عصر خودرو

با وجود اصرار تحلیلگران بر چشم انداز منفی، رقم خورد؛

سنگ آهن، بهترین ماده خام سه ماه نخست ۲۰۱۶

عصر بازار- در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، سنگ آهن بهترین عملکرد را در بین مواد خام تجربه کرد و قیمت آن ۲۵ درصد رشد کرد؛ اکنون این سوال مطرح است که چه عواملی سبب این رشد شد و آیا در ماه های آینده نیز عملکرد بازار این ماده خام، خوب خواهد بود یا همانطور که نهادهای تحلیلگر معتقدند قیمت ها در مسیر کاهش حرکت خواهد کرد؟

سنگ آهن، بهترین ماده خام سه ماه نخست ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، واقعیت این است که افزایش قیمت سنگ آهن حاصل رشد قیمت فولاد در هفته های اخیر و قرار گرفتن در آستانه ماه های اوج فعالیت های ساخت و ساز در چین است. چین بزرگ ترین مصرف کننده سنگ آهن جهان است. اگر پاسخ سوال یاد شده این باشد که عملکرد سنگ آهن همچنان مثبت خواهد بود، سرمایه گذاران در سهام شرکت های بزرگ تولیدکننده این ماده خام سود خواهند برد.

    تحلیلگران موسسه «مک کینزی» معتقدند پاسخ این سوال آن است که قیمت ها کاهش خواهند یافت؛ زیرا رونق بخش ساخت و ساز چین طی چند ماه آینده مصرف فولاد را به میزانی قابل ملاحظه افزایش نخواهد داد و نیز عرضه سنگ آهن همچنان بالاتر از نیاز و مصرف خواهد بود. در گزارش این موسسه آمده است، امسال قیمت سنگ آهن بین 45 دلار تا 50 دلار در هر تن خواهد بود.

    با این تفاسیر هیچ رشد واقعی در تقاضا برای فولاد در چین وجود ندارد و قیمت سنگ آهن طی ماه های آینده به 63.7 دلار که در سه ماهه نخست امسال شاهد آن بودیم، بازنخواهد گشت. رشد قیمت سنگ آهن در سه ماهه اول سال جاری میلادی نتوانسته دیدگاه نهادهای تحلیلگر را درباره افق بازار این ماده خام تغییر دهد؛ برای مثال بانک گلدمن ساکس همچنان معتقدند قیمت ها امسال برای چهارمین سال پی در پی کاهش خواهد یافت.

    موسسه مک کینزی در بخشی از گزارش خود آورده است، تقاضا برای سنگ آهن نسبتا پایین است و مطمئنا رشدی در قیمت ها مشاهده خواهد شد اما این رشد قابل ملاحظه نخواهد بود؛ به این ترتیب دلیلی برای افزایش قیمت ها به سطوح بالاتر از 45 دلار تا 50 دلار وجود ندارد.

    در حال حاضر قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در بندر کینگدائو چین 53.7 دلار است. بانک گلدمن ساکس پیش بینی کرده قیمت ها در پایان سال جاری میلادی به 35 دلار کاهش می یابد و متوسط قیمت ها امسال 38 دلار و در سال های 2017 و 2018 ، 35 دلار در هر تن خواهد بود.

    نیمی از فولاد تولید شده در چین در بخش زیرساخت و ساخت و سازها مصرف می شود. همزمان با حرکت اقتصاد این کشور از رشد مبتنی بر سرمایه گذاری و صادرات به سمت رشد مبتنی بر مصرف، شاهد کاهش مصرف فولاد هستیم.

    طی سه سال اخیر، افزایش عرضه سنگ آهن از سوی چهار شرکت بزرگ معدنی یعنی ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون، فورتسکیو و ویل اس ای از یک سو و ضعف اقتصاد چین از سوی دیگر، سبب شده بازار سنگ آهن با مازاد عرضه مواجه شده و قیمت ها به شدت کاهش یابند.

    گفتنی است است، در ادامه سال 2016 عرضه بالاتر از تقاضای سنگ آهن ادامه خواهد یافت و اقتصاد چین در بهترین حالت 7 درصد رشد خواهد کرد. بدین ترتیب دلیلی برای رشد پایا و قابل ملاحظه قیمت این ماده خام وجود ندارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها