عصر خودرو

سه ماه اول سال میلادی با نوسان شدید به پایان رسید

فصل سه وجهی بازارهای جهانی

عصر بازار- اونس طلا در آخرین روز کاری بازارهای جهانی در سال ۱۳۹۴ یعنی جمعه ۲۸ اسفند روی قیمت ۱۲۵۵ دلار ایستاد تا نوسان در محدوده‌های ۱۲۲۰، ۱۲۳۰، ۱۲۴۰ و همچنین محدوده ۱۲۶۰ دلار در نیمه اول فروردین ۱۳۹۵ خورشیدی، نشانه افت‌و‌خیز به نسبت زیاد فلز زرد در این محدوده زمانی باشد.

فصل سه وجهی بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، مهم‌ترین دلیل این نوسان، ادامه ابهام درباره آینده اقتصاد جهان و البته اقتصادهای عمده است. اما نوسان تنها مختص به طلا نبوده است. بازارهای سهام در اولین فصل سال 2016 با نوسان‌های زیادی همراه بودند ‌امری که به رشد طلا کمک کرد. همزمان افت بهای نفت خام هم نگرانی‌های بورسی را تشدید کرد. گرچه رشد بازارهای سهام و طلای سیاه از کف، به افت طلا در اواخر فصل کمک کرد، نوسان این بازارها ادامه دارد. همزمان تصمیم‌های بانک‌های مرکزی اقتصادهای عمده هم به‌شدت کانون توجه بود. به قول کوین دالی، عضو کمیته سرمایه‌گذاری موسسه «سرمایه‌گذاری آبردین» در گفت‌و‌گو با رویترز، فصل اول سال جاری میلادی، فصل سه «سی» بود: کالاهای پایه (Commodities)، چین (China) و بانک‌های مرکزی (Central Banks).

    کمیته بازار آزاد فدرال رزرو چهارشنبه 26 اسفند به نشست دوروزه ماه مارس خود پایان و بازار روزهای پس از آن را تحت‌تاثیر قرار داد. فدرال رزرو در این بیانیه انتظارات خود را از نرخ‌های رشد و تورم آمریکا کاهش داد و پیشنهاد داد که نرخ‌های بهره در سال 2016 نه سه یا چهار بار، بلکه دوبار افزایش پیدا کند. این بیانیه همسو با ثبات نرخ بهره تصور و باعث رشد بهای طلا و کاهش ارزش دلار آمریکا شد. با این همه این بیانیه کمکی به تعیین دقیق سیاست‌های پولی بانک مرکزی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نکرد تا نوسان‌های بازارها ادامه داشته باشد. البته بخش عمده‌ای از نوسان‌های بازار طلا در دو هفته گذشته مربوط به خرید و فروش‌های فنی بود. روندی که در آخرین روزهای کاری ماه مارس هم محسوس بود. اونس طلا که سه شنبه هفته گذشته به قیمت 1241 دلار رسیده بود، چهارشنبه روی قیمت 1224 دلار ایستاد و پنج‌شنبه را به نوسان پیرامون مرز 1230 دلار گذارند. پنج‌شنبه آخرین روز از اولین فصل سال میلادی بود و از این رو قیمت نهایی آن حائز اهمیت است. ثبت قیمت نهایی روز 31 مارس در این گزارش ممکن نبود اما واضح است که اونس طلا در اولین سه ماه سال 2016 با وجود همه نوسان‌ها رشد خوبی را تجربه کرده است. اونس طلا سال 2016 را با قیمت 1061 دلارآغاز کرد تا با وجود نزدیکی بها به مرز 1200 دلار در برخی مقاطع، همچنان سال خوبی را پشت سر گذاشته باشد.

    مهم‌ترین دلیل رشد طلا در فصل اول 2016 تحت فشار بودن بازارهای سهام در این مدت بود. همزمان افت بهای نفت خام هم نگرانی‌های بورسی را تشدید کرد. البته وضعیت هر دو بازار در نیم فصل دوم بهتر بود تا طلا هم از قیمت‌های نزدیک مرز 1300 دلار به پایین کشیده شود. روز گذشته که اولین جمعه ماه تازه میلادی بود مانند همیشه شاهد انتشار گزارش اشتغال‌زایی آمریکا بود که باز مانند همیشه به‌شدت مورد توجه بود. امکان پوشش جزئیات این گزارش و اثر آن بر بازارها در این نوشته ممکن نبود، اما این داده‌ها در گزارش بعدی در اختیار خوانندگان قرار خواهد گرفت. پیش از انتشار گزارش اشتغال‌زایی آمریکا، برخی تحلیلگران اقتصادی معتقد بودند که حتی در صورت بهبود اوضاع بازار اشتغال بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اقتصاد جهان در سومین ماه سال 2016، بهای فلز زرد می‌تواند در کانال 1200‌دلاری تثبیت شود. بیل باروش تحلیلگر ارشد موسسه «آی‌آی‌تریدر» پیش از انتشار گزارش روز جمعه گفت: «اقتصاد ایالات‌متحده احتمالا در ماه مارس 250 هزار شغل تازه ایجاد کرده و این مساله می‌تواند قیمت طلا را تا سطح حساس روانی 1200 دلاری کاهش دهد.» با این همه، وضعیت دستمزدها در اقتصاد آمریکا می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت طلا داشته باشد. اگر دستمزدها با رشد روبه‌رو نشده باشد، قیمت طلا با افزایش همراه خواهد شد. در ماه فوریه که اقتصاد آمریکا 242 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده بود، ولی هیچ رشد دستمزدی وجود نداشت، قیمت طلا تا 1281 دلار در هر اونس افزایش یافت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها