عصر خودرو

هدف از «برجام ۲» چیست؟

عصر بازار- رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان توضیحاتی درباره «برجام ۲» دو مولفه گمشده اقتصاد ایران را بلندمدت‌نگری و جامع‌نگری عنوان کرد.

هدف از «برجام ۲» چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» اقتصادنیوز،محمد نهاوندیان درباره «برجام 2» توضیح داد: ما در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفته‌ایم. می‌توانیم این نقطه عطف، فرصت استثنایی و توجه جهانی را هزینه اهداف کوتاه‌مدت و لحظه‌پردازانه کنیم و با هیجان‌های سیاسی و اقتصادی زودگذر آن را بگذرانیم،یا آن را سرمایه‌ای براییک حرکت بلندمدت در نظر بگیریم. آن تصمیم بزرگی که باید امروز بگیریم، «نگاه بلندمدت» است. هدف از برجام2، همین است. باید به دنبال این باشیم که کاستی‌ها و کندی‌هایی را که در 10 سال اول افق چشم‌انداز 20‌ساله با آن مواجه بودیم، در افق چشم‌انداز 10‌ساله جبران کنیم.

    وی اضافه کرد: لحظه شیرین و شادی‌بخش 10 سال دیگر این خواهد بود که به گذشته نگاه کنیم و بگوییم با وجود اینکه 10 سال قبل متاسفانه با کارنامه‌ای بد مواجه بودیم و متوسط نرخ رشد اقتصادی، به جای هشت درصد هدف‌گذاری‌شده، کمتر از سه درصد بود؛ طی 10 سال توانستیم عقب‌ماندگی را جبران کنیم و رشد اقتصادی را به متوسط هشت درصد برسانیم.

    نهاوندیان ادامه داد: در کنار این رشد اقتصادی پایدار، همچنین توانستیم در عدالت، رسیدگی به اقشار کم‌درآمد و ایجاد فرصت شغلی برای جوانان بهبود قابل‌توجهی داشته باشیم. در این 10 سال توانستیم هم نرخ تورم را یک‌رقمی کنیم و هم نرخ بیکاری را. بعضی از دوستان می‌گویند که «هشت، هشت، هشت»، شعار بدی نیست؛یعنی اینکه ما هم نرخ رشد اقتصادی را به هشت درصد برسانیم، هم نرخ بیکاری را از حدود 10، 11 درصد به هشت کاهش دهیم و حتی کمتر کنیم و هم نرخ تورم را طی دو تا سه سال اول این دوره 10‌ساله، به هشت درصد برسانیم و یک‌رقمی کنیم.

    وی در مورد تورم نیز توضیح داد: الحمدلله در زمینه تورم با طلیعه روشنی مواجه هستیم و نرخ تورم نقطه به نقطه یک‌رقمی شده است که پیش‌بینی می‌شود نرخ میانگین نیز ان‌شاءالله در اوایل سال 1395 یک‌رقمی شود.

    رئیس دفتر رئیس جمهوری در ادامه بیان کرد: به نظر من دو مولفه گمشده اقتصاد ایران بوده است: بلندمدت‌نگری و جامع‌نگری. برای هماهنگی در سیاست‌ها، باید همه جهات موضوع در یک مرکز و قوه عاقله اقتصادی در نظر گرفته شود. در گذشته بخشی‌نگری‌های زیادی داشته‌ایم و تصمیمات به صورت پروژه‌نگر و پروژه‌محور اتخاذ شده است. لذا پس از اینکه به وسیله یک قوه عاقله و هماهنگ‌کننده، جامع‌نگری را در دستور کار قرار دادیم، باید به بلندمدت‌نگری و افق طولانی راه توجه کنیم. امروز ما فقط در مقابل زندگی خودمان وظیفه نداریم، بلکه باید درباره فرزندان این مرز و بوم نیز بیندیشیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها