عصر خودرو

مدیرعامل مرکز مالی ایران:

توسعه آموزش مجازی هدف مرکز مالی در سال آینده

عصر بازار- مرکز مالی ایران از آغاز فعالیت خود با هدف ترویج آموزش در بازار سرمایه آغاز به کار کرد. آموزش در این مرکز، در این سال ها عمدتا به سمت ناشران بورسی هدف گذاری شده است، همچنین فرهنگ سازی برای افزایش دانش مالی سهامداران مورد در هدف گذاری‌های اولیه این مرکز دیده شده است. علی نقوی، مدیرعامل مرکز مالی ایران در گفت‌وگو با «بازار امروز» به بررسی عملکرد این مرکز پرداخت.

توسعه آموزش مجازی هدف مرکز مالی در سال آینده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»،مرکز مالی ایران، نهاد نوظهور بازار سرمایه است که در سال‌های پیش عمده فعالیت خود را در بخش های آموزش و پژوهش متمرکز کرده است. در خصوص فعالیت‌های این مرکز و هدفگذاری های آموزشی که دارد می توانید توضیح دهید؟
    سیاست کلی اقتصادی که اکنون در کشور در حال پیگیری است، تغییر تامین مالی بانک محور به سمت تامین مالی از طریق بازار سرمایه است. تصمیمات بلند مدتی که در سطح وزاتخانه و سازمان بورس اوراق بهادار گرفته می شود نیز در این خصوص بوده است که نقش بازار سرمایه در بخش تامین مالی پررنگ تر شود و سهم آن افزایش پیدا کند. در همین راستا فعالان بازار سرمایه باید با مکانیزم ها و ابزارهای جدید آشنا شوند. یکی از نقش های مهمی که بازار سرمایه دارد، کارهایی است که در بازار اولیه انجام می شود. در سال های اخیر تلاش زیادی برای تقویت بازار ثانویه انجام شده است، اما نیاز به افزایش ضریب نفوذ بازار اولیه هم دیده می شود. برنامه ریزی مرکز مبنی بر این است که به تناسب هر صنعت، نشست های تخصصی و برنامه های آموزشی برای آن صنعت طراحی و تدوین شود. نشست های تخصصی تامین مالی حوزه انرژی نفت و گاز و همچنین سمینار تامین مالی صنایع آب و برق نیز در همین راستا در سال 94 برگزار شد. همچنین همایش ها و نشست های تخصصی دیگری با موضوعات تامین مالی صندوق های پروژه و اوراق استصناع و اسناد خزانه نیز از دیگر برنامه هایی است که مرکز مالی در سال جاری برای افزایش سطح آموزش در بازار سرمایه برگزار کرد.
    عمده‌ترین مخاطبان مرکز مالی چه گروهی هستند؟ 
    مخاطبی اصلی مرکز مالی شرکت ها هستند. در حوزه آموزشی در نظر داریم که فعالیت های آموزش های مجازی را گسترش دهیم. برای تجهیز این حوزه، نیاز است که توان بیشتری داشته باشیم که ناشر با تمام ابزارهای بازار سرمایه  اشنا شود و در جهت استفاده از آنها برای تسهیل فضای کسب و کار بکوشد.
    در خصوص آموزش افراد حقیقی نیز مانند قبل سیاست ها آموزشی را پیگیری می کنیمو در این حوزه هدف اصلی مرکز این است که سرمایه گذاری و سهامداری با اشتباه کمتری انجام شود.

    می‌توانید در خصوص جزییات آموزش برای ناشران بورس‌های چهارگانه توضیح می‌دهید؟
    آموزش هر ناشر متناسب با شرایط و نیاز بورس ها طراحی می شود. به طور مشخص مهم ترین نیاز آموزشی برای تمام ناشران در خصوص افشای اطلاعات نهانی و دستورالعمل های مربوط به این موضوع است. در این راستا به ابزارهای بدهی بیش از سایر ابزارهای مالی تاکید می شود. در حوزه بورس های کالایی هم دو بحث وجود دارد. یکی ابزارهای جدید مانند صندوق پروژه ها مطرح می شود . آموزش بازار آتی سکه نیز حالت عمومی دارد. در بحث مشتقه هم برنامه های آموزشی در حال تدوین است که در صورت راه اندازی بازار مورد بهره برداری قرار می گیرد. برای سال آینده برنامه ریزی شده است که برای هر بورس برنامه ریزی هایی با موسسات خارجی و داخلی انجام شود که در زمان برگزاری دوره ها اعلام عمومی می شود.
    مرکز مالی ایران برای سال آینده چه برنامه‌های آموزشی و ترویجی دارد؟
    مهمترین برنامه مرکز برای سال آینده، برنامه های آموزشی میان مدت است که با همکاری دانشگاه نفت انجام می شود. همچنین پبرو تفاهم نامه ای که با مجمع تشخیص مصلحت نظام داریم، دوره های حرفه ای آموزش مدیران راهبردی را اجرا می کنیم. در این دوره مدیران راهبردی تربیت می شوند که تجربه و دانش مدیران قبلی به این مدیران انتقال پیدا می کند. هچنین نظام آموزش مجازی در سال آینده گسترش پیدا می کند. با توجه به فضایی که پس از تحریم ها ایجاد شد، با چند موسسه آموزش مالی خارجی دوره های آموزشی طراحی کردیم که در سال آینده اجرا خواهد شد.
    همچنین در توسعه برنامه های بین المللی نیز رودشو های خارجی در دستور کار برنامه های مرکز مالی ایران است. انتشار کتاب نیز که دیگر وظیفه مرکز مالی است، در سال آینده با انتشار کتار زیرساختارهای بازار آغاز می شود. 5 کتاب دیگر نیز در مرحله ویراستاری است که در سال آینده به چاپ می رسد.
    رتباط با شهرستان ها و دانشگاه های کشور نیز در حال توسعه است. با چند دانشگاه و آموزشگاه نیز در حال مذاکره هستیم که با آن ها تفاهم نامه خواهیم داشت.

    برچسب ها