عصر خودرو

دو سال طلایی پیش روی سهامداران است

عصر بازار- اقبال به بورس و تشکیل صف های خرید اگر مبتنی بر تحلیل های دقیق باشد قطعا جایی برای رفتارهای هیجانی در بازار نمی‌ماند.

دو سال طلایی پیش روی سهامداران است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری نعصر بازار» به نقل از خبر آنلاین ،مریم یعقوبی:

    ایجاد صف های خرید در بورس پس از اجرای برجام و جهش های متعدد و بلند شاخص ها، این نگرانی را در میان سهامداران بودجود آورد که اتفاقات اخیر محصول هیجانی زودگذر باشد و پس از فروکش کردن این جو روانی، شاهد سقوط بازار باشیم. تحلیلگران اما با استناد به سوابق حرکت بازار سرمایه ایران و افق پیش روی اقتصاد کشور، این فرضیه بدبینانه را رد می کنند.

    سید علی عباسی فعال و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در این باره گفت: « همیشه در جریان تصمیم گیری ها دلایل و علل مختلفی دخیل هستند، گاهی این عوامل باعث یک انتخاب خوب می شوند و گاهی تصمیم و رفتاری اشتباه را سبب می شوند پس باید از ارزیابی دلایل مختلفی که بر خرید و فروشها در بازار سهام تاثیرات بسزایی دارند غافل نشویم، تاثیراتی که گاهی منجر به خلق یک روند جدید در بازار سهام می شوند».

    وی افزود: « به نظر مهمترین سوالی که این روزها در ذهن بسیاری از سرمایه گذاران بازار سرمایه متبادر می شود این است که در جریان تصمیم گیری های خرید سهام در روزهای سبز بازار سهام آیا دلیلی مهمتر و تاثیر گذار تر از صف های خرید متوالی و از پی هم را می توان در جریان انتخاب سهم ها مورد نظر سهامداران دانست»؟

    عباسی ادامه داد:« تردیدی نیست که بازار بورس ایران وارد یک فاز صعودی بلند مدت شده است؛ صعودی که سقف قبلی شاخص را می زند و از نظر زمانی هم بیش از 2 سال در این مسیر صعودی حرکت خواهد کرد و خود این اتفاق به دلیل بزرگی اش در ابتدای راه، هیجانی را در بازار بوجود می آورد که از تبادر این هیجان متاسفانه سهامداران خرد و آنانی که آگاهی کاملی از بازار سهام ندارند صرفا با دیدن صف های خرید دست به خرید سهام می زنند و از پی آن خبرها و و اتفاقات  خوب دلیلی را برای آن خرید به نقش می کشد».

    وی گفت:«  متاسفانه در بازار هایی که هیجان بر آنها ساطع شده روندها بر اساس استراتژی صف شکل می گیرند. این اتفاق پیامد های بدی به همراه خواهد داشت. صف های خرید باید همراه ادله و شرایط بازار مورد تغییر قرار بگیرند و نه آنکه به صرف هجوم گروهی از خریدان به سمت یک سهم، صف تشکیل شود چراکه اگر این مهم رخ ندهد، فرض کنید روزی در بازار سهام هیچ سهمی صف نداشته باشد، به یقین بخش عمده ای از بازار  در خود خلأ بزرگی را حس خواهد کرد و صف های خرید روزهای قبل تبدیل به صف های فروش می شوند و در بهترین حالت همه منتظر می مانند تا در سهمی صف خرید بوجود آید تا بی تحلیل و بی تدبیر به سمت صف خرید هجوم بیاورند».

    این تحلیلگر بازار سرمایه گفت:« بزرگترین تالی فاسد این اتفاق عدم اعتماد سرمایه گذاران به بازار سهام است که خروج سرمایه های آنان را در زمانی که بازار به آهستگی در فاز صعودی حرکت می کند را به همراه دارد البته اقدامات سازمان را در مدیریت چنین هیجانی نباید بدون تأثیر دانست چراکه سال پیش  سازمان بورس و اوراق بهادار در یک اقدام جسورانه اطلاعیه ای جهت جلوگیری از ورود سفارش های با حجم بالا را منتشر کرد که به نظر می تواند اقدام بسیار مهم و در خور اهمیتی باشد چراکه از بوجود آمدن صف های بدون پشتوانه جلوگیری می کند و میزان خریدار واقعی را به بازار نشان می دهد».

    وی ادامه داد:« به نظر بهترین راه برای مدیرت هیجان در بلند مدت نهفته است، چراکه صف های خرید بدون پشتوانه مانند انتشار اسکناس های بدون پشتوانه هستند، پس وجود صف خرید با وجود پشتوانه صاحب ایرادی نخواهد بود و تنها صف هایی که از پشتوانه ای برخوردار نیستند باید مدیریت شوند و این مهم رخ نمی دهد جز با دو اتفاق که باید در بازار سهام رخ دهد؛ یکی در سطح سازمان بورس و ارواق بهادار و دیگری در در بین سهامداران. سازمان بورس و اوراق بهادار بی شک باید سیستم معاملاتی بازار را تغییر داده و از جدیدترین متد ها و برنامه ها در مدیریت خرید و فروش سهام که در نزدک،  نیکی ،  فوتسی و . . . در حال استفاده و بهره برداری است استفاده نماید، چراکه در بسیاری از بازار های دنیا حتی صف فروش هم وجود ندارد و بسیاری سیستم های مدیریتی برای کنترل و مهار عرضه و تقاضا در بازار به صورت برنامه های از پیش نوشته شده وجود دارد».

    عباسی ادامه داد:« دومین عاملی که می تواند مورد استفاده قرار گیرد آموزش سهامدارن بازار سهام است؛ چراکه با آموزش های مختلف در مباحث امور سهام است که سهامدار می فهمد در چه زمانی باید چه سهمی را بخرد و می فهمد که در این زمان ورود به این سهم چه در صف خرید  و چه در صف فروش یک اقدام درست هست یا خیر. پس بدانیم آموزش می تواند روند بازار سهام را در یک مسیر صعودی متعادل کند و باعث شود تا صف های خرید تبدیل به موتور محرک بازار سهام شوند و به جایگاه اصلی خود دست یابند و در روزهای پر هیجان باعث کنترل بازار سهام بشوند».

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها