عصر خودرو

پیش‌بینی کاهش عرضه در سال‌های آتی

عصر بازار- در حالی رکود بازار مسکن وارد چهارمین سال می شود که یکی از طولانی‌ترین رکودهای این بازار را تجربه می‌کند.

پیش‌بینی کاهش عرضه در سال‌های آتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»به نقل از مهر، بازار مسکن پس از جهش قیمت‌ها در سال 91 وارد یک رکود عمیق شد که همچنان در این وضعیت به سر می‌برد و با گذشت این سال ها تغییری در این شرایط ایجاد نشده است.

    براین اساس، فعالان بازار مسکن تصور می‌کردند که این رکود هم مانند سال‌های گذشته با گذشت دو یا سه سال تبدیل به رونق می‌شود اما با آغاز سال 94 که بخش مسکن تغییری را نداشت، هشدارها نسبت به این وضعیت آغاز شد.

    از سال 92 و روی کارآمدن دولت یازدهم، فعالان بازار مسکن امیدوار بودند که تغییراتی در وضعیت رکود اقتصادی به وجود بیاد اما با گذشت بیش از دوسال از فعالیت دولت، همچنان بخش اقتصادی با رکود همراه است و مسکن به عنوان راس هرم عمیق ترین رکود را تجربه می‌کند.

    کارشناسان از سال 93 امیدهایی را برای رفع رکود در سال 94 داشتند به همین دلیل نوید رونق بازار را در نیمه اول سال می دادند، اما با گذشت نیمه اول، آنها امیدوار به نیمه دوم سال 94 بودند در حالیکه تاپایان سال هم تغییری در وضعیت بخش مسکن به وجود نیامد.

    بر اساس این گزارش پیش بینی می‌شد که پس از اجرای برجام، جو روانی ناشی از آن حداقل بتواند مردم را برای ورود به بازار مسکن ترغیب کند اما با گذشت چند هفته از اجرایی شدن برجام، تغییر خاصی در بازار مشاهده نشد و این اتفاقات تاثیر چندانی بر سازندگان و متقاضیان بازار مسکن نداشت

    از سوی دیگر، برخی از کارشناسان معتقد بودند که بازار مسکن در سال جدید تغییراتی را خواهد داشت اما بنگاه‌های املاک نسبت به این موضوع هم چندان امیدوار نیستند و معتقدند اگر سیاست‌های دولت به این روال ادامه پیدا کند، بعید است که در سال جدید هم رونق زیادی را شاهد باشیم.

    البته در این میان، برخی سازندگان مسکن نسبت به آینده بازار امیدوارند، آنها معتقدند که با آمارهایی که از افزایش معاملات مسکن حتی جزئی منتشر می‌شود، می‌توان نسبت به آینده امیدوار بود، چرا که حتما دولت در سال آینده، برنامه‌های دیگری را برای اقتصاد و مسکن اجرایی می‌کند.

    نبود متقاضی در بازار مسکن

    گزارش بانک مرکزی هم نشان می‌دهد که در اسفندماه سال 1394، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 13 هزار و 139 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.5 درصد کاهش نشان می‌دهد.

    در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 42.1 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 3.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    این گزارش می‌افزاید در سال 1394، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 154.7 هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با سال قبل 10.3 درصد کاهش نشان می‌دهد. در این سال متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 38.9 میلیون ریال بوده است که نسبت به سال قبل با کاهش 0.8 درصدی مواجه بوده است.

    بنابراین اجرای برجام و نزدیک شدن به نوروز هم نتوانست بازار مسکن را از رکود خارج کند، از سوی دیگر افزایش سقف وام مسکن و تعریف وام‌های جدید در بخش مسکن هم تاثیری بر ترغیب متقاضیان به ورود بازار مسکن نداشته است چرا که متقاضیان توانایی مالی سپرده گذاری و یا پرداخت اقساط را ندارند.

    هرچند که افزایش چند برابری قیمت مسکن در سال های گذشته باعث کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن شده است اما ادامه رکود بازار مسکن به نفع متقاضیان نیست چرا که منجر به کاهش ساخت و ساز مسکن و کاهش عرضه در سال های پیش  رو می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها