عصر خودرو

کم رغبتی به خرید شمش متاثر از تداوم رکود

مازاد عرضه مهمترین شاخصه معاملات بازار فولاد

عصر بازار: نقدینگی بسیار ضعیف شرکت‌های فولادی و چشم‌انداز نه چندان روشن این صنعت مبنی بر اینکه چه زمانی از رکود خارج خواهد شد موجب شده تا فروش اعتباری فولاد در بازار بیش از گذشته قوت گیرد و در عین حال قدرت چانه‌زنی روی قیمت نهایی محصول نیز در اختیار خریداران باشد.

مازاد عرضه مهمترین شاخصه معاملات بازار فولاد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، نوسان محدود قیمت آهن‌آلات و بعضا کاهش آن در برخی روزها در کنار حجم پایین مبادلات، روزهای سختی را به فولادسازان تحمیل کرده است.

    نقدینگی بسیار ضعیف شرکت‌های فولادی و چشم‌انداز نه چندان روشن این صنعت مبنی بر اینکه چه زمانی از رکود خارج خواهد شد موجب شده تا فروش اعتباری فولاد در بازار بیش از گذشته قوت گیرد و در عین حال قدرت چانه‌زنی روی قیمت نهایی محصول نیز در اختیار خریداران باشد.

    بر اساس این گزارش، بر این اساس امروز در شرایطی که در کلیت بازار فولاد ثبات نسبی قیمت‌ها مشهود بود، اما برخی تولیدکنندگان میلگرد قیمت‌های اعلامی را بین 5 تا 20 تومان در هر کیلو کاهش دادند. نبشی، ناودانی و شمش برخی تولیدکنندگان هم از روند نزولی قیمت‌ها طی این روز بی‌نصیب نماند.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو به تازگی اعلام و تاکید کرده است که فولادسازان با مشکل فروش تولیدات و کمبود نقدینگی مواجهند. مهدی کرباسیان با اشاره به مشکلات پیش روی فولادسازان و ضرورت حمایت از تولید با تعیین تعرفه واقعی‌تر برای واردات، توضیح داد: در بخش صنایع معدنی، اکنون به دلیل شرایط رکود حاکم بر بازار داخلی و کاهش رشد اقتصاد جهانی، مشکلاتی در فروش محصولات وجود دارد و تولیدکنندگان این حوزه به ویژه فولادسازان با کمبود شدید نقدینگی مواجهند که تجدید نظر لازم در میزان تعرفه واردات فولاد برای کاهش این مشکلات ضروری است.

    وی افزود: اکنون تعرفه واردات برای شمش فولادی 10 درصد، ورق 15 درصد و سایر مقاطع فولادی 20 درصد است که معتقدیم این رقم باید اصلاح شود. این در حالی است که تعرفه تعیین شده برای واردات محصولات فولادی در ترکیه 35 درصد است.

    هرچند اغلب کارشناسان افزایش تعرفه واردات فولاد، برقرار شدن جوایز صادراتی و اقداماتی از این دست را راهکاری کوتاه‌مدت برای کاهش بار مشکلات تولیدکنندگان در این شرایط می‌دانند و معتقدند، صنعت فولاد به راهکاری بیش از مُسکن‌های مقطعی برای رونق و تحرک دوباره نیاز دارد، اما به نظر می‌رسد اگر این اقدامات نیز صورت نگیرد بحران فعلی در حوزه فولاد بیش از پیش شدت گرفته و منجر به از پای درآمدن بعضا واحدهای بزرگ فولادساز که با خطرات دامیپنگ محصولات چینی، روسی و ... دست و پنجه نرم می‌کنند، خواهد شد.

    معامله 62100 تن شمش فولاد خوزستان در بورس کالا
    از ابتدای تیرماه تاکنون فولاد خوزستان که بزرگترین عرضه کننده شمش کشور محسوب می‌شود، تنها در دو روز معاملاتی این محصول را به تابلو معاملات آورده است. کاهش حجم تولید کارخانه‌های پایین دست به علت رکود بازار مصرف محصولات نهایی، مهمترین عامل برای افت معنادار حجم عرضه و تقاضای شمش در بازار آزاد و در بورس کالا محسوب می‌شود.

    از این رو حتی شرایط فروش نقدی و اعتباری شمش هیچ گونه تاثیری بر افزایش حجم تقاضای این محصول نداشته است و رکود در بازار این محصول میانی نیز به شدت سنگینی می‌کند.

    امروز فولاد خوزستان 120 هزار تن شمش را در قالب دو معامله مجزای نقدی و اعتباری به تابلو معاملات بورس کالا آورد که از مجموع این مقدار، تنها 62 هزار و 100 تن آن خریداری شد.

    از ابتدای تیرماه تاکنون نیز این شرکت 244 هزار تن شمش در تالار صنعتی عرضه کرده که تنها 123 هزار و 800 تن آن مورد مبادله قرار گرفته است. یعنی تقریبا نیمی از شمش عرضه شده به فروش رفته است.

    برچسب ها