عصر خودرو

بررسی تغییرات ۱۳ ساله نابرابری درآمدی در ایران

چرا ضریب جینی در سال ۹۳ افزایش یافت؟

پس‌لرزه‌های رکود تورمی سال‌های ۹۱ و ۹۲

عصر بازار- اگرچه شاخص ضریب جینی سال ۹۳ در مقایسه با سال قبل افزایش یافته است، اما بررسی این شاخص طی یک دوره ۱۳ ساله نشان می‌دهد ضریب جینی همچنان در روند کلی خود نزولی است.

چرا ضریب جینی در سال ۹۳ افزایش یافت؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، طبق اعلام مرکز آمار ایران، ضریب جینی در سال 93 معادل 0.378 است که در مقایسه با رقم 0.365 اعلام شده برای سال 92 اندکی افزایش یافته است. در این میان اگرچه برخی معتقدند که افزایش ضریب جینی به معنای افزایش نابرابری در توزیع درآمد در دولت جدید است، اما بررسی آن طی یک دوره بلندمدت نشان می‌دهد روند ضریب جینی همچنان نزولی است.

    ضریب جینی یکی از شاخص‌های سنجش نابرابری درآمدی جامعه است که بین صفر و یک در نوسان است. در این شاخص صفر به معنی توزیع کاملا برابر درآمد یا ثروت، و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع است.

    بررسی آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد در فاصله سال‌های 80 تا 93 بالاترین ضریب جینی 0.435 و مربوط به سال 85 است و کمترین آن با 0.365 مربوط به سال 92 است.

    در مناطق شهری، بالاترین مقدار مربوط به سال 80 با ضریب جینی 0.419 و کمترین مقدار مربوط به سال 92 با ضریب جینی 0.351 است. در مناطق روستایی نیز بالاترین مقدار مربوط به سال 85 با ضریب 0.399 و کمترین مقدار مربوط به سال 92 با ضریب جینی 0.324 است. داده‌ها همچنین نشان می‌دهد در هر دو منطقه شهری و روستایی ضریب جینی در سال 93 افزایش یافته است.

    اما مرکز آمار در گزارش خود ذکر کرده که افزایش ضریب جینی در سال 93 یکی از پیامدهای تورم بالا، رکود عمیق و افزایش نرخ ارز در پی تحریم‌ها بوده که البته از سال‌های قبل آغاز شده بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها