عصر خودرو

ارزیابی کارشناسان از بازار سهام در سال ۹۵

انتظار منطقی از صعود بورس

عصر بازار- پس از پشت سر گذاشتن رالی قیمت‌ها در سه ماهه پایانی سال۹۴و همچنین هفته آغازین سال جدید، بورس نخستین روز از هفته جاری را در فضای متعادلی سپری کرد.

انتظار منطقی از صعود بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که اجماع کارشناسان به روزهای خوب بازار سهام در سال 95 تاکید دارند، اما به این موضوع نیز اشاره شده که رشد با شتاب قبلی مطابق با ماه‌های پایانی سال گذشته و همچنین هفته نخست معاملات در سال جدید مورد انتظار نیست و حرکت روبه رشد این بار با شتابی آهسته‌تر و منطقی‌تر را می‌توان انتظار داشت. در گفت‌وگو با کارشناسان بازار سهام فرصت‌ها و تهدید‌های بازار را برای سال جدید برشمرده شده است. در این میان، کاهش واقعی نرخ سود بانکی در سال جدید می‌تواند علاوه بر حرکت سرمایه‌های خوابیده در سپرده‌ها به سوی بازار سهام در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی نیز مفید واقع شود. رشد منطقی نرخ ارز مطابق با واقعیت اقتصاد و همچنین ثبات قیمت در بازارهای جهانی همه از عوامل اثرگذار بر قیمت سهام خواهند بود. علاوه بر این، انتظار مشاهده اثر واقعی رفع تحریم‌های بین‌المللی در صورت‌های مالی شرکت‌ها نیز وجود دارد. در حالی که جذابیت قیمت‌ها نسبت به ابتدای دی کاهش یافته و فاصله قیمت سهام تا ارزش ذاتی سهام با رشدهای اخیر تا حدودی پوشش داده شده است، برآورده نشدن انتظار از سودآوری شرکت‌ها می‌تواند موج منفی در بازار ایجاد کند. در این میان، همچنان نیاز به تعدیل انتظارات از سودآوری شرکت‌ها لازمه فعالیت در بازار است. در غیر این صورت رشدهای بیش از اندازه می‌تواند رشد قیمت سهام را تا چند سال آینده و تا زمان تغییرات اساسی سودآوری شرکت‌ها پیش‌خور کند.

    بورس در انتظار رفع ابهامات

    علی اسلامی بیدگلی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری آرمان آتی: در هفته نخست سال 95 بازار سهام در ادامه زمستان 94 روند پرشتابی را در پیش گرفت. عملکرد بازار سهام در هفته ابتدایی معاملات در سال‌های گذشته، به‌طور معمول مثبت بوده است. در حالی که در این سال‌ها، ماه‌های بعد روند دیگری را برای شاخص شاهد بوده‌ایم. با بهبود وجهه بین‌المللی، شاهد رشد شاخص بودیم. پس از نزول قیمت سهام و فاصله گرفتن از ارزش جایگزینی بنگاه‌ها در دوران رکودی بازار، با رفع تحریم‌های بین‌المللی انتظار رشد شاخص بورس وجود داشت. در شرایط کنونی و پس از رشدهای ماه‌های اخیر، اختلاف موجود بین قیمت و ارزش واقعی تا حدودی پوشش داده شد. در این شرایط، ادامه رشد بازار مطابق با سه ماه پایانی سال و همچنین هفته گذشته دور انتظار است و رشد این چنینی را در ادامه نخواهیم داشت. با این حال، در شرایط خوشبینی‌های موجود به بهبود وضعیت کسب و کار در کنار توافقات بین‌المللی انتظار سال خوبی برای سهام در سال 95 وجود دارد. در این شرایط، روند نرخ دلار بر سود و زیان شرکت‌ها در سال پیش رو اثرگذار خواهد بود. تخمین دقیقی از نرخ دلار در بودجه وجود ندارد و همچنین انتظار موجود برای یکسان‌سازی نرخ ارز می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد. ابهام در زمان اجرا و مقدار نرخ واحد در بازار ارز نیز همچنان مشاهده می‌شود. علاوه بر این، میزان مصرف مصرف‌کنندگان در سال 94 کاهش یافت. در شرایط کنونی تغییر الگوی مصرف نیز از عوامل مهم برای بنگاه‌های اقتصادی به شمار می‌آید. در این شرایط، انتشار بودجه با شفافیت بیشتر می‌تواند بر مسیر آتی اقتصاد کشور و همچنین بازار سهام اثرگذار باشد. کاهش واقعی نرخ سود بانکی نیز اثر مثبتی بر بازار خواهد داشت. با کاهش نرخ سود سپرده می‌توان انتظار داشت بخشی از سرمایه خارج شده از بازار پول به سمت بازار سرمایه حرکت کند. همچنین کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نیز می‌تواند به کمک تامین نقدینگی در بنگاه‌های اقتصادی بیاید.


    سال مشاهده گشایش‌های بین‌المللی

    بهنام بهزادفر؛ مدیر امور اعضای کانون کارگزاران بورس:برخلاف سال‌های قبل که در زمان تعطیلات نوروزی، بازار سرمایه کم رمق و بدون حضور شرکت‌های حقوقی مطرح فعالیت داشته، در دو سال گذشته در این ایام، بورس بسیار پر رونق و پرتحرک بوده است. متاسفانه بازار سرمایه در چند ماه گذشته اتکای بیش از حد به نمادهای گروه خودرویی داشته و به محض منفی شدن یا مثبت شدن این گروه کل شاخص درگیر این حرکت می‌شود. باید گفت این موضوع که بازار لیدر داشته باشد، اساسا یک نکته منفی تلقی نمی‌شود، اما اینکه برای طولانی‌مدت بازار سرمایه وابستگی بسیار شدید به یک گروه یا نهایتا دو یا سه صنعت داشته باشد، خطرناک است؛ چرا‌که در صورت متعادل یا منفی شدن آن نمادها بازار سرمایه عملا قفل خواهد شد و هیچ دلیل دیگری برای رشد یا حتی رکود نخواهد داشت. این موضوع در معاملات بین تعطیلات نوروزی و معاملات روز شنبه نیز هویدا بود و با منفی شدن گروه خودرو کل بازار نیز رو به نزول گذاشت و بخش عمده‌ای از رشد شاخص را پس گرفته است. به جز این گروه، در سایر گروه‌ها نیز نشانه‌هایی از خروج تحریم دیده می‌شود و بر این اساس سرمایه‌گذاران در بازار نباید تک بعدی به این موضوع نگاه کنند. در معاملات روز شنبه علاوه بر موضوع یادشده خبر دیگری بازار را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. این موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی بوده و به‌عنوان ابهام مطرح است. این ابهام در معاملات روز شنبه تاثیرگذار بوده و موجب شده معاملات آنها تحت تاثیر قرار گیرد. علاوه بر این موضوعات رشد قیمت فلزات اساسی، سنگ‌آهن و رشد قیمت نفت در هفته‌های گذشته موجب تحرکاتی در صنایع فلزات اساسی، معدن و پالایشگاهی بازار سرمایه شد. پیش‌بینی می‌شود رشد کامودیتی‌ها عمق زیادی نداشته باشد و در نهایت در هفته‌های آتی با رکود همراه شود. کما اینکه در معاملات جهانی روز جمعه نیز مقداری ضعف در قیمت‌ کامودیتی‌ها مشاهده شد. در نهایت در سال جدید هر چقدر به فصل مجامع نزدیک‌تر می‌شویم شرکت‌هایی که سود نقدی خوب و به موقع تقسیم می‌کنند، شرایط بهتری برای رشد داشته و معاملات بیشتری روی آنها صورت می‌گیرد. روند معاملات روز شنبه نیز موید این موضوع بود و انتظار می‌رود در آینده نیز پررنگ‌تر شود.


    چشم‌انداز مثبت بازار سرمایه در سال 95

    دکتر حسین ایزدی، مدیر عامل شرکت کارگزاری اطمینان سهم: با توجه به مقارن شدن هفته اول بازار سرمایه با ایام تعطیلات، شاهد وضعیتی نیمه تعطیل در این بازار بودیم، به اعتقاد من و بسیاری از کارشناسان بازار سهام چشم‌انداز خوبی برای سال 95 دیده می‌شود. امسال شاهد عوامل مثبت زیادی بر بازار سرمایه خواهیم بود که در حال حاضر می‌توان به تاثیرگذاری برجام، احتمال کاهش نرخ سود بانکی، تثبیت نرخ ارز، کاهش بها، قیمت تمام شده و واردات مواد اولیه اشاره کرد. از آنجایی که اجرایی شدن برجام در دو سه ماه آخر سال 94 اتفاق افتاد، انتظار تاثیرگذاری این مهم بر بازار سرمایه و اقتصاد کشور در سال 94 انتظار بی‌جایی بود، اما پیش‌بینی می‌شود در سال جاری شاهد تاثیرات مثبت برجام باشیم. تثبیت نرخ ارز از دیگر عوامل مثبت پیش رو در سال 95 خواهد بود. به نظر می‌رسد در سال جاری دیگر شاهد نوسانات شدیدی در بازار ارز نباشیم تا به دنبال کاهش سودآوری در این بازار، سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کند. علاوه بر این احتمال کاهش بیشتر نرخ سود بانکی در سال 95 وجود دارد تا بازار سرمایه، سرمایه‌هایی را که از بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری خارج می‌شود را جذب کند. در کنار عوامل ذکر شده با کاهش واردات مواد اولیه شرکت‌ها می‌توانند قیمت تمام شده کالاهای خود را کاهش داده و با سودآوری این شرکت‌ها و تاثیرگذاری آن بر قیمت سهام شاهد تغییرات خوبی باشیم. باید اضافه کرد عرضه‌های انجام شده توسط فرابورس در پایان سال گذشته به علاوه عرضه اولیه‌هایی که امسال در پیش خواهیم داشت، خود از عواملی است که حجم بازار را بزرگتر می‌کند. افزون بر این تصمیم‌گیری‌هایی که دولت نسبت به بازار سرمایه دارد، تصمیمات اصولی و مناسبی است.


    تداوم التهاب خودرو در ثبات نسبی بازار

    شاخص کل بورس تهران در معاملات روز گذشته با رشد اندک 56 واحدی (کمتر از 1/ 0 درصد) مواجه شد. در حالی که پیش از آغاز معاملات و در لحظات ثبت معاملات نمادهای خودرویی با صف خرید مواجه بودند در ادامه به تدریج مقدار این صف‌ها کمرنگ شد. در دقایق ابتدایی معاملات نیز عرضه‌های سنگین از سوی حقوقی‌ها در نمادهایی مانند «خساپا»، قیمت سهام را در مدار نزولی قرار داد و در نهایت این نماد با صف فروش معاملات را به پایان رساندند. پس از ثبت رشدهای خیره‌کننده زمستان 94 کاملا فضای ملتهب گروه خودرویی را شاهد هستیم. این فضا باعث تغییر چینش سریع معامله‌گران از خرید به فروش و برعکس شده است.

    گروه کالایی بازار سهام نیز که تحت تاثیر دو متغیر نرخ دلار در بازار داخل و همچنین قیمت جهانی کالا با نوسان همراه است. در این خصوص، قیمت نفت در روند هفتگی افت 7 درصدی را تجربه کرده است. در کنار نفت سایر کالاها نیز نسبت به اوج خود در هفته‌های گذشته با افت مواجه شده‌اند. قیمت مس از سطح نزدیک به 5 هزار دلاری به ازای هر تن به کانال 4800 دلار افت یافته است. بر این اساس، مطابق با انتظارات و پیش‌بینی کارشناسان عدم پایداری رشد قیمت در بازارهای جهانی را شاهد هستیم. در بازار ارز اما دلار با رشد نزدیک به 100 تومانی نسبت به پایان سال گذشته مواجه شده است. افزایش نرخ دلار می‌تواند بر سودآوری شرکت‌های کالایی بورس تهران اثر مثبتی را ایجاد کند. به‌طور کلی بازار در روز گذشته روند نسبتا متعادلی را سپری کرد. از طرفی رشد نمادهای بزرگی مانند «حکشتی» و همچنین «فارس» از شاخص حمایت کردند از سوی دیگر، افت «فولاد» و «خساپا» فشار را بر شاخص کل نگه داشتند. در میان صنایع بورسی نیز 20 صنعت با افت شاخص و 16 صنعت با افت شاخص مواجه شدند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها