است.

قرائن متناقض، یکی پس از دیگری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت‌های پایه جدید محصولات پتروشیمی در حالی در ساعات پایانی فعالیت بازار در روز گذشته اعلام شد که اغلب گریدهای محصولات پلیمری با افزایش نرخ رو‌به‌رو بودند. رشد غیرمنتظره قیمت اغلب گریدها که افزایش بالایی را تجربه کرد، رشد کمتر از یک درصد قیمت دلار آزاد، ثبت رکورد افزایش 18 درصدی قیمت برخی انواع PVC، افزایش قیمت بسیاری از محصولات شیمیایی و کاهش نرخ کربنات سدیم سبک، اوره، سود کاستیک، سود مایع و کریستال ملامین، تردید برخی از فعالان بازار از شرایط محاسبه این قیمت‌ها در کنار رشد بهای جهانی اغلب پلیمرها، جهش قیمت مواد اولیه صنایع پتروشیمی مخصوصا در هفته‌های گذشته که بیشتر بر اولفین‌ها مؤثر بود را می‌توان از ویژگی‌های اصلی قیمت‌های پایه جاری برشمرد.

    تردید نسبت به صحت و سقم اعلام قیمت‌های پایه جدید یکی از ابهامات ایجاد شده در بین فعالان بازار است که البته در کنار رشد محسوس بهای برخی گریدهای پلیمری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به‌عنوان مثال رشد بیش از 18 درصدی PVC، افزایش بیش از 17 درصدی SBR، رشد بیش از 15 درصدی اورتوزایلن و افزایش قیمت اغلب گریدها مواردی است که حداقل به‌صورت روانی بر رفتار فعالان بازار تأثیر خواهد گذاشت. این در حالی است که اعلام قیمت‌های پایه جدید از دو ویژگی مهم برخوردار است؛ یکی آنکه فاصله زمانی اعلام قیمت‌های متعاقب به جای دو هفته، یک ماه بوده و دیگر آنکه قیمت نفت به استثنا روزهای اخیر و در فاصله یک ماه گذشته، نزدیک به 30 درصد رشد داشته است. این دو رخداد باعث شده تا قیمت‌ها در بازارهای جهانی رشد یافته و همچنین فاصله زمانی یک ماه اخیر نیز موجب شد تا فضا برای رشد نرخ‌ها فراهم شود. این موارد در کنار رشد نزدیک به یک درصدی قیمت دلار در نرخ‌های مورد محاسبه در نهایت به رقم خوردن این شرایط منتهی شد، هرچند که شاید بازار کشش این شرایط جدید را نداشته باشد.

    در بازار داخلی در روزهای اخیر قیمت‌ها در مسیر رشدی آرام قرار داشت ولی با توجه به اعلام این نرخ، به نظر می‌رسد رشد قیمت‌ها پتانسیل جدیدی پیدا کند. البته با توجه به رشد محسوس حجم معاملات در روزهای پایانی سال، هم‌اکنون حجم عرضه‌ها در بازار داخلی در حال افزایش بوده که با توجه به قیمت‌های پایین‌تر آنها، قیمت تمام شده در بازار داخلی نیز به نسبت نرخ‌های موجود، کمتر بوده بنابراین این حجم افزایش قیمت‌ها به احتمال قوی در کنار ضعف تقاضا در بازار آزاد، به بازار داخلی سرایت نخواهد کرد ولی به مرور رشد نرخ‌ها به تبعیت از افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا، در مسیر رشد قرار خواهد داشت.

    با توجه به افزایش حجم معاملات در روزهای پایانی سال گذشته و همچنین جهش قیمت‌های پایه، به احتمال قوی روزهای پیش‌رو در بورس کالای ایران برای عرضه‌های پلیمری چندان جذاب نخواهد بود، بنابراین از هم‌اکنون باید منتظر روزهایی ضعیف در معاملات پلیمرها و حتی محصولات شیمیایی در رینگ پتروشیمی بورس کالا باشیم، هرچند به احتمال قوی شرایط معاملات محصولات شیمیایی می‌تواند از بازار پلیمرها بهتر باشد. در بازارهای جهانی قیمت نفت پس از جهشی محسوس مجددا در مسیر تضعیف قرار گرفته ولی می‌تواند در مسیر تثبیت قرار بگیرد و این در حالی است که رشد قیمت‌ها در هفته‌های گذشته تأثیر خود را بر بازار محصولات پتروشیمی گذاشت و باعث شد قیمت اغلب مواد اولیه صنایع پتروشیمی همچون اولفین‌ها مخصوصا اتیلن و حتی خوراک مایع افزایش یابد. البته با توجه به تغییر جهت قیمت‌ها در بازار جهانی نفت خام، شاید از هم‌اکنون قیمت تمام شده محصولات پتروشیمی در مسیر کاهشی قرار گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو