عصر خودرو

دولت چین چگونه بورس را سرپا نگه می‌دارد؟

عصر بازار: اندرو سالیوان، مدیر بخش خرید و فروش در شرکت «هایتونگ سکیوریتیز» در شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» به بررسی وضعیت شکننده بازار سهام چین و اقدامات دولت برای پایدار نگهداشتن آن در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ پرداخت.

دولت چین چگونه بورس را سرپا نگه می‌دارد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اقتصادنیوز، اندرو سالیوان درباره پریشانی بازار چین به تلویزیون بلومبرگ گفت: با توجه به برگشتن ورق بازار چین، بسیاری از سرمایه‌گذاران هشیار شده‌اند که سود و زیانشان تا اینجای کار را بررسی کنند اما به عقیده من این بار سقوط بازار شبیه به پنج سال پیش نیست این بار دولت تلاش می‌کند بازار را تا حداکثر توان پیش ببرد.

    داده‌های اعتماد مصرف‌کننده به بازار که چندی پیش منتشر شد، تأثیر چندانی در بازار نداشت. سالیوان در این رابطه گفت: اهرم مالی در بازار چین همیشه منطقی بوده و صرفاً خاصیت اهرمی داشت و فکر می‌کنم بزرگترین نگرانی پکن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بوده که بانک‌ها را زیر سایه قرار می‌دادند.

    وی تأکید کرد که به نظر می‌رسد دولت در حال حاضر روی این موضوع متمرکز شده باشد و ادامه داد: در عین حال آنها می‌خواهند کسب‌وکارهای کوچک و متوسط نیز به کار خود ادامه دهند.

    او افزود: به عقیده من بانک مرکزی به حمایت از بازار سهام ادامه خواهد داد؛ اما همان‌طور که قبلاٌ یکی از کارشناس‌ها گفته بود، تصور اینکه دولت، بازار را به حال خود رها کند، مردم را نگران کرده است.

    سالیوان ادامه داد: چین دارای یک اقتصاد دستوری است و می‌خواهد بازار دستوری نیز داشته باشد، اما نمی‌تواند؛ این نکته است که تا حدودی برایشان ناخوشایند است. بنابراین دولت سعی می‌کند بازار را آزادتر بگذارد. 5 سال پیش، چین به خودش زحمت نمی‌داد به حرف صندوق بین‌المللی پول گوش کند، در حالی‌که امسال می‌بینیم برای جای‌ دادن یوآن در سبد SDR تلاش می‌کند.

    به گفته مجری «بلومبرگ»، چین می‌خواهد اجازه دهد یوآن آزادانه در بازار بچرخد، درحالی که از آن برای ثبات بازار نیز استفاده می‌کند. سالیوان در این خصوص تصریح کرد: آنها نمی‌توانند برای مدت طولانی به‌طور دوجانبه از یوآن استفاده کنند. اما باید این را نیز در نظر داشت که چین می خواهد یوآن را به شاخص MSCI وارد کند.

    مدیر «هایتونگ سکیوریتیز» گفت: شرایط کنونی بازار چین به احتمال زیاد، پیوستن یوآن به MSCI را کمی به تأخیر خواهد انداخت زیرا اگر تنها به این دلیل که نمی‌خواهید سهام افت کند، اجازه دهید نصف بازار به تعلیق در بیاید، شانس شما برای انتخاب شدن پول کشور به عنوان نماینده جهانی زیاد مناسب نیست.

    وی درباره وضع بازار چین در نیمه دوم سال 2015 پیش‌بینی کرد: این موضوع بستگی به جایگاه شما در بازار دارد، اگر شرکت واسط خرید و فروش هستید، نیمه دوم سخت‌تری خواهید داشت، اما افراد زیادی بودند که ضرر کرده‌اند و برای مدت طولانی از بازار دور خواهند ماند. در حالی که بسیاری دیگر سود خوبی به جیب زده و به خصوص طی 12 ماه اخیر منفعت برده‌اند و همین باعث می‌شود اعتماد مصرف‌کننده به بازار بالا بماند.

    سالیوان تأکید کرد: اکنون رشد اقتصادی چین به طور رسمی 7 درصد است که عدد خوبی است و کشور برای پیشرفت، ایجاد شغل و کاهش سطح بدهی نیاز دارد رشد را به همین میزان ادامه دهد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو