عصر خودرو

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد؛

کاهش قیمت تمام شده برای صادرکنندگان نفت خاورمیانه

عصر بازار- صندوق بین المللی پول (IMF) پیش بینی کرد قیمت سر به سر یا قیمت تمام شده نفت که کشورهای خاورمیانه برای متوازن کردن بودجه دولتی نیاز دارند، در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ با انتظارات برای بالا رفتن قیمتهای نفت و بهبود اقتصادی، پایین‌تر خواهد رفت.

کاهش قیمت تمام شده برای صادرکنندگان نفت خاورمیانه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از کالاخبر، صندوق بین المللی پول در گزارش دورنمای منطقه ای خاورمیانه و آسیای مرکزی که روز یکشنبه منتشر شد، پیش بینی کرد قیمت سر به سر یا قیمت تمام شده نفت عربستان سعودی از 77.90 دلار در هر بشکه در سال 2020 به 76.20 دلار در سال 2021 و 65.70 دلار در سال 2022 کاهش پیدا خواهد کرد.

    طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، قیمت سر به سر عمان از 95.80 دلار در سال 2020 به 72.30 دلار در سال 2021 کاهش خواهد یافت و قیمت سر به سر امارات متحده عربی از 68.20 دلار در سال 2020 به 64.60 دلار در سال 2022 کاهش پیدا می کند. در مقابل، قیمت سر به سر کویت از 68.10 دلار در سال 2020 به 69.30 دلار در سال 2021 افزایش پیدا می کند اما به 64.50 دلار در سال 2022 کاهش خواهد یافت. قیمت سر به سر عراق از 63.70 دلار در سال میلادی گذشته به 71.30 دلار در سال میلادی جاری افزایش خواهد یافت.

    صندوق بین المللی پول در این گزارش نوشت: حسابهای مالی در سراسر خاورمیانه در سال 2020 به طرز چشمگیری وخامت پیدا کردند که منعکس کننده درآمد کمتر به دلیل رشد منفی تقاضای داخلی و افت قیمتهای نفت و همچنین سیاستهای حمایتی برای خنثی کردن پیامدهای شیوع پاندمی ویروس کرونا بود. فاینانس عمومی صادرکنندگان نفت وخامت بیشتری در مقایسه با واردکنندگان نفت داشت که نشان دهنده درآمد نفتی پایین‌تر بود.

    کسری مالی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از 3.8 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2019 به 10.1 درصد در سال 2020 افزایش یافت.

    اما قیمت های بالاتر نفت و آغاز واکسیناسیون به خصوص در امارات متحده عربی، از دورنمای بهبودیافته بسیاری از اقتصادهای شورای همکاری خلیج فارس پشتیبانی می کند.

    صندوق بین المللی پول  در این گزارش اعلام کرد قیمتهای نفت از سه ماهه چهارم سال 2020 بهبود یافته که منعکس کننده بهبود تقاضای جهانی و همچنین توافق اوپک پلاس برای تمدید محدودیت عرضه و تصمیم عربستان سعودی برای کاهش تولید داوطلبانه بیشتر بوده است.

    منحنی معاملات نفت نشان می دهد که قیمتها در ماههای آینده نزدیک سطح فعلی خواهند ماند و تا پایان سال 2021 به 57 دلار در هر بشکه می رسند و در سال 2022 که انتظار می رود میزان عرضه افزایش پیدا کند، به 53 دلار در هر بشکه کاهش پیدا می کنند و همچنان پایین‌تر از میانگین قیمت 64 دلار هر بشکه نفت در سال 2019 خواهند ماند.

    این وام دهنده جهانی پیش بینی کرد فعالیت نفتی در کوتاه مدت ملایم می ماند که منعکس کننده محدودیت تولید اوپک پلاس و ادامه تحریم های آمریکا علیه ایران است. اگرچه پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی نفت به میزان 5.8 درصد در سال 2021 رشد کند اما این رشد عمدتا نتیجه افزایش تولید نفت لیبی به میزان 233 درصد پس از بازگشایی میادین و بنادر نفتی این کشور در اواخر سال 2020 خواهد بود. پیش بینی می شود روند احیای واردکنندگان نفت در کوتاه مدت آهسته باشد و به 2.3 درصد در سال 2021 برسد.

    بر اساس گزارش پلاتس، صندوق بین المللی پول خاطرنشان کرد تغییرات اقلیمی بر خاورمیانه تاثیر گذاشته و بعضی از کشورها این منطقه موج های گرمای شدیدتر و مشکل تامین آب را به شکل متداول تری تجربه خواهند کرد. این چالش ها احتمالا عمیق تر خواهند شد و ضرورت شناسایی اولویت های سیاستی برای وفق پذیری و سرمایه گذاری در زیرساخت منعطف در برابر شرایط اقلیمی را ایجاب می کنند. صادرکنندگان نفت منطقه همچنین با چالش گذار از وابستگی به نفت روبرو هستند زیرا جهان به مرور از سوختهای فسیلی فاصله می گیرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو