عصر خودرو

شهریار شهمیری:

بازار به زودی از دومینوی همه مثبت، همه منفی خارج می شود

عصر بازار- سال ۹۵ شروع خوبی خواهد بود برای شکوفایی اقتصاد ایران و در سال ۹۶ بعد از برچیده شدن سایه تحریم ها با رقم خوردن ماکزیمم رشد اقتصادی، اتفاقات مثبت بیشتری رقم می خورد.

بازار به زودی از دومینوی همه مثبت، همه منفی خارج می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، شهریار شهمیری مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا، با بیان مطلب فوق گفت: در دو سال گذشته آنقدر فاکتورهای غیراقتصادی و سیاسی بر دامنه تحلیل ها اثر گذار بود که ارزش گذاری چند سال آینده شرکت ها بسیار سخت بود.

    وی در ادامه افزود: با توجه به شرایط مثبت حاکم بر فضای اقتصادی کشور، نگاه کوتاه مدت جای خود را به نگاه میان مدت و بلند مدت داده البته بخشی از این نگاه کوتاه مدت به خاطر سلیقه سهامداران بوده اما عمده دلیل آن در دو سال اخیر به دلایل سیاسی و اقتصادی برمی گردد که پس از اجرایی شدن برجام کمرنگ شده است.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: روند فعلی کمک می کند که شرکت ها خوب تحلیل شوند و سهامداران بر اساس روند سودآوری شرکت ها دست به انتخاب بزنند و بدین ترتیب به زودی بازار از حالت دومینوی همه مثبت و همه منفی خارج می شود.

    شهمیری درباره ارزیابی از سودآوری شرکت ها در سال جاری گفت: در سال 94 نمی توانستیم انتظار افزایش پیش بینی درآمد هر سهم را داشته باشیم اما در سال 95 امیدواریم در نیمه دوم شرکت ها روند سودآوری پیش بینی شده را طی کنند و تا پایان سال این شیب مثبت تر شود.

    وی با تأکید بر این نکته که بورس با شیب ملایم تا پایان سال مثبت خواهد بود، گفت: البته معنی مثبت بودن بازار رشد دسته جمعی بازار نیست بلکه حتی همه گروه صنعت های پرپتانسیل را نمی شود با یک نگاه تحلیل کرد. بلکه شرایط هر شرکتی در درون خودش با سایر هم گروهی هایش متفاوت است و در صنایع مختلف این اختلافات وجود دارد.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به صنعت بانکداری و پتروپالایشی به عنوان گروه های پرپتانسیل سال جاری اظهار داشت: با توجه به اتفاقاتی که در دو سال گذشته افتاده و مشخص شد که تصمیمات بعضاً نادرست در قانون گذاری چقدر تأثیر منفی در بازار سرمایه دارد، دولت و مجلس به این درک رسیدند که باید در سیاستگذاری ها این موضوعات را لحاظ کنند.

    وی خاطر نشان کرد: خیلی از عوامل اثرگذار در روند سودآوری شرکت ها، هر سال در بودجه مشخص می شد و این موضوع تحلیل را برای سهامداران مشکل می کرد که به عنوان مثال در نرخ فرمول کانه های فلزی، سنگ آهنی و نرخ خوراک پس از روشن شدن اثر اینگونه تصمیمات در بازار اولیه و ثانویه دولت و مجلس را به دنبال رفع این ابهامات سوق داد.

    شهمیری در پایان گفتگو با "سنا" به اهمیت ورود سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: حضور سرمایه گذار خارجی می تواند نقطه عطفی برای بازار سرمایه باشد، و چنانچه بر اساس یک مکانیسم دقیق انجام شود و بسترها به طور کامل فراهم شود بحث سرمایه گذار خارجی می تواند پول جدید را به بازار سرمایه تزریق کند.

    وی گفت: همچنین عرضه های جدید و تابلوی بازار هدف در فرابورس کمک می کند که شرکتهای کوچک وارد بازار شوند و همه این اتفاقات می تواند نمایانگر فرصتهای بکر پیش روی بازار امسال باشد

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها